Forum för alla i bostadsrätt

Forum för alla i bostadsrätt (http://hotpot.se/php/vb/index.php)
-   Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi (http://hotpot.se/php/vb/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Uppföljning av fastighetsskötsel och lokalvård (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=35983)

Mica 2020-01-28 20:10

Uppföljning av fastighetsskötsel och lokalvård

Hej,
Hur får ni återkoppling från er fastighetsförvaltare och lokalvårdare på hur det går? Jag saknar en löpande återkoppling om status på alla prylar som ska läsas av, ev. avvikelser från normalt, felanmälningar, vad som ligger i pipen och om någon ens har varit här och gjort något arbete. Jag vet att det finns QR-koder och liknande man kan montera och be att de ska scanna när de kommer och när det går. Problemet är att det inte är överenskommet och att mkt av fastighetsskötseln har frekvensen "löpande", dvs det finns inget mätetal. Personligen är jag inte så intresserad om de är här en eller tre ggr i veckan så länge jag vet att de har koll på fastigheten och kan visa att de har kollat allt.
Har ni andra ronderingsjournaler, någon app eller hur hanterar ni det hela?

0Xb 2020-01-29 11:40

Några saker du skall ha rapport på och ta till styrelseprotokollet är:
- systematiskt brandskydd, incidenter och åtgärder på dessa
- undercentralen och driften av denna
- alla incidenter och åtgärder på dessa

Jag tycker det är självklart att bägare in, eller bestrida fakturan när den kommer.
"Bestrider betalningsansvar
- Underlag på arbete saknas
- underlag på SBA saknas liksom åtgärder
osv..."

Mica 2020-01-29 23:12

Citat:

Ursprungligen skrivet av 0Xb (Inlägg 79765)
Några saker du skall ha rapport på och ta till styrelseprotokollet är:
- systematiskt brandskydd, incidenter och åtgärder på dessa
- undercentralen och driften av denna
- alla incidenter och åtgärder på dessa

Jag tycker det är självklart att bägare in, eller bestrida fakturan när den kommer.
"Bestrider betalningsansvar
- Underlag på arbete saknas
- underlag på SBA saknas liksom åtgärder
osv..."

Tack, jag känner att jag är tunn i de tekniska delarna, men incidentbiten, undercentraler och liknande kan vi nog få koll på. SBAn får jag läsa på mer om. Ang. fakturor så är min standard för stunden att bestrida allt i väntan på underlag.

JimmyG 2020-02-05 10:33

SMARTkontroll

Hej!

SMARTkontroll är en app som täcker just dom behoven du talar om. Med appen kan styrelsen antingen själva besiktiga och hålla koll på fastigheten, eller låta en entreprenör göra det. Appen genererar en enkel Excel-lista med alla punkter vilken sedan används i underhållsplaneringen.

Kolla på smartkontroll.se för mer info eller hör av dig för mer info på formuläret på webbsidan. :5:

Vänligen
Jimmy G

0Xb 2020-02-07 11:31

Citat:

Ursprungligen skrivet av JimmyG (Inlägg 79907)
Hej!

SMARTkontroll är en app som täcker just dom behoven du talar om. Med appen kan styrelsen antingen själva besiktiga och hålla koll på fastigheten, eller låta en entreprenör göra det. Appen genererar en enkel Excel-lista med alla punkter vilken sedan används i underhållsplaneringen.

Kolla på smartkontroll.se för mer info eller hör av dig för mer info på formuläret på webbsidan. :5:

Vänligen
Jimmy G

Kul, vad kostar den? Finns det licenser anpassade för BRF:er (dvs inte skitdyra för en stor förvaltare utan där den används 1-2ggr/månad.)
PMa gärna privat för kontaktuppgifter.

JimmyG 2020-02-10 10:52

SMARTkontroll

Hej!

Ja visst är det anpassat till BRF:ar.
Då en BRF ofta har färre fastigheter än vad en förvaltare sitter på så är också priset lägre. I priset för BRF:ar så ingår en grupplicens som gör att alla i styrelsen har tillgång till appen. Man betalar årsvis.

Jag kan ordna en gratismånad för alla 'Allt om bostadsrätt'-medlemmar. PM:a mig så tar vi det därifrån.

Ha en bra dag! :4:

JimmyG

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:04.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare