Forum för alla i bostadsrätt

Forum för alla i bostadsrätt (http://hotpot.se/php/vb/index.php)
-   Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF (http://hotpot.se/php/vb/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Styrelse kan stoppa delat ägarskap av bostadsrätt, men behöver inte göra det (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=12870)

totiki 2010-08-24 07:51

Ja, som du skriver Kluringen: Totalkaos.

Av det förstår man hur viktigt det är att all formalitet, som rörande lägenhetsförteckningens uppdaterande t ex, och att stadgarna verkligen beskriver den verklighet föreningen lever i och moderniseras därefter, verkligen sker löpande. För ett, tu, tre så dyker det upp något spörsmål man inte trodde existerade.
En förening är verkligen också ett företag utsatt för alla omvärldsfaktorer.

Gusten 2010-08-24 09:17

Citat:

Ursprungligen skrivet av Harald (Inlägg 22640)

2) Skulle alla delägare, även de som icke "permanent bosatt sig" i lgh, vara medlemmar, ja, då ballar det ur kraftigt vid omröstningar, eftersom VARJE MEDLEM HAR EN RÖST, men, BOR MAN I SAMMA LGH (tillhör samma hushåll), så får den lgh endast tillräkna sig en röst.

Man kan ju inte påstå att externa ägare (syskon 2 och 3 i detta fall) tillhör samma hushåll som syskon 1, och då skulle det ju bli en paradox. Alla tre skulle kunna hävda rösträtt på stämma i kraft av sina medlemsskap.

Till skillnad från kluringen håller jag inte med:
Det skulle innebära att så länge alla bor i lägenheten har de bara en röst
tillsammans, men så fort en medlem flyttar ut så skulle det plötsligt
tillkomma en egen rösträtt för denna medlem. Det har jag svårt att tro.

totiki 2010-08-24 09:37

Citat:

Ursprungligen skrivet av Gusten (Inlägg 22644)
Till skillnad från kluringen håller jag inte med:
Det skulle innebära att så länge alla bor i lägenheten har de bara en röst
tillsammans, men så fort en medlem flyttar ut så skulle det plötsligt
tillkomma en egen rösträtt för denna medlem. Det har jag svårt att tro.

Ursäkta, men nu blir det bara hårklyverier. Detta måste regleras genom stadgan och röstlängden. Annars skulle ju alla närvarande på stämman, även besökare, kunna få rösträtt.

Det har genomförts en ny "folkräkning" genom att lägenhetsbeteckningarna ändrats i hela landet av Lantmäteriet. Har ni genomfört denna i er BRF kommer varje lägenhet som ni ser som en enhet endast ha ett lägenhetsnummer. P g a. detta faller exempelvis resonemanget om ihopslagna lgh bort.

clabbe 2010-08-24 10:20

Citat:

Ursprungligen skrivet av Harald (Inlägg 22640)
Jag har följt denna tråden en tid, och måste erkänna att det är svårt att hålla huvudet kallt och bena ut alla paragrafer.

Men jag tror att ni kommit fram till i princip så som vi i vår förening använder oss av regelverket, nämnligen:

Att delägarskap visst är okej.

Admin:s slutsats rörande medlemsskapet tolkar jag däremot annorlunda. I fallet med de tre syskonen, torde den som bosätter sig i lägenheten först, vara föremål för medlemsansökan. Inte de andra. De står enbart som delägare till lägenheten.

Detta eftersom stadgaren tar sikte på att du måste vara permanent bosatt för att vara medlem.

När sedan syskon nr 2 ska tillträda lgh, urträder syskon 1 som medlem, och syskon 2:s medlemsskap prövas. O s v .

Jag kan inte se hur detta förfarande skulle strida mot vare sig bostadsrättslag eller stadgar.

Hade det varit annorlunda, att som föreslagits tidigare i trådarna enligt nedan, faller på orimligheter, eftersom:

1) En idé var att flerägarskap inte var tillåtet. Detta faller som argument eftersom vår förening, flera andra föreningar jag känner till, och dessutom bankerna, idag många gånger kräver fler ägare vid köp av lgh, om den inflyttande ej har tillräcklig ekonomi själv.

2) Skulle alla delägare, även de som icke "permanent bosatt sig" i lgh, vara medlemmar, ja, då ballar det ur kraftigt vid omröstningar, eftersom VARJE MEDLEM HAR EN RÖST, men, BOR MAN I SAMMA LGH (tillhör samma hushåll), så får den lgh endast tillräkna sig en röst.

Man kan ju inte påstå att externa ägare (syskon 2 och 3 i detta fall) tillhör samma hushåll som syskon 1, och då skulle det ju bli en paradox. Alla tre skulle kunna hävda rösträtt på stämma i kraft av sina medlemsskap.

Säg nu att det inte finns fler krångel i denna frågan....

För att bli lagligen ägare till en del av en bostadsrätt måste man bli medlem. Det går inte att komma runt.

I en förening där stadgarna säger att man måste bosätta sig för att bli medlem kan man alltså vägras att bli medlem i syskon-scenariot ovan. Vill man ordna detta får man se till att försöka få en ändring i stadgarna.

Harald 2010-08-24 11:05

Ok, jag ger upp. Får ingen rätsida på detta. Finito, slut, kaputt, öken.

Masen 2011-05-13 13:51

Fundersam...

Vad problemet är att få Brf att anpassa sig till hur det ser ut i verkligheten. Idag vill både föräldrar kunna hjälpa till och finansiera sina barns lägenheter, men även barn vill kunna hjälpa sina föräldrar att förvärva en lägenhet (Bostadsrätt). Att lösa frågan bara med medfininansiär eller revers, kan bli framtida problem vid arvsskiften.

Jag har idag blivit nekad medlemskap i en förening, där jag skulle äga 90% av en lägenheten, medan min gamla mor skulle äga 10% av lägenheten och bo permanent. Jag bor inte på orten och har inga problem med ekonomi eller så, utan vill min mor bara väl. Vi ville att Hon skulle klassas som bostadsinnehavaren och vara medlem, och vara den som hade fullmakt att rösta på möten. Vi har även inlagt garantier att ingen andra handsuthyrning skulle förekomma, och den dag min mor inte kan bo kvar, eller flyttar till annan boende form, så skulle lägenheten säljas snarast via auktoriserad fastighetsmäklare.

Styrelsen anser att den som bor måste äga 100%, men accepterar olika ägarnivåer mellan makar, sambor eller närstående par....Min mor är godkänd om hon äger 100%.

Finns det något man kan göra för att överklaga ett sådant beslut....?

mvh
Masen

clabbe 2011-05-13 14:23

Du kan klaga till hyresnämnden.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:25.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare