Forum för alla i bostadsrätt

Forum för alla i bostadsrätt (http://hotpot.se/php/vb/index.php)
-   Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi (http://hotpot.se/php/vb/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Upphandling ekonomisk förvaltning i brf: vad ska man ställa för frågor? (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=15259)

Pulpinator 2011-09-22 11:33

Upphandling ekonomisk förvaltning i brf: vad ska man ställa för frågor?

Hej!

Vi är mycket missnöjda med vår nuvarande ekonomiska förvaltare (det gamla vanliga: de är svårnådda, räkningar "kommer bort" osv, vi riskerar bli prickade pga deras slarv).

Vi tänker nu bjuda in några förvaltare för att se vad de kan erbjuda .

Min fråga är: vad bör jag ta upp för frågor, och vilka krav bör jag ställa under sådana här presentationsmöten, offereringar?

Jag är helt ny på det här, har suttit i styrelsen som informationsansvarig sedan maj 2011. Inlärningskurvan är brant, och jag får inte mycket hjälp, om man säger!

Ytterst tacksam för alla tips!!

tette 2011-09-22 16:23

förvaltning

Komponera ett brev med en beskrivning av föreningen, en rad fakta, och vad ni vill köpa för tjänster (eller be dem föreslå tjänster).
Skicka det sedan till ett urval av ekonomiska förvaltare.
Välj ut 3 som du/ni träffar och går igenom detaljer och tjänster o pris.
Gör en utvärdering, föreslå en med motivering, låt sedan styrelsen besluta.
Det var den enklare varianten.

Den dyrare och större satsningen är att kolla in AFF.
http://www.aff.nu/

Pulpinator 2011-09-22 16:30

Tack för tipsen, klart vettiga. Jag skulle gärna vilja få förslag på konkreta frågor man bör ställa när firmorna besöker oss och kör sitt försäljningssnack!

/Hasse

Kalle Karlsson 2011-09-22 17:04

Försök på tidningenboratt.se
mvh Kalle

Admin 2011-09-22 17:21

?

Kalle Karlsson, jag förmodar att du jobbar på Borätt, men dina allmänna länkar till deras webbplatser ger inga svar på ställd fråga. Det är som att svara; "Läs SDS".

Nybörjare 2011-09-22 18:54

Det beror på er själva....

Citat:

Ursprungligen skrivet av Pulpinator (Inlägg 30873)
jag skulle gärna vilja få förslag på konkreta frågor man bör ställa när firmorna besöker oss och kör sitt försäljningssnack!
/Hasse

Som Tette påpekade är det bra om ni begär in offert från flera företag. Helst sådana som ni har kännedom om och som har bra rykte. Vad offerten ska innehålla beror delvis på vad ni själv i styrelsen tänkt bidra med för arbete.

Här kommer några uppgifter (kanske lite huller om buller) som ni kan ta med:

Antal lägenheter, lokaler, P-platser

Löpande bokföring (fakturor, in- och utgående poster, kassa, löner och arvoden, eventuella skatter, attest över nätet, lagstadgad arkivering av de ekonomiska handlingarna: 10 år)

Avifts- och hyresavier, påminnelser,överlåtelser, pantsättning
Förslag till budget, delsårsrapporter, förslag till Årsredovisning, deklaration

Lägenhetsförteckning, medlemsförteckning.

Ni får sätta er ner i styrelsen och fundera om det är mer och om det är något ni kan göra själv. Ju mer genomtänkt offertunderlag, desto lättare blir det att jämföra offerterna. Och VIKTIGT: Ta referenser från några kunder innan ni beslutar er.

Lycka till :10:

Pulpinator 2011-09-22 19:44

Citat:

Ursprungligen skrivet av Admin (Inlägg 30877)
Kalle Karlsson, jag förmodar att du jobbar på Borätt, men dina allmänna länkar till deras webbplatser ger inga svar på ställd fråga. Det är som att svara; "Läs SDS".

Helt rätt Admin! Har du något att tipsa om, ge då en direktlänk, snälla!

/Hasse

Pulpinator 2011-09-22 19:53

Citat:

Ursprungligen skrivet av Nybörjare (Inlägg 30878)
Som Tette påpekade är det bra om ni begär in offert från flera företag. Helst sådana som ni har kännedom om och som har bra rykte. Vad offerten ska innehålla beror delvis på vad ni själv i styrelsen tänkt bidra med för arbete.

Här kommer några uppgifter (kanske lite huller om buller) som ni kan ta med:

Antal lägenheter, lokaler, P-platser

Löpande bokföring (fakturor, in- och utgående poster, kassa, löner och arvoden, eventuella skatter, attest över nätet, lagstadgad arkivering av de ekonomiska handlingarna: 10 år)

Avifts- och hyresavier, påminnelser,överlåtelser, pantsättning
Förslag till budget, delsårsrapporter, förslag till Årsredovisning, deklaration

Lägenhetsförteckning, medlemsförteckning.

Ni får sätta er ner i styrelsen och fundera om det är mer och om det är något ni kan göra själv. Ju mer genomtänkt offertunderlag, desto lättare blir det att jämföra offerterna. Och VIKTIGT: Ta referenser från några kunder innan ni beslutar er.

Lycka till :10:

Hej Nybörjare (hmmm, det var ironi på hög nivå!)!

Super Duper tips, precis vad jag fiskade efter.
Som jag skrev inledningsvis: det är banne mig inte helt lätt att klompa in i en styrelse som "kört sitt race" i flera år, och tar det mesta för givet. Jag är som en jobbig unge och måste hela tiden fråga "varför då, hur funkar det, vad menar ni?". Inget kommer gratis om man säger.
jag märker av en slapphet som irriterar mig, det handlar om allas våra pengar och när det gäller ekonomisk förvaltning, ja då är det allvar?

Pulpinator 2011-09-22 20:01

Paranoid?

Hej alla!

Jag har redigerat mina inlägg och tagit bort mitt namn samt bolagen jag skickat förfrågan till: jag vill inte att någon elaksinnad ska kunna nyttja den här tråden om ni förstår?
Tette: kan du redigera ditt inlägg vad gäller ett specifikt bolag är du jättesnäll? Du fick svar på frågan ju, och om det är någon som vill "veta mer", skicka ett privat meddelande!
:8:

0Xb 2018-10-04 20:09

Citat:

Ursprungligen skrivet av Pulpinator (Inlägg 30885)
Hej alla!

Jag har redigerat mina inlägg och tagit bort mitt namn samt bolagen jag skickat förfrågan till: jag vill inte att någon elaksinnad ska kunna nyttja den här tråden om ni förstår?
Tette: kan du redigera ditt inlägg vad gäller ett specifikt bolag är du jättesnäll? Du fick svar på frågan ju, och om det är någon som vill "veta mer", skicka ett privat meddelande!
:8:

Vilket bolag är det som missköter sig? Vi ligger och funderar på ny och jag vill ogärna ha någon som missköter sig så..

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:22.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare