Forum för alla i bostadsrätt

Forum för alla i bostadsrätt (http://hotpot.se/php/vb/index.php)
-   Bostadsrättsforum (http://hotpot.se/php/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Personligt möte (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=36958)

Vera1 2020-03-20 10:02

Personligt möte

Hej. Har uppstått en insident, som gör att styrelsen i bostadsrättsföreningen och jag har kommit i konflikt med varandra. Nu har jag blivit kallad till personligt möte med två från styrelsen. Jag känner mig inte trygg att gå dit själv, utan har bett mina föräldrar följa med. Till frågan, kan de tvinga mig att gå på detta möte och eller hindra mina föräldrar att deltaga.
Mvh Vera

Gusten 2020-03-20 11:07

Citat:

Ursprungligen skrivet av Vera1 (Inlägg 80784)
Till frågan, kan de tvinga mig att gå på detta möte och eller hindra mina föräldrar att deltaga.
Mvh Vera

De har ingen möjlighet att tvinga dig att komma på möte med personer ur styrelsen. Detta oavsett om föräldrarna får vara med eller inte.

Harald 2020-03-20 11:39

Du har alltid rätt att ta med dig ombud, så föräldrarna är helt ok att följa med.

Klart att du skall gå! Bostadsrättslagen har inga andra sanktionsmöjligheter än förverkande så att din förening kallar till ett möte är en utsträckt hand som de inte hade behövt.

Ta chansen och försök att vara saklig och lösningsorienterad. Blir du eller styrelsens representanter upprörda - bryt mötet och övergå till skriftlig kommunikation framåt. Verkar det inte lösa sig fundera om du verkligen vill bo kvar.

Mumien 2020-03-23 11:05

Citat:

Ursprungligen skrivet av Harald (Inlägg 80786)

Klart att du skall gå! Bostadsrättslagen har inga andra sanktionsmöjligheter än förverkande så att din förening kallar till ett möte är en utsträckt hand som de inte hade behövt.

Du menar alltså att förverkande kan ske om Vera1 inte vill infinna sig till mötet?

Harald 2020-03-23 11:27

Citat:

Du menar alltså att förverkande kan ske om Vera1 inte vill infinna sig till mötet?
Nej.

Jag menade att det varken i lag eller stadga finns någon mellanväg för styrelsen ifall en konflikt el störning förekommer. Styrelsen har bara stöd för att skicka olika typer av anmodan där konsekvensen av att ej vidta rättelse är förverkande av bostadsrätten.

Så att styrelsen i det här fallet väljer att ha ett personligt möte är en utsträckt hand vilket bör bemötas på samma sätt.

Gusten 2020-03-23 12:05

Citat:

Ursprungligen skrivet av Harald (Inlägg 80831)
Nej.
Styrelsen har bara stöd för att skicka olika typer av anmodan där konsekvensen av att ej vidta rättelse är förverkande av bostadsrätten.

Vad menas med olika typer av anmodan?
Finns det andra typer av anmodan än skriftlig rättelseanmodan i brev, där konsekvensen av att ej vidta rättelse är förverkande av bostadsrätten?

Harald 2020-03-23 12:52

Citat:

Vad menas med olika typer av anmodan?
Nej men vi vet ju inte vad TS menar med "incident".

Är det en störning? Är det olovlig andrahandsuthyrning? Är det en konflikt?

Oavsett så har ju styrelsen enl. lag bara att anmoda att ...."xxx upphör annars så riskerar bostadsrätten att förverkas."

Finns inget uttalat krav att styrelsen skall föra någon som helst dialog med sina medlemmar, utan bara att den medlem som ej rättar sig efter reglerna riskerar att få sin bostadsrätt förverkad.

Jag anser att all form av lösningsorienterad dialog skall uppmuntras, men det ställer alltså krav på parterna att gå utanför vad som krävs.

TS kan ju strunta i mötet och invänta en skriftlig anmodan, om någon nu tycker att det är en bättre väg framåt.

Mumien 2020-03-24 10:19

Citat:

Ursprungligen skrivet av Vera1 (Inlägg 80784)
Hej. Har uppstått en insident, som gör att styrelsen i bostadsrättsföreningen och jag har kommit i konflikt med varandra. Nu har jag blivit kallad till personligt möte med två från styrelsen. Jag känner mig inte trygg att gå dit själv, utan har bett mina föräldrar följa med. Till frågan, kan de tvinga mig att gå på detta möte och eller hindra mina föräldrar att deltaga.
Mvh Vera

Vill inte skrämma men styrelsens påkallade möte är illavarslande eftersom en konflikt uppstått. Om du väljer att infinna dig är det är viktigt att spela in möte. Ta även med stödjande personer, som du tänkt, med anledning av omständigheterna.

Det är svårt att veta vad man ska göra i situationen då det numer kan anses tillåtet att diskriminera och trakassera vissa medlemmar som styrelsen/föreningen utvecklar ett hat emot.

Vet ej vad som hänt i ditt fall men blev för egen del anklagad för en påhittad störning av en annan medlem och kallas därför till ett möte. Känner ett tvång att infinna mig då styrelsens "straffsanktioner" annars blivit ännu värre än de redan var.

Mötet visar sig vara ett "förhör" i Gestapoliknande anda. En fientlig inställd styrelsemedlem ikläder sig i rollen som "domare". Övergreppet sker under en avhysningsprocess.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:12.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare