handdator

Visa fullständig version : Ingår värme i hyran för brf? Ersättningskrav för el?

Spaneryd
2009-05-16, 18:23
Jag bor i en bostadsrätt där uppvärming på första våning sker med fjärrvärme och på andra våningen med el-element.
Fjärrvärmen betalas kollektivt, men elen för uppvärmning av andra våningen får jag betala själv.

Är detta rätt eller kan jag kräva att föreningen ersätter mig för elen (eller att jag kopplar el-element till gemensam el)?

Jag byggde ej etagevåningen men skälet till att fjärrvärme ej drogs till våning två var att man ej trodde att man skulle få upp trycket så mycket. Dock i den andra etagelägenheten i föreningen så drogs fjärrvärme till andra våningen (det finns bara två etagelägenheter i föreningen).

När andelstalet (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=13010) (avgiften är direkt kopplad till andelstal) sattes för min lägenhet togs ej hänsyn till att bara halva lägenheten värmdes upp av fjärrvärme.

Vi har SBCs standardstadgar.

En annan medlem i föreningen har fått elbidrag till extraelement då denna bostadsrättshavare haft dålig effekt på sin fjärrvärme.

schrapet
2009-05-18, 12:50
.... Dock i den andra etagelägenheten i föreningen så drogs fjärrvärme till andra våningen. (finns bara två etagelägenheter i föreningen) ....

En annan medlem i föreningen har fått elbidrag till extraelement då hon haft dålig effekt på sin fjärrvärme.

Hushållselen betalar var och en för sig eftersom elabonnemanget tecknas av lägenhetsinnehavaren och inte Brf. Jag vet att några fåtal brf:ar i riket har kollektivt skrivit avtal med en elleverantör och fått ner kwh priset varvid elen "bakats" in i hyran, men i ditt fall verkar det inte vara så.

Eftersom du har en granne som fått hela våningen fjärrvärmeuppvärmd samt att en annan medlem erhållit el-bidrag tycker jag att du ska ta upp din situation med styrelsen. Jag hoppas att likabehandlingsprincipen gäller även i din Brf!

stephan
2009-05-18, 14:49
Att bostadsrättshavaren betalar elavgiften är vanligast, men det finns en hel del föreningar där elen ingår i avgiften. Sedan finns det varianter på detta.

Där föreningen betalar och vidarefakturerar kostnaden per bostadsrätt är nog bästa lösningen. Men för detta krävs det en duktig styrelse som noggrant planerar och genomför detta.
Det man som föreningsmedlem tjänar på detta är abonnemangsavgiften, och den effekt den ger på moms och skatt.

Jag har skrivit på andra sidor om brf Väduren som har gemensam el ingående i avgiften och de investeringar i 40 miljonklassen på energibesparningar senare år. Tyvärr verkar man elda åt kråkorna i vår förening då elkostnaderna bara ökar och ökar.
Med det menar jag inte den vanliga ökningen med inflation och högre priser. Styrelsen verkar totalt tappat greppet.

Siffrorna talar sitt tydliga språk.
Årskostnad el 2008: 6 274 764 kr
Per lägenhet 6 274 764 kr/900 = 6972kr
Per kvm boyta 6 274 764 kr/63521 = 99kr/kvm/år
Fastighetsel ingår i dessa siffror.

Vid jämförelse kan man konstatera att det är väldigt hög förbrukning per lägenhet och kvm boyta.
Den största anledningen är nog att det varit fri el i 40 år.
Inte många som tänker på att spara energi här inte.

Essa
2009-05-18, 14:54
En annan medlem i föreningen har fått elbidrag till extraelement då denna bostadsrättshavare haft dålig effekt på sin fjärrvärme.

Elbidrag från bostadsrättsföreningen?

Borde inte detta snarast vara en reklamation från föreningen mot fjärrvärme installatör/ leverantör?

j.a
2009-05-18, 21:13
Om det är föreningen som byggt etagen och försett lägenheterna med radiatorer och man dessutom har samma andelstal kan du begära att föreningen behandlar era bostadsrätter lika i detta avseende. Dvs att föreningen ska förse din lägenhet med vattenburen värme eller någon annan likvärdig lösning. Detta följer av likhetsprincipen som gäller i ekonomiska föreningar.

Spaneryd
2009-10-10, 16:13
Föreningen anger att eftersom jag visste om förutsättningarna när jag köpte lägenheten och prissättningen av lägenheten är kopplad till att man betalar uppvärmning av andra våning själv, så bör inte avgift för mig ändras. Ej heller är föreningen skyldig att sörja för el avsedd för uppvärmning.

Jag anser att föreningen har en viss poäng men:
Jag kände inte till att jag betalade lika mycket per kvadratmeter som andra i föreningen där uppvärmning sker för hela lägenheten. Det räknade jag ut först mycket senare. (går enkelt att räkna ut hur avgifter är satta).
Även om jag tjänar på det borde jag inte få samma rättigheter (och skyldigheter) som alla andra när jag betalar lika mycket? Har föreningen att göra med vad jag köper eller säljer lägenheten för?

För att ge storleksordning;
Det kostar cirka 6 000 kr att dra om el och kanske sedan 3 000 kr/år.
Föreningens kostnader per år är cirka 1 miljon kr, så cirka 3% kostnadsökning per år.

Hur förhåller sig likhetsprincipen i detta fall med dessa kompletterande fakta?

Jag har anmält till hyresnämnden men de anser sig ej kunna fatta ett beslut utan kan bara medla, Föreningen vidhåller sin ståndpunkt och vill ej ändra något.

Vilken chans har jag att vinna detta fall i tingsrätt?
Finns det några tidigare domar/prejudikat som ger vägledning?
Finns det så kanske tingsrätt kan undvikas då varken jag eller förening är intresserade av att lägga tid och pengar på det.

Förtydligande: Frågan gäller ej hushållsel. Den betalar jag naturligtvis själv.

Gusten
2009-10-10, 22:22
Det finns ett rättsfall om att det inte stred mot likabehandlingsprincipen att stora lägenheter fick bidra mer till kabeltv-kostnader än små lägenheter. Det ansågs inte heller olagligt att medlemmarna i ett hus som inte fick hiss fick vara med och bidra till kostnaderna för hissinstallation i ett annat av föreningens hus.
Jag känner tyvärr inte till något rättsfall där man funnit att likabehandligsprincipen åsidosatts.

I ett fall som togs upp i borättstidningen Bo bättre ansåg dock juristen Jörn Liljeström att det stred mot likabehandligsprincipen att de som betalat högre insats för att BRF-radhuset hade inredd vind även tvingades betala högre avgift, än de som betalat lägre insats för radhus med oinredd vind.

Även ert fall kan vara ett sådant där det blivit alltför olika behandling.
En möjlighet kan vara att inhämta ett icke rättskraftigt yttrande från den av SBC inrättade bostadsrättsnämnden (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=8782). Jag tror det kostar 700 kr.
Väljer ni att stämma föreningen i Tingsrätt kan det vara bra att kolla så att rättsskyddet i hemförsäkringen gäller.