handdator

Visa fullständig version : Vindsvåning i brf utan komplett bygglov

NilSthlm
2009-04-28, 16:27
Jag har efter en längre tids letande hittat en väldigt fin vindsvåning, som skulle passa mig perfekt.

Problemet är att de ursprunglige ägaren (som byggde vinden) inte hade tillstånd för allt det som byggdes. Bland annat är det för många fönster byggda och en takterass (gammal sotarplattform) som det inte finns bygglov för. Lägenheten är byggd för snart 10 år sedan och sedan des bytt ägare två gånger.

Stadsbyggnadskontoret har drivit en process mot den ursprunglige lägenhetsinnehavaren (angående takfönstren) men förlorade i Länsrätten.

Min fråga är vad jag tar för risk som ny köpare till vindsvåningen? Kan det i framtiden bli en ny process där jag (eller föreningen) blir tvungen att göra om fönster och återställa orginal taket?

totiki
2009-04-28, 16:33
När det kommer till Stadsbyggnadskontoret i Stockholm vågar jag inte säga någonting. Ena gången handlar de diametralt motsatt till hur de handlade gången innan i ett liknande ärende. De godkänner överexploatering på gården som gränsar till nästa som inget bygglov får p g a. överexploatering o s v.

Stadsbyggnadskontoret går förnärvarande politikernas ärenden. Men Länsstyrelsen går mer efter reglerna. Tyvärr kan Stadsbyggnadskontoret överklaga till Regeringen och där sitter som alla vet .... politiker.

Men du kanske kan begära ett förhandsbesked från Stadsbyggnadskontoret ifall de tänker överklaga till Regeringen eller icke. Dock kan ett sådant förhandsbesked givetvis ändras. Fast 10 år gamla svartbyggen brukar kunna slinka igenom. Fast nu är de på hugget vad det gäller Persbrandt då kanske lika regler skall gälla för alla så de inte blir kritiserade. Vem vet med Stadsbyggnadskontoret?