Forum för alla i bostadsrätt

Forum för alla i bostadsrätt (http://hotpot.se/php/vb/index.php)
-   Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma (http://hotpot.se/php/vb/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Styrelsens ansvarsfrihet (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=18815)

kluringen 2013-05-22 13:41

Styrelsens ansvarsfrihet

Jag vill vända på frågeställningen. Vad är man skyddad emot i egenskap av ledamot när styrelsen har beviljats ansvarsfrihet? På årets stämma har majoriteten sagt ja till ansvarsfriheten, som några medlemmar reserverade sig mot skriftligen.

De anklagar styrelsen för några beslut som i en förlängning kan medföra kostnader för föreningen. Inget brottsligt har begåtts. Hur stora kostnader som kan uppstå vet vi inte förrän Svea Hovrätt meddelar en dom som inte är klar ännu.

Det är kniviga frågor som styrelsen inte var enig om. Har den beviljade ansvarsfriheten överhuvudtaget någon betydelse i ett sådant läge? Eller kan de de protesterande medlemmarna vända sig till tingsrätten och hävda att styrelsen har skadat föreningen trots den beviljade ansvarsfriheten?

Admin 2013-05-22 15:15

Vad skyddas en styrelse mot genom ansvarsfrihet?

Citat:

Ursprungligen skrivet av kluringen (Inlägg 43455)
Eller kan de de protesterande medlemmarna vända sig till tingsrätten och hävda att styrelsen har skadat föreningen trots den beviljade ansvarsfriheten?

Det kan medlemmarna göra, men en förutsättning för att medlemmarna i så fall ska få rätt är att deras åsikter baseras på omständigheter som inte gjorts kända av föreningen.

Kan bli lite svårt att reda ut i så fall, om inte till och med omöjligt. Men ansvarsfriheten kan ju bara baseras på det som medlemmarna haft möjlighet att känna till. Det är därför jag lobbar för så öppna styrelser som möjligt. Ju mer öppen en styrelse är desto mindre blir riskerna för en styrelse. En styrelse har ju rätt att göra fel, men en styrelse som gjort fel och dolt detta för medlemmarna kan ligga pyrt till.

Detta alltså utan att känna till omständigheterna i detta fall, men att en styrelse ska råka illa ut för beslut som i förlängningen kan medföra extra kostnader för föreningen har jag rent spontant svårt att se.

Det diskuteras ju att t.o.m. ta bort frågan om ansvarsfrihet från stämmobesluten eftersom många anser att den inte fyller någon praktisk funktion (vilket jag personligen inte vill hålla med om).

kluringen 2013-05-22 17:03

Ansvarsfriheten ger inget skydd för styrelsen

Jag tillhör nog dem som ifrågasätter ansvarsfrihetens praktiska juridiska betydelse. Finns det juridisk grund för att ställa en styrelse till svars kan det göras även om styrelsen har beviljats ansvarsfrihet.

Omvänt händer ingenting. Man kan avsätta styrelsen, men det kan man göra ändå.

Admin 2013-05-22 17:08

Bör ansvarsfrihetsfrågan finnas kvar i dagordningen?

Citat:

Ursprungligen skrivet av kluringen (Inlägg 43462)
Finns det juridisk grund för att ställa en styrelse till svars kan det göras även om styrelsen har beviljats ansvarsfrihet.

Absolut. Men det har inte att göra med varför jag anser att frågan ska finnas kvar i dagordningen. Beslutspunkten ska finnas för att ge stämman möjlighet att diskutera ansvarsfriheten och hur man ev. ska gå vidare om stämman anser att ansvarsfrihet ej ska beviljas. Var ska detta diskuteras om inte på stämman?

Att ta bort frågan från dagordningen vore enligt min mening att backa tillbaka till stenåldern.

0Xb 2017-09-14 12:42

Främst är det viktigt, för att tydliggöra ifall det finns en majoritet att gå vidare mot styrelsen. Är den beviljad ansvarsfrihet så står en majoritet bakom styrelsen. Lite indirekt, men ungefär.

Karmenella 2017-12-14 00:17

Citat:

Ursprungligen skrivet av Admin (Inlägg 43463)
Absolut. Men det har inte att göra med varför jag anser att frågan ska finnas kvar i dagordningen. Beslutspunkten ska finnas för att ge stämman möjlighet att diskutera ansvarsfriheten och hur man ev. ska gå vidare om stämman anser att ansvarsfrihet ej ska beviljas. Var ska detta diskuteras om inte på stämman?

Att ta bort frågan från dagordningen vore enligt min mening att backa tillbaka till stenåldern.

Stämmans beslut om ansvarsfrihet borde läggas till handlingarna i årsredovisningen, eller i samband med fastställelseintyget.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:41.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare