Visa ett inlägg
Gammal 2010-05-20, 23:50
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Cool Dukat bord

Citat:
Ursprungligen skrivet av MikHo Visa inlägg
När de som anmäler sitt intresse, om de överhuvudtaget blir kallade... kommer till "dukat bord" där allting är framlagt och färdigt. Det skall bara genomföras.
Ja, inget ska ifrågasättas, inget ska diskuteras. Allt ska bara genomföras så som några få i föreningen bestämt och så snabbt som det bara är möjligt.
Så diktatoriskt fungerar det nog rent generellt i bostadsrättsvärlden.

Citat:
Dessutom i de fall där avslaget i praktiken innebär att arbetet får pågå i oändligheten. Alla motioner som innehöll en tidsaspekt, "smutskastades" och tidsaspekten bedömdes vara orimlig.
Ja, vad är det som är så svårt att förstå att om man inte sätter tidsramar så är det samma som att inte ta något beslut?

Citat:
Håller med, hela valet av styrelseposterna (räknar med suppleanterna här) var en fars som fick mig nära att kasta in handuken.
Är det inte det stämmor går ut på? Dvs att på alla sätt möjliga trycka ner dem som vågar göra sin stämma hörd på stämman?
Men ge dig inte, MikHo! Trägen vinner i längden!

Citat:
Visst är det spännande, kan ge mig den på att vid nästa stämma så föreslår styrelsen sig själva till alla platser
Det är ju tyvärr konsekvensen av att valberedning inte finns.
Som vi tidigare konstaterat är det också vanligt att styrelser även väljs till valberedning.

Citat:
Idag har vi 6 ordinarie och 5 suppleanter, endast för att jag opponerade mig och sa att 6 suppleanter till 5 ordinarie var löjligt.
Det hade nog jag också hävdat. Fast... en fördel här är väl att det inte ställer till med någon skada, i motsats till många andra beslut, om man har många suppleanter. Och förhoppningsvis får suppleanterna endast mötesarvode.

Men vad som skulle vara intressant att veta är om det fanns någon som kunde motivera det höga antalet suppleanter?

Vad jag kunnat notera tas väldigt många beslut på stämmor helt utan motiveringar. Alldeles särskilt val av förtroendevalda!!!
Dvs man tar beslut men ingen vet varför.
Min gissning är att det var så även i detta val av 5 suppleanter.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat