handdator

Visa fullständig version : Ordförande köper ej utannonserad bostadsrätt

martin.a
2009-04-26, 21:25
Jag fick för någon månad sedan reda på att ordföranden i vår bostadsrättsförening inhandlat en lägenhet. Detta hände för ca 3 år sedan. Han var även då ordförande i vår förening, Riksbyggen.
Bakgrund: Föreningen tar tillbaka en lägenhet på grund av obetalda avgifter denna lägenhet annonseras inte ut till försäljning utan övergår i ordförandes ägo!

Är detta riktigt? Om inte vad kan man göra? Hur ska man agera?

Hans före detta fru bor kvar i den andra lägenheten även den i samma förening.

Trötter
2009-04-27, 00:55
Kolla om du kan få med dig en minoritet = 10 % av de röstberättigade medlemmarna med dig Kalla till extrastämma för till dagordning att föreningen skall utsättas för en särskild granskning angående denna affär. Om du är styrelseledamot så kan du begära detta utan att ha 10% av medlemmarna.

Francois
2009-04-27, 09:58
Om du är styrelseledamot så kan du begära detta utan att ha 10% av medlemmarna.

Stämmer inte. Du måste:
- få ett styrelsebeslut på att kalla till extrastämma eller
- försöka prata med revisorn som ska starta en granskning
- eller samla underskrifter av 10% av medlemmarna för att få en extrastämma

Fast jag tycker inte att extrastämma är rätt sätt för detta. Kolla om lägenheten har sålds på offentlig auktion (vilket det borde gjort). Om det gjort det, är det inget problem att ordföranden köpte den. Men varför ska han ha 2 lägenheter i samma förening? Han får bo i bara en lägenhet.

Trötter
2009-04-27, 14:12
Stämmer inte. Du måste:
- få ett styrelsebeslut på atta kalla till extrastämma eller
- försöka prata med revisorn som ska starta en granskning
- eller samla underskrifter av 10% av medlemmarna för att få en extrastämma

Fast jag tycker inte att extrastämma är rätt sätt för detta. Kolla om lägenheten har sålds på offentlig auktion (vilket det borde gjort). Om det gjort det, är det inget problem att ordföranden köpte den. Men varför ska han ha 2 lägenheter i samma förening? Han får bo i bara en lägenhet.

Ja du har rätt Francois

MikHo
2009-04-27, 19:59
Men varför ska han ha 2 lägenheter i samma förening? Han får bo i bara en lägenhet.

Enligt första inlägget tillhör den andra lägenheten (eller första hur man nu läser) ägs av Ordförandes fru.

totiki
2009-04-28, 09:28
Jag tror att det som är intressant att veta är, ifall någon annan har haft möjlighet att inhandla borätten än ordföranden. Eller ifall ordföranden lagt beslag på den med någon sorts förtur och vad då kvm priset satts till? Har han köpt den till ett högre pris än gängse för området vid tidpunkten kan det inte finnas något utrymme för klagomål. Däremot, ifall han köpt den till ett betydligt lägre pris och genom någon sorts förtur kan väl en polisanmälan för bedrägeri gentemot föreningen vara på sin plats.

martin.a
2009-05-19, 23:40
Den aktuella lägenheten annonserades ut på bostadrättsföreningens lokala tv kanal.
Vice ordförande hade hand om försäljningen.

Francois
2009-05-19, 23:51
Då har dem inte försökt få det bästa priset för lägenheten, Ordföranden har förmodligen köpt den under marknadspriset. Jag tycker att du ska fråga styrelsen var han har betalat för lägenheten (borde stå i årsredovisning också, på nåt sätt). Om han köpt den under marknadspriset, han har då inte tänkt på föreningens bästa, men på sin plånboks bästa. Så får man inte göra.

peter_mikael
2011-02-27, 08:52
Trolöshet mot huvudman kanske?

clabbe
2011-02-27, 09:41
Den som skrev under för föreningens räkning är väl lika mkt skurk han?