Forum för alla i bostadsrätt

Forum för alla i bostadsrätt (http://hotpot.se/php/vb/index.php)
-   Bostadsrättsforum (http://hotpot.se/php/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Flödesbegränsning av vatten? (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=30694)

Tomas1234567 2018-11-15 20:26

Flödesbegränsning av vatten?

I min förra förening fick varje medlem flödesbegränsare i form av plastbrickor som installerades i alla tappställen. Det tog längre tid att fylla en kanna med vatten, men man vande sig ganska snart.

Nu har jag ingen statistik på hur utfallet blev, så jag undrar här istället. Är det någon förening här som installerat dylika och kan rapportera om någon positiv ekonomisk effekt?

Vi gör av med vatten (och avlopp som det slås ihop som i redovisningen) för 30:-/kvm/år.

/tomas

Harald 2018-11-15 23:48

Nej har inte installerat dessa. Idén är fel från början.

Blandare och kranar är bostadsrättsinnehavarnas ansvar så vill föreningen spara på vatten får de pilla någon annan stans.

Inte skall alla medlemmar betala för en pryl som sedan vilken innehavare som helst kan slänga ut dagen efter.

liqwid78 2018-11-16 13:09

Citat:

Ursprungligen skrivet av Tomas1234567 (Inlägg 73233)
I min förra förening fick varje medlem flödesbegränsare i form av plastbrickor som installerades i alla tappställen. Det tog längre tid att fylla en kanna med vatten, men man vande sig ganska snart.

Nu har jag ingen statistik på hur utfallet blev, så jag undrar här istället. Är det någon förening här som installerat dylika och kan rapportera om någon positiv ekonomisk effekt?

Vi gör av med vatten (och avlopp som det slås ihop som i redovisningen) för 30:-/kvm/år.

/tomas

Det finns krav på hur snabbt varmvatten ska börja flöda från kallt till varmt. Tyvärr kommer jag inte ihåg kravet men din kommun borde veta.
Det finns kranar med snålspolande funktion där det krävs att man konstant håller upp "spaken" för att uppnå maximalt flöde.
I min tidigare förening erbjöd vi medlemmarna dessa kranar vid stambytet. Kostnaden fick vill tillbaka efter 3 år.

henrikO 2018-11-16 13:59

Vi satte in begränsare i köksblandare och handfat. Det blev en markant sänkning av förbrukningen. Arbetet gjorde vi själva så kostnaden blev i
stort sett försumbar.
Begränsningen i duschhandtagen blev dock ingen större succé, flera plockade
bort den. Antagligen beror det på vilken typ av munstycke man har. Även på
vilken våning man bor på där trycket högre upp ofta upplevdes som lite väl
klent.

Själva vattnet är nog inget att bråka om - den verkliga kostnaden är att
värma varmvattnet och det är nog många som inte har en aning om
kostnaderna och slösar rejält.

Det enda raka är nog att införa individuell mätning & debitering. Vi kollade
upp det och större delen av vinsten göder HSB för administrering vilket vi ansåg som en rätt så tvivelaktig investering. I befintliga hus är också
vattenstammarna så dumt dragna att det oftast krävs flera mätare för
varje lägenhet vilket fördyrar avsevärt.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:34.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare