![]() |
Finns det en regel för hur länge en ordförande bör sitta i en styrelse?
Hejsan,
Jag undrar om det finns en regel för hur länge en styrelseordförande bör/får sitta i en och samma styrelse i en brf? I en grannförening så har ordförande suttit 40 år i samma styrelse, vilket kan tyckas som väldigt lång tid. Synd att folk inte är intresserade av styrelsearbete i den föreningen kan jag tycka ;O) Träffade en person som säger att enligt någon EU regel som införts är att det ska finnas en begränsning på hur länge man får sitta som ordförande i en styrelse. Är det någon som har något bra svar att ge mig? Tack på förhand |
Citat:
Jag anser att man skall ända styrelse sammansättning med jämna mellanrum för att få andra influenser och idéer i styrelsearbetet. |
Man behöver inte ändra styrelse om man bara ser till att det är arbetsgrupper som utför arbeten inom föreningen, dessa arbetsgrupper kan/skall då bestå av "vanliga medlemmar" och styrelseledamöter.
|
En ordförande får i princip sitta hur länge som helst om han har medlemmarnas förtroende. Men en ledamot kan bara väljas så länge som stadgarna föreskriver, dock max fyra år i taget (Lagen om ekonomiska föreningar 6 kap 1 § 3 st)
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:26. |
vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare