2008-09-03, 11:35
|
 |
Systemadministratör
|
|
Reg.datum: Feb 2008
|
|
Hur tolka årsredovisning?
Mycket intressant aspekt.
SBC må ha vissa fördelar jämfört med HSB och Riksbyggen, men när det gäller öppenhet och demokrati så befinner sig nog SBC på precis samma låga nivå som de andra bostadsorganisationerna. Jag har inte sett ett enda tecken på att SBC har för avsikt att förbättra sig här.
Det här med det omöjliga i att kunna tolka årsredovisningar är något jag berört åtskilliga gånger. Årsredovisningarna är definitivt inte gjorda för att "vanliga" människor ska kunna förstå dem. I alla brf:ar runt om i Sverige sitter det medlemmar och godkänner årsredovisningar varje år där som regel inte en enda medlem förstår årsredovisningen eller vad de beviljar styrelsen ansvarsfrihet för.
Jag skrev en gång en övergripande instruktion till hur en årsredovisning är uppbyggd, och lite om vad de olika delarna i årsredovisningen innebär;
Att tolka en årsredovisning.
Den hjälper kanske till lite på vägen, men de finns naturligtvis mycket mer att tänka på än vad jag tagit upp på denna webbsida.
Inte ens en så relativt enkel uppgift som utbetalade arvoden verkar det vara någon som kan förstå.
Detta kan man se bl.a. från mina två motioner om;
Utredning av årsredovisning och utredning av för höga arvoden
Här har styrelsen tagit ut för höga arvoden till sig själva år efter år, utan att en enda av 240 bostadsrättshavare reagerat det minsta.
Årsredovisningarna döljer mycket och det är väldigt, väldigt lätt att i en årsredovisning mygla bort i princip vad man vill.
Inte så konstigt att detta då utnyttjas för att fuska, och när man läser vad totiki skriver så understryks detta väldigt tydligt. Hur många medlemmar har inte blivit lurade av manipulerade årsredovisningar (för de som överhuvudtaget bryr sig om att kontrollera det som är det viktigaste vid bostadsköp) när de köpte sin bostadsrätt?
Låga avgifter ger höga priser för bostadsrätter. Ett år senare kan avgiften ha höjts rejält och bostadsrätten sjunkit drastiskt i värde.
Som totiki nämnt tidigare så borde det finnas ett permanent bostadsutskott med bl.a. som uppgift att strukturera upp detta så att det inte fungerar lika illa som idag, där intet ont anade bostadsrättsköpare går på nitar bara för att systemet gör det omöjligt att se sanningen och de verkliga siffrorna.
Jag tror inte det är många som tänkt på att det faktiskt är fullt möjligt att ställa de styrelser till svars som presenterar falska årsredovisningar. De kan bli personligt skadeståndsskyldiga för de förluster som bostadsrättsköpare gör.
Totiki, en fråga till dig.
Jag vet att man från mäklare kan få årsredovisningar gratis. Men hur går det till att få dessa gratis på Hemnet?
HSB Malmös styrelseordförande Claes Caroli vill dölja de årsredovisningar som gäller för den brf där han sitter som styrelseordförande; Brf Näset.
Kan man enkelt och snabbt få tag på de senaste årens årsredovisningar för Brf Näset (HSB Malmös styrelseordförande har inte en webbplats ens för sin egen brf) så skulle det vara intressant att granska dessa lite närmare.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
|