handdator

Visa fullständig version : KabelTV / Data / Tele vs Fiberkabel i brf

tl1007
2009-04-04, 23:29
Hej alla. Vi är igång med att se över vårt kabeltvnät. Vi har idag Comhem som leverantör, dock endast TV - inte data eller tele. Detta beroende på att tidigare styrelse fått en uppgift om att våra koaxialkablar är undermåliga. En del av nuvarande styrelse pratar sig varma om fibernätets valmöjligheter medan andra tycker att Comhem (koaxialkabel) är helt ok.

Så till frågan. Är det någon som har teknisk kunskap om skillnaden mellan koaxialkabeln (Comhem) och fiberkabeln (ex stadsnät) vad det gäller de tre typerna av tjänster - TV, data och tele.

En del jag pratat med säger att fiberkabeln är super då det gäller data men inte TV. Comhem säger själva att deras lösning ar bra på alla tre typerna av tjänster. Så vem ska man tro på??

Har ni nån erfarenhet / kunskap om detta ämne så får ni gärna skriva ett inlägg.

Admin
2009-04-05, 08:08
Fiber är alltid bäst på alla sätt.
Bättre kvalitet och utan beränsningarna i kapacitet.
Att satsa på fiber innebär att man framtidssäkrar sitt system

I och för sig verkar det som att ComHem byter ut koaxialkabel och övrig utrustning gratis till de som är anpassade för "tre hål i väggen", men det är ändå ingen som helst tvekan att fiber är en lönsam investering på lång sikt. Det är odiskutabelt!

MikHo
2009-04-05, 12:25
Begränsningar finns inom fiber också, dock är koaxialkabeln mycket sämre.

fiber kan grovt räknat ha minst 10 gånger bättre hastighet, dessutom kan man med dagens teknik bryta ljussignalen i olika spektra (jämför med regnbågens färger, en signal men med olika färg).
"kabeln" är dessutom tunnare än koaxial och man kan därmed dra flera fibertrådar på samma yta som en koaxialkabel.

Vill du veta mer om fiber kan du börja på någon av dessa länkar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Multi-mode_fiber
http://en.wikipedia.org/wiki/Single-mode_optical_fiber

Har även för mig att ComHems "tre hål i väggen" är assymetrisk anslutning? Alltså mindre hastighet ut än vad som kommer in? Kan ha fel, har inte ComHem där jag bor.

Dessutom finns det för alla som spelar någon typ av actionspel på nätet där så kallad ping-tid är viktig en nackdel genom att koaxialkabel ger längre ping-tid.

Admin
2009-04-05, 15:14
Ja, du kan oxo läsa om fiber på följande sida;
Definitioner (http://hotpot.se/ADSLdefinition.htm) (med länkar vidare till mer info)
som jag skrev för några år sedan (men fortfarande aktuellt)

Begränsningen ligger inte så mycket i fibern som i ändutrustningen (fibern anpassas till behovet och kan utökas om behovet ökar).

Sedan är allt en kostnadsfråga.

Det stämmer att ComHem använder sig av en asymmetrisk teknik även om de idag erbjuder 50/10 Mbit ner/upp.

blackred
2009-04-20, 22:18
Hej!
Jag håller med helt och fullt att fibern är bättre. Är inuläget uppkopplad på Växjö stadsnät med lite av varje, och det är verkligen en höjdare.

Blackred

Myggan
2009-04-21, 00:22
ComHem TV med box fungerar INTE!
Varning för det!

TV genom fiber fungerar klockrent.
Rekomenderar fiber ALLA gånger.