handdator

Visa fullständig version : Vattenskada i brf, oväntad kryddad faktura på 34 635 kr från Fastighetsägarna

CPLS
2009-04-23, 12:12
Vi köpte en bostadsrätt i juni 2007. I köpet så ingår en tvättmaskin som är installerad i badrummet. I slutet på oktober så vaknar jag och min fru ca 5 på morgonen och vi ser då att slangen som tillför vatten lossnat från tvättmaskinen. Det sprutar vatten och detta rinner ut i hallen samt ett intilliggande sovrum. I hallen är det trälameller från 70-talet och i sovrummet plastgolv som är 5-7 år gammal.

Jag anmäler skadan direkt till fastighetsägaren och mitt försäkringsbolag. Samma dag på morgonen så kommer det folk tillsammans med fastighetsskötare och mäter då att det är fukt i lamellen och att golvet höjt sig i hall och sovrum. Hallen är på ca 12 kvm och sovrummet ca 12 kvm.

Brandkontoret och Fastighetsägarna (som förvaltar vår bostadsrättförening) skickar folk ca 2 veckor senare och de mäter då fukt på samma ställen.

Det visar sig att då förra ägaren installerat tvättmaskinen fel och man har använt en trädgårdsslang och en slangklämma, vilket lägger ansvaret på skadan på mig. Är detta rätt?

Jag frågar fastighetsskötare, mitt försäkringsbolag och Fastighetsägarna vem som ansvarar för att åtgärda golvet och får veta att då det är en vattenskada så är det bostadsrättföreningens ansvar och att jag får fixa detta med mitt försäkringsbolag.

Ett företag anlitas av Fastighetsägarna för att riva golv och avfukta.
En hantverkare kommer och river golvet i båda rummen. De skickar sedan en annan firma för att sätta in avfuktare. Firman som har hand om avfuktningen konstaterar att det inte är en fuktskada på betongen under lamellen och golvmattan.
Hantverkarna slutför jobbet och lägger golvet i hallen. Vi köper in parketten själva. Byggfirman anlitar ett annat företag för att lägga plastgolvet i sovrummet.

Nu till problemen. Hoppas ni har kommit så här långt för nu blir det intressant.

Jag får en faktura nu i april på 34 635 kr från Fastighetsägarna. Jag får panikångest.

Jag börjar granska fakturan och finner flera fel. Byggfirman har debiterat 44 timmars arbete. Vad jag kommer ihåg, det var länge sen, är att en person var och rev golvet, detta tog ca 4 timmar. Samma person la golvet och detta tog en dag, ca 8 timmar, hemma sjuk den dagen.

En faktura finns från en mattfirma som la golvet i sovrummet. De debiterar 8 arbetstimmar för rivning och läggning av matta. Byggfirman anger i sin Servicerapport även de att de rivit mattan i sovrummet. Vem som har rätt av byggfirma och mattfirma, det vet jag inte.

När jag fick fakturan så kontaktade jag personen hos Fastighetsägarna som stod som ansvarig för ärendet. Han är mycket svår att nå. Jag får tag på hans mobilnummer och jag berättar vad som har hänt. Han lovar att kolla med byggfirman och återkomma.
Efter två veckor får jag tag på honom och han säger att han precis haft ett möte med byggfirman men glömt att prata om mitt ärende. Han lovar att ta tag i detta och återkomma.
Efter ännu en vecka så har jag inget svar. Skickar SMS och han svarar och ber om min mailadress eftersom han fått mail från byggfirman. Skickar min mailadress omedelbart och inväntar mailet som inte kommer. Ringer utan att få svar. Får mailet efter ca 4 timmar och då finns det inget nytt förutom Servicerapporten från när de rev golv(en).

Jag har förutom den uppenbart felaktiga fakturan ställt mig frågande till att bostadsrättföreningen genom Fastighetsägarna har anlitat en firma för att åtgärda ett problem som i detta fall jag ansvarar för.

Då det konstaterades att det inte var en fuktskada så borde väl jag ha fått möjlighet att själv åtgärda problemet?
Ska jag debiteras för att byggfirman anlitat ett företag för avfuktning när det inte fanns fuktskada?
Jag skulle ju definitivt kunna göra mycket själv och hållit kostnaderna nere.

Jag känner mig maktlös just nu och behöver all hjälp jag kan få då detta är ett pågående ärende.

Trötter
2009-04-23, 23:42
Det är korrekt att de har möjlighet att lägga ansvaret på dig. Jag är övertygad att försäkringsbolaget tar en del av kostnaderna.

Det du kan göra är att vända dig till den tidigare bostadsrättshavaren som utfört installationen av tvättmaskinen och yrka på ersättning för de kostnader som du blivit påförd för vattenskadan. Bestrider han kostnaderna så vänd dig till domstol.

En fråga.........
Har inte försäkringsbolaget gjort en skadeutredning?

Besynnerligt.............
Jag tycker det verkar besynnerligt att du får kostnader för något som du uppenbarligen inte beställt. Jag skulle bestrida fakturan!:13:

CPLS
2009-04-24, 11:29
Av vad jag kunde utläsa och så tar jag som ny ägare över ansvar för installationer gjorda av tidigare ägare.

Brandkontoret var där och konstaterade att det fanns fukt i golvet, i lamellen i hallen och under mattan i sovrummet. Men det var aldrig en fuktskada i betongen under golvet.

Vad gäller fakturan så är det också min åsikt, alternativt så borde Fatisghetsägarna sagt att "Nu får du ta över renoveringen då det inte är en fuktskada". Jag hade ju gärna fixat detta på egen hand och då hållit nere utgifterna.

CPLS
2009-04-24, 11:39
Har fått ännu ett mail från Fastighetsägarna och man undrar om de är ute efter att gagna byggfirman eller ta tillvara föreningens (och då också mina) intressen.

Nu hävdar byggfirman att de skickade två personer och att de var tvungna att flytta möbler och att det var dubbla mattor i sovrummet. Detta för att på så sätt rättfärdiga att de tar betalt för 44 arbetstimmar för att riva och lägga golv på ca 24 kvm.

Allt detta är rena rama lögner eftersom jag haft kontakt med den hantverkare på byggfirman som var hos oss och han har bekräftat att det bara var han som jobbade hos oss. Min fru var också hemma när de la golvet och det var bara en person på plats. Jag var hemma när de rev golvet i sovrummet och jag såg inte att det skulle varit två plastmattor ovanpå varandra, är det ens normalt att ha det?

Vet någon om det finns juridisk rådgivning att få? Jag känner mig helt maktlös och känner att detta påverkar mig jättemycket negativt, är nervös, stressad och håller på att få magsår.

Jag trodde att byggfirman råkat göra ett misstag och att detta problem snabbt skulle lösas på ett smidigt sätt men nu känns det som att jag motarbetas av Fastighetsägarna.

MikHo
2009-04-24, 12:02
Mitt svar på första inlägget i tråden:
Bestrid kostnaden, du har inte beställt jobbet av föreningen, bara informerat.
Bra initiativ av föreningen att snabbt sätta igång men alla parter måste veta vilka förutsättningar som gäller.

Innan detta startade skulle föreningen informerat dig att de har hantverkare som står redo att starta redan INNAN "skuldbördan" är bestämd om det är föreningen eller boende som är ansvarig. Går du i det läget med på arbetet hade det betraktats som "beställt".

Men i detta fall som du förklarat har föreningen tagit ett beslut ÅT dig, vilket luktar förmynderi och fakturan ska helt klart bestridas. Hänvisa till att du skulle gjort annorlunda om du själv gjort jobbet (höjt standarden).

Hela historien faller på att du aldrig beställt jobbet av föreningen/fastighetsägaren.

totiki
2009-04-24, 12:05
Bestrid kostnaderna. Du har talat med hantverkarn, både du och din fru var hemma och såg inte fler än en person o s v. Det blir upp till dem att bevisa sina uppgifter.

Föreningen har överlåtit förvaltningen till Fastighetsägarna, det är problemet i grunden. Föreningen har släppt all sin kontroll över händelsernas skeende.

Vi var själva medlemmar hos Fastighetsägarna för några år sedan. När vi märkte att allt var tre gånger så dyrt när vi gick genom Fastighetsägarna så gick vi ur. Det tjänade vi in 10% av årsavgiften på.

CPLS
2009-04-24, 12:07
Bestrid kostnaden, du har inte beställt jobbet av föreningen, bara informerat.

Tack för snabbt svar, jag är också inne på samma linje. Vet du om jag har stöd i kapitel 7 i bostadsrättslagen i detta?

jontelol
2011-08-08, 11:58
Sitter i samma sits... inge kul

Harald
2011-08-08, 14:43
Detta är egentligen inga problem. Hamnar ni i denna sits så har ni själva inte fattat Ert ansvar samt ej förmått bevaka era intressen.

Bostadsrättsinnehavaren är ju ansvarig för alla ytskikt. Låter man föreningen renovera dessa, klart att man kommer att få en faktura! Och sen är det bara att lära sig. Hantverkarnas fakturor när det gäller försäkringsskador är ALLTID saltade.

1) Vattenskadan inträffar. I de flesta fall är det bostadsrättsinnehavaren som är vållande, eller åker på det ändå, allt enligt lag och stadgar. Man anmäler direkt till förening och sitt försäkringsbolag.

2) Föreningen ansvarar för HUSET. De måste alltså snabbt in och riva ytskikten, för att kunna kontrollera/åtgärda stommen. När detta är klart ska du endast låta dem fortsätta, OM FÖRENINGEN ÄR VÅLLANDE TILL SKADAN. Annars så överta själv återställandet.

3) Beroende på hur din hemförsäkring ser ut, så kan du ev. sedan yrka ersättning för dina utlägg från din egen hemförsäkring.

Gusten
2011-08-08, 15:27
Om föreningen måste bryta upp ett intakt ytskikt för att komma åt att åtgärda t ex en läcka på ett stamrör, så får
föreningen ta kostaden för att återställa det uppbrutna ytskiktet, eventuellt med ett åldersavdrag.

Sedan finns det ju även fallet med vattenledningsskada, alltså vattenskador till följd av läckande tappvattenledning.
Där kan det bli föreningen som får ta alla kostnader om det är fråga om en olyckshändelse där ingen kan anses vållande till läckan.