handdator

Visa fullständig version : Köpa källare i brf

platini
2009-05-21, 20:26
Någon som har erfarenhet av att köpa källare i bostadsrätt? Priser per kvm?

Vad gäller kring brandsäkerhet - behöver man en utväg -förutom trappan upp till lägenheten?

Admin
2009-05-27, 12:24
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av att köpa källare i bostadsrätt och kan heller inga priser, men jag gissar att prisbilden är avhängig en hel del olika faktorer, inte minst stad/läge.

Det låter som att du vill utöka din bostadsrätt med ett källarutrymme med direkt access till bostadsrätten, och används den bara som ett källarutrymme (inte för boende) så kan jag inte tänka mig att det finns några speciella krav på extra utrymmesväg.

totiki
2009-05-27, 12:49
Det brukar krävas byggnadslov att ändra status, från lokal till bostad.
I Stockholm var prisbilden på garage/källare förra hösten allt mellan 10.000 - 18.000:- per kvm.

platini
2009-05-27, 13:02
Tack för svar!

Det är tänkt att användas till bostad. Inga fönster dock. Det går bara egentligen att använda utrymmet till bostad om man bor ovanför.

Det gäller Stockholm. Priserna du anger - är det betecknat som köp av råkällare (motsvarande råvindspriser)?

Tacksam för all respons!

totiki
2009-05-27, 13:08
Det är priser som jag sett på Hemnet (garage Sollentuna 10.000:-) och fått från en mäklare på HusmanHagberg (18.000:- sålt till "byggare" som omvandlade "källarlokal med gluggar" till borätt och sålde i sin tur för ett högre pris).

platini
2009-05-27, 13:15
Supertack för snabba svar!

Jag får väl gå vidare med någon typ av värdering för närmare check.