Visa ett inlägg
Gammal 2011-01-29, 16:34
Harald Harald är inloggad nu
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard Avskrivning har inget med kapitaltillskott att göra

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Antag att föreningen vid endast ett tillfälle tagit ett nytt stort lån till en värdehöjande åtgärd, t ex stambyte, och detta nya lån är lika stort som alla amorteringar tillsammans under alla de år som bostadsrätten innehafts.
Hur kommer detta att påverka kapitaltillskottet?
Storleken på lånet spelar roll om det är mindre än det årets amorteringar (vilket nästan aldrig lär inträffa), men ändå. Om man samma år lånar 1 miljon och amorterar två, så är således en miljon kr att fördela som kapitaltillskott.

Om man amorterar 1 miljon kr/år i 4 år, och sedan lånar upp 5 miljoner kr år 5 och sedan amorterar 1 miljon kr/år år 6, 7 och 8, så blir alla amorteringar som gjorts under år 1-4 och 6-8 kapitaltillskott, även om lånet år 5 så att säga borde "tagit ut" 5 st amorteringar. Men det gör det alltså inte.

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Jag hänger inte med i resonemanget om avskrivningar. Vad har de med kapitaltillskottet att göra?
Avskrivningen har ingenting med kapitaltillskott att göra.

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Men i lagtexten står det att det är "bostadsrättens andel av de amorteringar som företaget har gjort under innehavstiden."
Det stämmer inte med varandra. Kan du tala om hur du kommit fram till att det är tiden från tillträde till avträde som gäller?
Strikt gäller inflyttning/utflyttning. Jag vet att skattemyndigheten skriver "under innehavstiden", men jag hade ett case på detta så jag fick det utrett:

Medlem sålde och skrev kontrakt oktober månad. Inflyttning var 1/1 året därpå. I november gjorde föreningen en större amortering. Vem skulle få tillgodoräkna sig denna? Inte kunde väl den som inte BODDE här, (och därmed faktiskt inte aktivt betalt något kapitaltillskott), hävda att man hade varit med och amorterat?
Det höll skattemyndigheten med om. Jag fick detta dessutom bekräftat skriftligt från någon bostadsrättsexpert hos dem.
Svara med citat