handdator

Visa fullständig version : HSB Båten

Admin
2009-05-21, 18:33
HSB-båten 2009 - en mässa utöver det vanliga!
Nu kastar vi loss igen! HSB-båten 2007 gick över all förväntan.
De 1 300 platserna gick åt som smör i solsken och utvärderingarna visade på ett mycket uppskattat dygn.

Detta skriver nu HSB (HSB Inköp) för att locka nya styrelseledamöter som får åka ut och roa sig på medlemmarnas bekostnad.

Det trista med detta är att medlemmarna varken informeras i förväg eller i efterskott om att de förtroendevalda i deras föreningar åkt ut på denna lilla semestertripp som arrangeras av HSB för att sluta föreningarnas styrelser allt närmare HSB.

Finns det en enda av de ca ½ miljon medlemmarna i HSB som fått reda på vad denna nöjesresa för styelserna tillfört föreningen? Nej, knappast!

I juni 2007 så tog vi upp lite runt dessa problem i gästboken;
Se bl.a; HSB Båten 2007 (http://hotpot.se/php/gbhsb/index.php?e=2601&a=visa) och Hur HSB förklarar betygsättningen (http://hotpot.se/php/gbhsb/index.php?e=3086&a=visa)och Resa för att uppnå ETHOS? (http://hotpot.se/php/gbhsb/index.php?e=3083&a=visa)

HSB skriver vidare;
HSB-båten 2009 går av stapeln 13–14 september. Upplägget blir i stort detsamma. Vi chartrar Viking Lines fartyg Cinderella. Bildäck förvandlas till en enda stor mässhall. På konferensdäck ordnar vi föreläsningar inom aktuella ämnen. Utöver detta ordnar vi även tävlingar, gemensamma måltider, underhållning och mycket mera.

Inbjudna är styrelser i HSB-bostadsrättsföreningar över hela landet samt HSBs personal. 1 300 personer får plats och med det stora intresse vi hade sist tror vi på fullbeläggning även i år.

Ja, det tror jag också.
Det finns nog tyvärr en hel del styrelser utan skrupler för vad medlemmarna får betala, speciellt eftersom det är så lätt att dölja detta. I årsredovisningen syns absolut inte kostnaderna för denna nöjestripp och ingenstans finns det en möjlighet att kontrollera om föreningens förtroendevalda deltagit. Den absolut enda möjlighet en medlem har att få information om detta är om medlemmen ställer en direkt fråga på årtsstämman (och även då kan vi nog vara rätt säkra på att sanningen inte alltid kommer fram). Som säkert alla förstår ställer av naturliga skäl ingen medlem någon fråga om detta.

HSB Inköp skriver vidare;

Anmälan
Kostnad 800 kr/person. Priset inkluderar del i 2-bäddshytt, trerätters middag, frukost, buffélunch och kaffe däremellan. Mässa och föreläsningar ombord ingår också i priset.
Anmälan avser del i 2-bäddshytt. På grund av högt deltagarantal och begränsat antal hytter tillämpar vi inte singelhytter (endast vid handikapp eller dyl). De flesta hytter är 4-bäddshytter. Vill ni sova fler än 2 personer i en hytt går det givetvis också bra.
Skicka din anmälan till din regionala HSB-förening. Adress och kontakt hittar du i listan nedan. Sista dag för anmälan är 10 juni. Skynda att anmäla er, antalet platser är begränsat!

Reskostnaden för dem som bor i Stockholm blir kanske inte så stor, men för dem som bor i söder eller norr kan kostnaderna för denna oredoisade resa springa iväg fort.

Lennart Widenlöv
2009-09-11, 21:56
HSB-båten 2009 - en mässa utöver det vanliga!
Nu kastar vi loss igen! HSB-båten 2007 gick över all förväntan.
De 1 300 platserna gick åt som smör i solsken och utvärderingarna visade på ett mycket uppskattat dygn.

Detta skriver nu HSB (HSB Inköp) för att locka nya styrelseledamöter som får åka ut och roa sig på medlemmarnas bekostnad.

Det trista med detta är att medlemmarna varken informeras i förväg eller i efterskott om att de förtroendevalda i deras föreningar åkt ut på denna lilla semestertripp som arrangeras av HSB för att sluta föreningarnas styrelser allt närmare HSB.

Finns det en enda av de ca ½ miljon medlemmarna i HSB som fått reda på vad denna nöjesresa för styelserna tillfört föreningen? Nej, knappast!

I juni 2007 så tog vi upp lite runt dessa problem i gästboken;
Se bl.a; HSB Båten 2007 (http://hotpot.se/php/gbhsb/index.php?e=2601&a=visa) och Hur HSB förklarar betygsättningen (http://hotpot.se/php/gbhsb/index.php?e=3086&a=visa)och Resa för att uppnå ETHOS? (http://hotpot.se/php/gbhsb/index.php?e=3083&a=visa)

HSB skriver vidare;

Ja, det tror jag också.
Det finns nog tyvärr en hel del styrelser utan skrupler för vad medlemmarna får betala, speciellt eftersom det är så lätt att dölja detta. I årsredovisningen syns absolut inte kostnaderna för denna nöjestripp och ingenstans finns det en möjlighet att kontrollera om föreningens förtroendevalda deltagit. Den absolut enda möjlighet en medlem har att få information om detta är om medlemmen ställer en direkt fråga på årtsstämman (och även då kan vi nog vara rätt säkra på att sanningen inte alltid kommer fram). Som säkert alla förstår ställer av naturliga skäl ingen medlem någon fråga om detta.

HSB Inköp skriver vidare;

Reskostnaden för dem som bor i Stockholm blir kanske inte så stor, men för dem som bor i söder eller norr kan kostnaderna för denna oredoisade resa springa iväg fort.

Det jag tydligt kan utläsa är en gnutta av avundsjuka, kan det möjligen bero på bristande engagemang.
Vi var 3 personer från vår styrelse med på HSB Båten och någon semesterresa var det inte, dels tog vi en söndag som är vår fritid men även en måndag som vi personligen fick bekosta själva genom ledighet från jobbet. Vi kunde tillgodogöra oss massor med erfarenhet från andra brf:er i landet.
Troligen sparade vi dessutom in 100-150 tusen kronor genom att ta del av den entrprenadjuridikkurs som HSB:s jurist höll ombord.
Självklart kommer vi att åka med även nu på söndag men nu kommer fokus ligga på miljö och säkerhetsfrågor i tvättstugor efter den brand vi hade i tvättstugan. http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.416524

stephan
2009-09-12, 10:08
"Troligen sparade vi dessutom in 100-150 tusen kronor genom att ta del av den entrprenadjuridikkurs som HSB:s jurist höll ombord."

Det känns tryggt att få höra att HSV:S bostadsrättsföreningar sparar 65 miljoner på en en sån här resa.........?????

Admin
2009-09-13, 19:56
Det jag tydligt kan utläsa är en gnutta av avundsjuka, kan det möjligen bero på bristande engagemang.
Avundsjuka? På vad?
Om du tror att mitt engagemang brister så är bara ett tips att läsa i detta forum och säg sedan om du kan hitta någon i Sverige som är mer engagerad än jag!

Vi var 3 personer från vår styrelse med på HSB Båten och någon semesterresa var det inte, dels tog vi en söndag som är vår fritid men även en måndag som vi personligen fick bekosta själva genom ledighet från jobbet.
Medlemmarna betalar, och om du hävdar att ni tre bekostade ledighet från jobbet så kan jag säga att så fungerar det inte överallt.

Vi kunde tillgodogöra oss massor med erfarenhet från andra brf:er i landet.
Troligen sparade vi dessutom in 100-150 tusen kronor genom att ta del av den entrprenadjuridikkurs som HSB:s jurist höll ombord.
Detta ställer jag mig ytterst, ytterst, ytterst tvivlande till.
Av flera olika anledningar.
För övrigt behövs det väl inte en båtresa för detta?

Självklart kommer vi att åka med även nu på söndag men nu kommer fokus ligga på miljö och säkerhetsfrågor i tvättstugor efter den brand vi hade i tvättstugan.
Jag kan bara hoppas att denna semesterresa (vilket jag fortfarande hävdar att det är) tillförde något för er del. För de flesta föreningar tror jag att denna semesterresa skadar föreningarna mer än vad den gör nytta.

Fortfarande gäller det faktum att nästan inga medlemmar får ens reda på att deras förtroendevalda gjort denna resa på deras bekostnad, än mindre vad den gav.

Tidigare har HSB arrangerat semesterresor för styrelser till medelhavsländer, helt utan medlemmarnas vetskap om vad deras pengar använts till!
HSB använder medlemmarnas pengar för att ställa in sig hos styrelsen och för att därmed behålla sin makt över föreningarna utan att behöva prestera något av betydelse.

Sten Lilja
2009-12-06, 20:01
Jag vet inte om man skall skratta eller gråta, det tycks närmast vara okunniga rättshaverister som befinner sig på detta Forum. Lennart W tycks ha en seriös inställning till sitt arbete i styrelsen.
Många bostadsrättsföreningar oavsett förvaltande tillhörighet omsätter miljontals kronor varje år. Det vore närmast att betrakta det som tjänstefel om man inte ser och tar möjligheter att vidarebilda sig.
Man har sedan en tid överfört brandskyddsansvaret från Brandförsvaret till den lokala fastighetsägaren. ( Vad innbär detta för ansvar för styrelsen?)
Nya hissregler träder i kraft 2012.
För några år sedan infördes en ny lag om översyn av fallskydd i markbrunnar vem kontrollerar dessa brunnar?
Hur förhindrar vi bränder i våra tvättstugor?
Hur undeviker vi olyckor i våra tvättstugor?
Hur ofta skall balkongerna säkerhetsbesiktigas?
Vad händer om en enskild medelms inglasning faller ner och skadar någon person?
Vem kontaktar jag för säkerhetsbesiktning av lekplatser?

Tyvärr sitter jag i styrelsen i en privat bostadsrätt där jag inte har samma möjligheter att få utbildningar presterade för mig/oss. Vi måste själva söka denna information som de stora förvaltningarna hjälper till med.
Självklart skall HSB Båten och Trygg Hansa:s likvärdighet via Marknadsrespons drivas vidare.

Man kan inte bli annat en irriterad över okunniga männinskor.

stephan
2009-12-07, 00:00
Du har tur du som "slipper" åka med HSBbåten.

själv talar jag från erfarenhet. HSB lär inte ut något på dessa kursresor.

De gör det för att styrelseldamöter skall få supa tillsammans och tycka det var en skojig resa. Det finns något undantag, men de allra flesta som åker denna båt kommer mest ihåg groggarna och dansen....

MikHo
2009-12-07, 08:08
Då är det kanske inte fel på båten utan på deltagarna som inte tar tillfället i akt utan endast ser det som en resa från familjen med mycke grogg....