handdator

Visa fullständig version : Yttre fonden i brf

totiki
2009-04-22, 15:57
Nu kom jag att tänka på en sak som jag undrar över. Det kanske finns någon med lite ekonomisk kunskap som kan hjälpa mig?

Den yttre fonden är ju avsatt i förväg, innebär inte det att det kapital som finns i den är avskrivningsfritt kapital? Det vill säga att det som denna används till inte behöver skrivas av på ett antal år eftersom det redan är tillsatt fonden under ett antal år. Avskrivningen är så att säga redan gjord i förväg.

clabbe
2009-04-22, 16:23
Det håller jag inte med om. Alla inventarier, byggnader, maskiner etc ska ju avskrivas i takt med att deras värde förbrukas.
Minskas en fond läggs väl hela minskningen tillbaka som bokslutsdisposition (vinst) eller direkt till det egna kapitalet (balanseras till kommande år).

totiki
2009-04-22, 16:58
Nja, jag har ingen åsikt utan undrar...hur detta går att betrakta.

Trist ifall du har rätt, Clabbe. Yttre fonden är ju ändå bundet kapital. Men du har förmodligen rätt. Fast lägger man det till det egna kapitalet så blir avskrivningstiden densamma som fastighetens och det kan ju vara rätt lång tid och en lägre årlig summa. Men det förutsätter att man räknar med att investeringen skall räcka lika länge som fastigheten förstås.