Forum för alla i bostadsrätt

Forum för alla i bostadsrätt (http://hotpot.se/php/vb/index.php)
-   Bostadsrättsforum (http://hotpot.se/php/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Justering av protokoll (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=32864)

12345 2019-06-20 15:56

Justering av protokoll

Jag är justerare för protokollet av årsstämmans möte och kommer att göra justeringar. Jag undrar därför om jag ändå ska skriva under själva protokollet eller om jag ska skriva under efter mina justeringar.

Admin 2019-06-20 17:38

Justering protokoll

Gör dina justeringar i stämmoprotokollet och skriv sedan under protokollet.

12345 2019-06-20 20:15

Tack! Menar du att jag skriver för hand i själva protokollet?

Admin 2019-06-20 20:44

Justering av protokoll

Precis, det går alldeles utmärkt.
Är det mycket justeringar kan man skriva en bilaga som man refererar till under sin namnteckning (dock mindre säkert). Det är valfritt.

clabbe 2019-06-20 20:57

Citat:

Ursprungligen skrivet av 12345 (Inlägg 76222)
Jag är justerare för protokollet av årsstämmans möte och kommer att göra justeringar. Jag undrar därför om jag ändå ska skriva under själva protokollet eller om jag ska skriva under efter mina justeringar.

Du ska inte ändra nåt i protokollet. ”När protokolljusterarna justerar protokollet godkänner de protokollet eller också förkastar de det. De kan inte rätta texten i protokollet, inte ens rättskrivningsfel. Är de av annan åsikt om besluten i protokollet kontaktar de ordförande.” https://foreningsresursen.fi/adminis...nik/protokoll/

Admin 2019-06-20 22:29

Justering av föregående inlägg :)

Vad den refererade sajten säger är emellertid inte korrekt (men är kanske så det fungerar i Finland?). Det är givet att det går alldeles utmärkt att rätta texten direkt i protokollet och det är exakt så det ska gå till. Har gjort det många gånger själv.

Styrelsen har emellertid blivit mindre glad över att de inte fått protokollet formulerat precis som de önskat, men det är bara för styrelsen att gilla läget.

Citat:

Ursprungligen skrivet av clabbe (Inlägg 76229)
Du ska inte ändra nåt i protokollet. ”När protokolljusterarna justerar protokollet godkänner de protokollet eller också förkastar de det. De kan inte rätta texten i protokollet, inte ens rättskrivningsfel. Är de av annan åsikt om besluten i protokollet kontaktar de ordförande.” https://foreningsresursen.fi/adminis...nik/protokoll/

Tillägg:
Det sprids mycket felaktig information ute på olika sajter. Jag garanterar att vad jag skrivit är korrekt och det existerar inget regelverk som stadgar något annat. Det är inte alltid HSB och jag är överens i olika frågor, men när jag skrivit mina justeringar direkt i protokollet (där justering av naturliga skäl hör hemma) har HSB inte invänt mot detta. HSB:s jurister är i regel ordförande i min brf.

Protokollförare är i regel direkt utvalda av styrelsen för att få ett stämmoprotokoll formulerat enligt hur styrelsen önskar. Därför har justerare har ett viktigt uppdrag även om de inte så ofta verkar ta sitt uppdrag på allvar.

Det finns inget skäl för att kontakta ordföranden, varken stämmo- eller styrelseordföranden, om stämmoprotokollet innehåller felaktigheter. Vad skulle det vara bra för?

Jag har t o m rättat skrivfel direkt i protokollet eftersom det inte finns några som helst hinder för detta. Jag rättar stav- och skrivfel eftersom det enligt min mening är väldigt vårdslöst att inte kunna skriva några enkla meningar på ren svenska och ej skrivkunniga protokollförare bör aldrig få detta uppdrag en andra gång. Men ingen annan behöver rätta skrivfel bara för att jag gör det. Det viktiga är att sakfel justeras.

12345 2019-06-21 00:41

Tack snälla för svar.

Gusten 2019-06-21 17:22

Här skriver Bostadsrätterna om justering av protokoll:

http://www.bostadsratterna.se/allt-o...blad/protokoll

Citat:

"Om en justerare har en annan uppfattning än protokollföraren om innehållet kan justeraren vid sin namnteckning
eller i särskild bilaga ange hur denne för sin del anser att protokollet ska lyda när det rör de delar där denne har
en annan uppfattning. Justering får nämligen inte göras i själva protokollstexten när protokollet väl är skrivet."

Admin 2019-06-21 20:53

Justeraren bestämmer om justering ska göras i protokolltexten.

Citat:

Ursprungligen skrivet av Gusten (Inlägg 76235)
"Om en justerare har en annan uppfattning än protokollföraren om innehållet kan justeraren vid sin namnteckning
eller i särskild bilaga ange hur denne för sin del anser att protokollet ska lyda när det rör de delar där denne har
en annan uppfattning. Justering får nämligen inte göras i själva protokollstexten när protokollet väl är skrivet."

Ja, det är korrekt att justering kan göras vid namnteckning eller i en bilaga som justeraren refererar till vid sin namnteckning. Det är i princip vad jag sa.

Det är däremot spiksäkert inkorrekt av Bostadsrätterna när de hävdar att justering inte får göras i protokolltexten. Det är trist att organisationer sprider felaktig information, men så blir det när man inte ifrågasätter organisationerna.

Jag vill understryka att det finns ett enkelt sätt att lösa detta. Justerarna får ett utkast att ge sina synpunkter på innan det verkliga protokollet färdigställts för justering. Justerarna är inte skyldiga att lämna kommentarer redan till utkastet, men vill man få det mest verklighetsförankrade protokollet är det kanske den bästa metoden.

0Xb 2019-06-22 11:27

Citat:

Ursprungligen skrivet av Gusten (Inlägg 76235)
Här skriver Bostadsrätterna om justering av protokoll:

http://www.bostadsratterna.se/allt-o...blad/protokoll

Citat:

Jag håller helt med Admin. Detta är fel!

Rättningar görs mer än gärna direkt i själva protokollet, baksidan kan vara bra om det inte räcker med marginalen. Skriv med blått bläck så det syns!
Och signum under...

Jäkla dumheter från bostadsrätterna..

Gusten 2019-06-22 11:48

Citat:

Ursprungligen skrivet av Admin (Inlägg 76237)

Jag vill understryka att det finns ett enkelt sätt att lösa detta. Justerarna får ett utkast att ge sina synpunkter på innan det verkliga protokollet färdigställts för justering. Justerarna är inte skyldiga att lämna kommentarer redan till utkastet, men vill man få det mest verklighetsförankrade protokollet är det kanske den bästa metoden.

Ja denna metod borde fungera. Det kan ju vara så att en justerare upptäcker något som protokollföraren håller med om att det inte blev rätt,
och då är det ju bra om det rättas till innan protokollet renskrivs för underskrift av alla.

Sedan kan det förstås också bli så att protokollföraren inte håller med justeraren utan att protokollföraren vidhåller sin version
om hur protokollet ska se ut. I ett sådant fall blir det vad jag förstått protokollföraren som bestämmer själva protokolltexten
och att justeraren får göra en anteckning om sin avvikande mening vid sin underskrift.

Admin 2019-06-22 12:09

Stämmobeslut där justerare är av avvikande åsikt

Citat:

Ursprungligen skrivet av Gusten (Inlägg 76242)
Sedan kan det förstås också bli så att protokollföraren inte håller med justeraren utan att protokollföraren vidhåller sin version om hur protokollet ska se ut. I ett sådant fall blir det vad jag förstått protokollföraren som bestämmer själva protokolltexten
och att justeraren får göra en anteckning om sin avvikande mening vid sin underskrift.

Ja, när det finns ett protokoll där protokollföraren bestämmer sig för att behålla sin version och det saknas inspelning av stämman är det därmed oklart vad beslutet egentligen var... och kan i praktiken inte följas utan att nytt beslut tas genom ny stämma.

Problemet är att det helt saknas regelverk för hur beslut ska hanteras där protokollförare och justerare är av olika åsikter om vad stämmobeslutet var.

Detta i sig säger en hel del om vikten att spela in stämman. På den senaste stämman i min brf beslutade den sedvanligt okunniga stämman att inspelning inte fick göras. Det spelade ingen roll att jag förklarade att;
1. Inspelning av stämma är tillåtet enligt lag och kan inte förbjudas.

2. Det är ett lagvidrigt stämmobeslut som inte behöver följas.
3. Det finns ingen möjlighet att kontrollera att beslutet följs.

Jonte_1953 2019-06-28 14:26

Även på denna sida finns felaktiga uppgifter. Normalt utses justerare av stämman.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:51.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare