handdator

Visa fullständig version : Nominerad ordförande hoppar av - vill ha helt ny styrelse i HSB Malmö!

Admin
2008-04-25, 18:51
I SDS (http://sydsvenskan.se/malmo/article318600.ece) idag kan vi läsa att Lennart Haglund (nominerad som styrelseordförande och utvald som sådan av valberedningen) hoppar av som kandidat till ordförandeposten för HSB Malmö. Han anger som skäl för detta att Olle Strand också kandiderar till posten och att Lennart Haglund inte kan tänka sig posten som ordförande om den gamla styrelsen sitter kvar.

Lennart Haglund säger;
Ska jag få ordning på detta måste jag ha en helt ny styrelse att arbeta med.
Det har jag kanske förståelse för, men det är ju precis vad som kan hända!

Vem säger att styrelsen kommer att sitta kvar?
Vem säger att ens Olle Strand kommer att sitta kvar?
Det kan mycket väl bli en helt ny styrelse och då är det väl dumt att hoppa av innan man vet detta!

Olle Strand säger;
Jag ställer inte upp mot Haglund, det är inte så det fungerar. Jag har blivit tillfrågad och nominerad av ett antal personer, och sagt att jag ställer upp.
Förlåt, men om det inte innebär att Olle Strand ställer upp mot Lennart Haglund, så vet jag inte vad som menas. Det är ju just hur det fungerar.
Vilka är det som nominerat Olle Strand? Varför vill varken Olle Strand eller valberedningen avslöja detta?

SDS skriver också om Olle Strand;
Han avfärdar också uppgifterna om fraktionsstrid.
– Styrelsen reagerade på de avtal som ordföranden och VD haft, förklarar han.
För en av dem som sitter kvar - styrelsen vägrar avslöja vem - så var det en ledamot som tyckte att det var ok med VD:ns och styrelseordförandens hemliga avtal om fantasilöner och ersättningar. Denna person vill inte avslöja sig och därmed måste alla styrelseledamöter förpassas ut ur styrelsen bara av denna anledning.

Lennart Haglund har fel när han säger att fem ur den gamla styrelsen sitter kvar. Valberedningen har selekterat bort Henric Lellky och Giovanna Brankovic, och ersatt dessa med två nya.

Att sedan Maj-Britt Thulin, Olle Strand och Anders Lundberg sitter kvar borde han vetat sedan innan, eftersom de har ett år kvar av sin mandatperiod. Men det vet han väl att det inte betyder något, och att de likväl kan väljas bort och ersättas med nytt färskt blod???

Så man inte låta bli att fråga sig vad som är nytt idag som vi inte vetat sedan lång tid innan?

Dock kvarstår vad jag vet Göran Sjöholm (styrelseakademin).
Tyvärr är han inte presenterad av valberedningen så han kan inte väljas.

Om det inte var klart innan att val av förtroendevalda måste skjutas till en framtida stämma så måste det vara glasklart efter detta!!!

Admin
2008-04-25, 19:32
Alldeles nyss avslöjas det att nytt förslag till styrelseordförande är, inte alternativet Göran Sjöholm, utan i stället Claes Caroli.

Efter möten på fredagen för nu HSBs valberedning i stället fram Claes Caroli, utredningschef vid försäkringsbolaget Trygg Hansa och tidigare polis. Caroli är nu ordförande vid bostadsrättsföreningen Näset.

Precis som alla andra är Claes Caroli helt opresenterad av valberedningen.
Brf Näset i Höllviken har endast 26 lägenheter och är en av de få brf:ar inom HSB Malmö som saknar årsredovisning. Ej heller finns en webbplats.
Inget som bådar det minsta gott för framtiden, inte minst vad gäller öppenhet!

Så här skriver HSB Malmö alldeles nyss i ett pressmeddelande;
– Vi tror det är ett bra val. Claes Caroli är nominerad och har en bra bakgrund i vår organisation, säger Ingela Persson.
Claes Caroli har en jur. kand i botten men också utbildning från polishögskolan. Som polis har han erfarenhet från bland annat eko-roteln och har även en gedigen kunskap om föreningslivet.
Men frågan är om det längre är någon som bryr sig om vad valberedningens sammankallande Ingela Persson tycker, med tanke på hur rysligt illa valberedningsarbetet skötts.

"Bra bakgrund"? Vad betyder det?
Vad är det Ingela Persson vet som hon tydligen inte vill att vi andra ska veta?

Claes Caroli är nominerad av okänd person till
- styreseordförande
- styrelseledamot
- ersättare till ombud till HSB Riksförbund

Enligt valberedningens tidigare förslag dög då Claes Caroli inte ens till styrelseledamot. Nu är han plötsligt valberedningens bästa förslag på styrelseordförande.

SDS skriver;
Lennart Haglund ville ha en ny styrelse att jobba vidare med, men det behöver inte du?
– De som är kvar är valda av en stämma enligt parlamentariska regler och det får jag rätta mig efter. Vi får helt enkelt se efter stämman i morgon.
Det var diplomatiskt uttryckt, men det är kanske inte så schysst mot fullmäktige som har att välja en person som man inte vet hur han står i denna fråga.

Även Tommy Johansson hoppar av, skriver nu HSB Malmö;
Förutom Lennart Haglund har Tommy Johansson meddelat att han inte kandiderar, då hans arbetsgivare inte tillåter detta. Tommy Johansson är idag verksam som företagsrådgivare inom bankvärlden.
Det är tydligen många arbetsgivare som inte vågar låta sina anställda väljas in till HSB Malmö. Först polisen och nu även Tommys arbetsgivare.

HSB Malmö skriver;
– Här för vi fram Mimmi Zetterman från Trelleborg säger Ingela Persson.
Mimmi, också nominerad, är ordförande i sin bostadsrättsförening Kvadraten i Trelleborg och läser för närvarande fastighetsvetenskap på Malmö högskola. Bland redan avslutade kurser finns juridik och flera kurser inom ramen för service management.
Mimmi, som liksom nästan alla andra är helt opresenterad, är nominerad av likaledes okänd person till posterna som;
- styrelseledamot
- styrelsesuppleant
- ombud till HSB Riksförbund

Brf Kvadraten i Trelleborg består av 15 lägenheter. Gammal årsredovisning finns. Webbplats saknas.

Jag har haft förmånen att träffa Mimmi personligen, men för alla andra som är fullmäktigeledamöter så kanske det blir tufft att ta beslut att välja någon som de vet så lite (= inget) om.

Trots valberedningens löfte, som det dubblerade arvodet till valberedningen baserades på, att följa koden för föreningsstyrning så bryter man ännu en gång mot denna.

1. Först kommer ett utskick från valberedningen där de nominerade inte presenterats enligt koden för föreningsstyrning (t.ex uppges inte ålder).

2. Sedan kommer ett reviderat utskick från valberedningen där de nominerade ej heller denna gång presenterats enligt koden för föreningsstyrning (man har bara lagt till mig och några andra som valberedningen inte ville ha med).

3. Sedan kommer ett tillägg med tilläggsinformation om några av de som föreslagits till styrelsen. Fortfarande utan att följa koden för föreningsstyrning och utan att någon blev något klokare.

4. Nu kommer valberedningen timmarna före årsstämman med 2-3 meningar om nya nominerade, och fortfarande utan att följa koden för föreningsstyrning!

Det är nuvarande valberedning som fått in de ledamöter som sedan på ett eller annat sätt varit delaktiga i alla de problem som förkommit under de senaste åren inom HSB Malmö. Om fullmäktigeledamöterna gör ett enda litet misstag till så kan det sluta riktigt illa!