Forum för alla i bostadsrätt

Forum för alla i bostadsrätt (http://hotpot.se/php/vb/index.php)
-   Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF (http://hotpot.se/php/vb/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Bygga om P-platser till förråd (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=21829)

jats 2014-08-12 19:52

Bygga om P-platser till förråd

Vår förening har i garaget två parkeringsplatser som inte går att använda på vanligt sätt då de är placerade innanför andra parkeringsplatser. De används därför idag bara till uppställning av fordon och ägarna måste säga till i förväg om de vill flytta sina fordon.
Dessa platser vill vi nu bygga om till förråd istället vilket efterfrågas i föreningen. Jag kontaktade då kommunen för att kolla om det behövs någon form av tillstånd för detta. Kommunen svarar att ändringen inte får göras för att vi i så fall inte uppfyller parkeringsnormen som är 0,8 parkeringsplatser per lägenhet. Det märkliga är att denna parkeringsnorm har vi aldrig uppfyllt, vi har 47 lägenheter och 28 parkeringsplatser.
Jag undrar därför om parkeringsnormen inte bara ska gälla nybyggnation? Är den ett lagkrav eller bara rådgivande riktlinjer? Kan jag strunta i vad kommunen säger och bygga om ändå?

Harald 2014-08-12 21:14

Du lär ju kunna bygga dessa förråd på så sätt att de går att demontera/riva. På liknande villkor inreds ju skyddsrum med förråd. Jag hade gjort så, och i vart fall hävdat att det var gjort så, ifall jag fick frågan i efterhand.

Frågat innan hade jag inte gjort i detta fall.

Admin 2014-08-13 12:01

0,8 p-platser per lägenhet

Citat:

Ursprungligen skrivet av jats (Inlägg 53731)
... inte uppfyller parkeringsnormen som är 0,8 parkeringsplatser per lägenhet.

Jag undrar därför om parkeringsnormen inte bara ska gälla nybyggnation? Är den ett lagkrav eller bara rådgivande riktlinjer? Kan jag strunta i vad kommunen säger och bygga om ändå?

Det finns mängder av brf:ar som inte har så många p-platser.

Det är regelverk för nybygge som refereras till.

Jag kollade ett nybygge i Malmö på Slussplan (Brf Slussbron) och de har (eller i alla fall påstår sig komma att få) 63 p-platser till 78 bostadslägenheter (= 0,8 p-platser/lgh). Dock har man här kommit runt regelverket genom att 7 av dessa p-platser endast är MC-platser.

För inte så länge sedan projekterade HSB Malmö ett nybygge i Trelleborg. Men HSB Malmö hade ingen koll på regelverken och glömde bort p-platserna. Allt gick i stöpet efter att HSB lagt ner en massa miljoner helt i onödan.

Jag hade begärt ett förtydligande av kommunen. Skriv till dem att du förstår att detta regelverk är för nybygge, men att det inte är vad det handlar om här.

jats 2014-08-13 12:22

Jag har blivit hänvisad vidare till stadsarkitekten i Solna som i sin tur svarar att hon ska "bolla" frågan med en bygglovshandläggare. Fortsättning följer.

Gusten 2014-08-13 14:05

Kan i sammanhanget nämna att i min förening med 16 lägenheter finns inga p-platser alls.

Harald 2014-08-13 16:09

Gusten:

Antagligen finns det visst parkeringar till (-tänkta) din förening, men inte i föreningens ägo. Man tittar på antalet lgh i ett område, och antalet platser.

Det kan alltså vara egna platser, eller gatuparkering, P-hus eller liknande.

Admin 2014-08-13 19:25

Norm saknas för p-platser till ej nybyggda flerfamiljshus

Om man skulle göra uppskattningar på p-platser i området istället för p-platser hörande till nybygget tror jag det skulle bli ohållbart komplicerat att sätta en gräns på minst 0,8 P-platser per bostadsrätt... räknat på vilket avstånd?

I det exempel jag refererade till med HSB:s planerade bygge i Trelleborg så drog kommunen tillbaka bygglovet när det visade sig att det bara skulle finnas 46 p-platser till ett hus med 56 lägenheter och 6 butiker (0,75 P-platser/lgh & butik). Detta t.o.m. trots att Trelleborg inte har någon P-norm.
Att det fanns ett P-hus tvärs över gatan räckte inte
.

Reglerna varierar från stad till stad, men det är fortfarande vid nybygge som denna norm finns, i de fall en norm överhuvudtaget finns.

Vi får se vad bygglovshandläggaren i Solna ger för svar.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:40.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare