Forum för alla i bostadsrätt
 

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > FAQ > Vanliga frågor (FAQ) om detta forum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Sök i FAQ Sök i FAQ
Sök efter ord:
Matchningsalternativ:
Sök i:

Hur svarar jag på ett inlägg och hur skriver jag ett nytt inlägg?
Att svara på inlägg

Det finns tre olika sätt att svara på inlägg.
  1. Klicka på knappen "Skicka svar" under inlägget, till vänster.

  2. Klicka på knappen "Citera" under inlägget, till höger. Då följer inlägget som du kommenterar/besvarar med i ditt eget inlägg inom citationstecken. Du kan i ditt inlägg korta ner den citerade texten som du vill.
    Genom att klicka på knappen till höger om "Citera"-knappen kan du markera vilka inlägg på sidan som du vill ska infogas i din text när du sedan klickar på "Citera"-knappen.
    Tänk på att avmarkera inlägg som du markerat. Om t.ex. meddelandet "Du har valt 3 inlägg som inte är en del av detta ämne. Citera även dessa inlägg, eller avmarkera dessa inlägg" visas under ditt meddelande när du skriver inlägg så har du tidigare markerade inlägg som ligger kvar. Klicka då bara på "avmarkera" så tas markeringen bort.

  3. Klicka på snabbsvarsikonen längst ner till höger under inlägget. Då öppnas snabbsvarsrutan upp längst ner på sidan så att du kan skriva svar till det aktuella inlägget på samma sida som inlägget. Nackdelen är att du där saknar ett antal redigeringsmöjligheter i ditt inlägg som du har med de andra alternativen.
    Alternativ 1
    Klicka på knappen "Posta snabbsvar" för att direkt lägga in ditt svar/din kommentar.
    Alternativ 2
    Knappen "Gå till avancerad" under snabbsvarsrutan tar dig vidare till sidan med full redigeringsmöjlighet (dvs som du kommer till via knappen "Skicka svar"), men en finess är att den då tar med sig den text du skrivit i snabbsvarsrutan så att du kan göra ytterliggare redigeringar.
    Därför är detta sätt att svara ofta det bästa.

    Dvs klicka på snabbsvarsknappen, skriv ditt svar samtidigt som du ser vad det står i inlägget/inläggen i övrigt på sidan, klicka på knappen "Gå till avancerad" och gör dina slutgiltiga redigeringar där innan du skickar iväg ditt inlägg.
Det rekommenderas att du förhandsgranskar (klicka på knappen "Förhandsgranska") vad du skrivit innan du skickar iväg ditt inlägg. Inte minst för att kontrollera stavningen. Du får då möjlighet att göra ytterliggare redigeringar, kompletteringar och rättningar innan inlägget visas för alla användare.

OBS! Problem med IE9
Om du kör Webbläsaren IE9 så uppstår en del problem. Om något inte fungerar klicka i din webbläsare på knappen kompatibilitetsvy, så ska det fungera igen. Eller använd en annan webbläsare, t.ex. Firefox !!!

Ett fel som inträffar med Internet Explorer 9 är t.ex. att följande felmeddelande visas om man försöker skriva ett inlägg;
"Följande fel inträffade när detta meddelande skickades:
1. Meddelandet som du har skrivit in är för kort. Var vänlig och skriv ditt meddelande så att det är minst 10 tecken."

Not.
Moderator förbehåller sig rätten att redigera inlägg för att förbättra läsbarheten, t ex genom att länka till liknande trådar som vidareutvecklar aktuell fråga. Korrekturläsning och stavningskontroll förekommer i syfte att förenkla läsning och sökning i forumet, men det är tacksamt om var och en själv korrekturläser sina inlägg så att de inte blir onödigt svåra att förstå (undvik gärna inledningsfraser och avslutstexter ej relevanta för ämnet).

Undvik gärna att glida från ämnet, överväg om det du skriver bättre passar i en annan tråd, eller i en helt ny tråd.
Det förenklar för alla om rubrikfältet för varje inlägg fylls i med en mening som sammanfattar, eller med ord som är väsentliga för det specifika inlägget, så att det snabbt går att se vad inlägget handlar om.

Specifikt för Faktabanken gäller:
Skapa inga nya trådar i Faktabanken! Dessa kommer i så fall att flyttas till annat delforum. Bygg endast på existerande trådar i detta delforum med inlägg. Skriv strikt om det som respektive tråd tar upp, var kortfattad, saklig och konkret.
För att kunna göra Faktabanken så genomarbetad som möjligt har det tidigare inte varit möjligt att skriva inlägg i detta delforum. Men nu är Faktabanken öppen för kommentarer för alla som vill bistå med hjälp att göra texterna bättre och mer informativa.

Vad är ämnesbevakning/prenumeration?

Om du skriver ett nytt ämne eller svarar i ett befintligt ämne, kan du välja att informeras via e-post när någon annan svarar i detta ämne. Du kan också välja att få e-postmeddelande om nya inlägg i ämnen utan att ha postat i ämnet själv, genom att klicka på länken, 'Prenumerera på detta ämne', som finns på sidan för varje ämne.

Om du vill avsluta e-postmeddelanden om nya inlägg i ett ämne kan du göra detta genom att antingen avbryta prenumerationen på ämnet här. Du kan också styra om e-postmeddelanden till en annan e-postadress.

Endast registrerade medlemmar kan använda sig av ämnesbevakning. Genom att redigera sina inställningar i profilen kan man välja om man vill ha denna funktion som standard eller bara för vissa utvalda ämnen.

Ämnesbevakning kallas också för 'Prenumeration på ämne'.


Finns det några speciella koder/taggar jag kan använda för att formatera mina inlägg och meddelanden?

Till största delen kommer dina inlägg att innehålla vanlig text, men ibland kanske du vill betona vissa ord eller fraser genom att t.ex. göra texten fet eller kursiv.

HTML-kod är spärrad för användarna eftersom administratören stängt av möjligheten att använda sig av denna kod. I stället för HTML-kod kan man använda sig av vB-kod. Det är en speciell uppsättning med taggar som kan generera de mest populära texteffekterna. VB-kod har den fördelen att det är väldigt enkelt att använda och det är immunt mot elaka javascript-förändringar av sidans layout.

Eftersom smilies kan användas i detta forum så kan du utnyttja dessa små ikoner för att uttrycka känslor. [img]-koden gör att du kan lägga in bilder i dina inlägg.

För mer information om vB-kod, klicka här.


Vad är smilies?

Smilies är små bildikoner som du kan infoga i dina meddelanden för att uttrycka en känsla eller stämning, som t.ex. ett skämt eller att man rodnar. Om du t.ex. infogar en något sarkastisk kommentar kan du istället för att skriva 'det var ett skämt' infoga den smilie som 'blinkar'.

Om du har använt dig av e-post eller Internet-chat är du säkerligen bekant med smilie-konceptet. Vissa kombinationer av tecken konverteras till smilies. Till exempel :) ändras till ett leende ansikte. För att förstå smilies, luta ditt huvud nedåt till vänster och titta på texten: du kommer då att se att :) representerar två ögon och en leende mun.

För att se en lista med smilies som för närvarande kan användas i detta forum kan du klicka här.

Vid vissa tillfällen (i extrema undantagsfall) kan du kanske förhindra att texten i dina inlägg ändras till smilies. Då kan du bocka i rutan vid texten 'Stäng av smilies i detta inlägg' när du skriver ditt inlägg.


Kod-knappar och klickbara smilies

Dessa verktyg låter dig snabbt och enkelt skriva in vB-kod i dina inlägg och meddelanden. För att använda dem klickar du bara på lämplig knapp eller väljer från en lista för att infoga vB-kod.

Det finns tre redigeringsmetoder tillgängliga: enkel, standard och utökad metod. När man använder den enkla redigeringsverktyget finns det inga vB-kod-knappar som unerlättar formatering. Du måste då manuellt skriva in eventuella vB-kod-taggar i meddelandet som använder detta redigeringsverktyg.

Vid användning av standard-metoden markerar du texten som du vill förändra och klickar på lämplig knapp för formatering. Detta kommer att placera korrekt vB-kod runt den markerade texten.
Att klicka på en knapp utan att ha markerat någon text kommer att infoga vB-kod vid din textmarkör. Du kan sedan skriva in text mellan taggarna.

När man använder utökad metod kommer en knapptryckning att modifiera den markerade texten. Denna metod är en WYSIWYG-metod, What You See Is What You Get, (engelska för 'Det du ser (på bildskärmen) är det du får (utskrivet)') där det färdiga resultatet för ditt inlägg kommer att se likadant ut som när det redigeras. Att trycka på en knapp utan att ha markerat någon text kommer inte att ha någon effekt.

För att lägga in klickbara smilies i din text kan du klicka på en smilie som du vill infoga i ditt inlägg, eller klicka på länken 'Visa alla smilies' för att se den fullständiga listan över smilies. Sedan skapar du en länk till denna smilie genom att markera din smilie och t.ex. klicka på knappen för länk i redigeringsverktyget (eller använd dig av vB-koden för länk).


Hur skapar jag en omröstning samt röstar i den?

Du kanske har noterat att vissa ämnen i det här forumet också innehåller en del där du kan rösta i en speciell fråga. Dessa ämnen kallas 'Omröstningar'.

Skapa en ny omröstning

När du skriver ett nytt ämne kan du samtidigt skapa en omröstning.

Du ställer en fråga och specificerar ett antal olika svarsalternativ. Andra medlemmar kommer sedan att kunna rösta på något av de svar som du uppgivit. Resultatet från rösterna visas i ämnet.

Ett exempel på omröstning kan vara:

Vilken är din favoritfärg?

  1. Röd
  2. Blå
  3. Gul
  4. Grön
  5. Himmelsblå-rosa med gula prickar

För att skapa en omröstning när du skriver ett nytt ämne behöver du bara bocka i rutan 'Ja, posta en omröstning i det här ämnet' som du hittar i den nedre delen av sidan. Där ställer du också in antalet möjliga svarsalternativ som du vill ha.

När du klickar på knappen 'Skicka nytt ämne' kommer en sida visas för att skapa en omröstning. Där specificerar du frågan och listar de olika svarsalternativen som du vill ha med.

Du kan också ange en tidsbegränsning för omröstningen, så att den bara är öppen för röster under t.ex. en vecka.

Rösta och titta på en omröstning

För att rösta i en omröstning, väljer du det alternativ som du vill rösta på och klickar på knappen [Rösta].

Om du har röstat i en omröstning kommer du inte att kunna ändra din röst senare, så lägg din röst med eftertanke!


Bifogade filer - Lägga in bild, pdf, etc i inlägg

I forumet är det möjligt att bifoga mindre filer av vissa typer till dina inlägg. Det kan vara en bild, ett textdokument, en pdf-fil, etc. Det är en begränsning på filstorleken på alla bifogade filer du laddar upp (och för vissa filtyper även en begränsning i upplösning/antal pixlar).

För att bifoga en fil i ett nytt inlägg, klicka på knappen [Hantera bifogade filer] under "Tilläggsalternativ" i den nedre delen av sidan där du skriver ditt inlägg, och leta upp filen som du vill bifoga från din lokala hårddisk.

Endast vissa filtyper tillåts (t.ex. jpg, gif, png, pdf, doc, txt). Dessa filer listas samt hanteras genom att i redigeraren (där du skriver ditt inlägg) klicka i redigerarens verktygsfält på knappen [Hantera bifogade filer] (knapp med ett gem på). Vill du lägga in en bild klicka på denna knapp för bifogade filer. Ett nytt litet fönster visas och välj där var du vill hämta filen från; Ladda upp en fil från din dator eller Ladda upp en fil från en URL. Klicka sedan på knappen [Ladda upp].

Efter att du postat ditt inlägg kan den bifogade filen visas upp som en miniatyr, beroende på forumets inställningar. För att visa innehållet i den bifogade filen (om det inte redan visas) behöver man endast klicka på länken med filnamnet som visas intill ikonen för bifogad fil.


Vad är meddelande-ikoner?

Du kan, utöver smilies i dina inlägg, använda särskilda ikoner för nya ämnen, inlägg och privata meddelanden. En meddelandeikon är en liten ikon som följer med ditt inlägg. Det används för att uttrycka stämningen eller innehållet i ett inlägg vid endast en snabb blick.


Kan jag redigera mina egna inlägg?

Om du har registrerat dig kommer du att kunna redigera dina inlägg. Dina möjligheter att redigera dina inlägg kan också vara tidsbegränsade, beroende på hur administratören har gjort inställningarna för detta forum.

För att redigera dina inlägg, klicka på knappen edit.gif vid inlägget som du vill redigera.

Efter att du har gjort dina ändringar dyker en liten notering upp under inlägget, som informerar andra användare om att du har redigerat ditt inlägg. Administratörer och moderatorer kan i vissa fall också ha möjligheten att redigera dina inlägg, men det är inte säkert att den här noteringen dyker upp när de har gjort det.

Inlägg kan bara raderas av administratör/moderator.


Vad är en moderator?

Moderatorer övervakar speciella forum. Generellt har de möjligheten att redigera och radera inlägg, flytta ämnen, och utföra andra ändringar.

Att vara moderator för ett specifikt forum är normalt tilldelat användare som är särskilt hjälpsamma och kunniga i ämnet för forumet som de modererar.


Varför har vissa ord i mitt inlägg försvunnit?

Vissa ord kan ha blivit censurerade av administratören. Om dina inlägg innehåller något censurerat ord, kommer det ordet att ersättas, och se ut så här: *****.

Samma ord är censurerade för alla användare, och censuren görs autmatiskt av systemet genom att helt enkelt söka efter ord och byta ut dem. Det är på intet sätt 'intelligent'.




Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:34.


vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare