handdator

Visa fullständig version : Anonym skrivelse till styrelsen i brf

MikHo
2009-04-06, 20:21
Hej,

Har precis kommit tillbaka från ett styrelsemöte där det inkommit 2 st anonyma skrivelser till styrelsen.

Min fundering gäller om dessa skall protokollföras eller inte?
Skrivelserna (i korthet) var:

1. En boendes kamrat (medelålders karl) står och urinerar på ett garage.
2. En tidigare boende (släkting till boende) ses på parkeringen med vad som ser ut som en pistol.

Jag är tveksam om det skall protokollföras eller inte men lutar lite åt att det skall protokollföras men lämnas utan åtgärd. :14::13:

Någon som har varit med om denna situation tidigare med anonyma skrivelser?

Tacksam för feedback.

totiki
2009-04-06, 20:41
Nej, jag har ingen tidigare erfarenhet.
Men min uppfattning är att finns ingen avsändare skall det gå i papperskorgen ifall det inte gäller ett brott. Gäller det ett brott lämnar man det vidare till polisen så kan de avgöra om saken behöver utredas.

stephan
2009-04-06, 22:47
Anonyma brev är aldrig kul. Hur var de ställda?
Till styrelsen för brf xxx?

I så fall anser jag att de skall protokollföras.
exempel.
1.brev utan avsändare kommit styrelsen tillhanda. Lämnas utan åtgärd. (möjligen ämne?)
2. brev utan avsändare kommit styrelsen tillhanda.
Lämnas till polis då det antyder på olaglighet.

Trötter
2009-04-10, 00:43
Förslag. Styrelsen kan gå ut med en skrivelse till samtliga medlemmar angående ärendet och se om ni kan få klarhet i detta.
Det kan vara så att någon har gjort en höna av en fjäder.

Om det är så att det finns belägg för de anonyma skrivelserna så kommer det med största sannolikhet att skapa en debatt i bland medlemmarna angående ärendet och en möjlig klarhet. Styrelsen kan även gå ut med rekommendationer till medlemmar om hur de skall agera när det uppstår såna här händelser som te x att kontakta polismyndigheten vid misstanke om brottsligverksamhet.

MikHo
2009-04-11, 10:49
Vi i styrelsen har en misstanke om vem som skrivit dessa anonyma breven/skrivelserna till styrelsen (jag kan inte ta fram ordagrannt vad som skrivits då papperna har strimlats sönder).

Det är inte första gången det har kommit in klagomål/åsikter om den här familjen/släkten från dessa och andra boende i den trappan. Styrelsen har som tur är i detta fallet en ledamot som bor i närheten av den anmälda grannen och vi har därför ganska enkelt kunna avfärda de flesta (inte alla) "anmälningar".

Beslutet om att avfärda dessa skrivelser och inte protokollföra dessa är redan taget, ville bara höra med andra om mina åsikter att det egentligen skulle protokollföras var ensamma eller om jag delade dem med andra.

totiki
2009-04-18, 11:20
I händelse av att man anser att anonyma skrivelser skall protokollföras är min åsikt att de skall protokollföras som "anonym skrivelse har inkommit".
Man skall ej beakta innehållet i händelse av att detta ej är att anse som anmälningspliktigt till någon myndighet.
Man skall ej heller protokollföra personuppgifter som kan förekomma i dessa skrivelser. Styrelsen skall givetvis diskutera innehållet för att kunna besluta ifall de bör anmälas på något vis till någon instans.
Hågkomster från kvarvarande ledamöter kan anses vara tillräckligt och succession i styrelsen bör kunna fungera som preskribtionstid.

En Brf-styrelse skall aldrig åtaga sig uppgiften som domstol i ärenden som anses för som "så små att andra instanser icke beaktar dem". Alla uppgifter av denna sort skall hänvisas till därför avsedd instans. Finnes ingen sådan, skall ej heller Brf:en åtaga sig detta på eget bevåg. Det handlar om rättssäkerhet för individen och är betydligt viktigare än alla frågor en Brf normalt sysslar med.

"Förslag. Styrelsen kan gå ut med en skrivelse till samtliga medlemmar angående ärendet och se om ni kan få klarhet i detta."
Jag håller absolut inte med om detta!! Man skall inte på något vis föra vidare anonyma skrivelser.
Däremot, ifall skrivelsen är undertecknad kan detta vara ett tänkbart handlingssätt.