handdator

Visa fullständig version : 10.000 kr i straff för att inte vara hemma i brf

Admin
2009-03-30, 19:01
Från det gamla forumet (ej längre kvar) kopierar jag här in några inlägg i frågan om strafavgift på 10.000 kr för att missat att öppna dörren för hantverkare.

Ingen hemma efter annonsering

... är rubriken på den faktura som jag nu fått från min Brf HSB ATLE i malmö och den avser ett belopp på 10 000 SEK.

Jag har precis kommit hem från en tjänstgöring i utlandstyrkan och under den tiden har det genomförts reparationen på rörstammarna i huset. HSB har som vanligt lagt lappar om detta i brevinkasten för att upplysa om att de behöver tillträde till lägenheten på ett särskilt datum då företaget ska utföra arbetet. Helt normalt!!

Det är först då jag får ett meddelande på min mobiltelefon från en från det företaget som jag blir upplyst om detta. Jag tror det är en fredag. Direkt tar jag tag i detta genom att kontakta mina föräldrar som under denna tiden sköter om lägenheten på månadsbasis. Min far kontaktar företaget och de kommer överrens om att de ska ha nycklarna på tisdagen (tror jag) veckan efter. Min far kommer direkt på morgonen och lämnar nycklarna och då arbetar de redan i trapphuset. På fredagen skall de vara klara och då hämtas nycklarna igen.

Företaget i sin tur har fakturerat HSB för att de inte kom in i min lägenhet (kanske på fredagen) på dessa 10 000 och HSB har i sin tur fakturerat mig som ägare till lägenheten.

Kan de göra detta?

Pratade med en i styrelsen som helt enkelt sa:
Vi har gjort det vi skall, annonserat om arbetet. Det är ditt fel och du skall betala.
Du måste ju se till att lägenheten är under uppsikt mer en 1 ggr i månaden, tänk om det forsar in vatten.
Är helt uppgiven just nu!

Vad ska jag göra?
/Martin

Bestrida faktura

Det finns tyvärr inget enkelt svar på din fråga, men du kan få några tips från mig.

Det är korrekt att man som medlem har skyldighet att se till så att åtgärder kan göras i lägenheter. Men lagen är väldigt luddig när det gäller vilka krav som ställs på styrelsen för att se till så att medlemmar kontaktas om att de ska hålla sin lägenhet tillgänglig.

Lagen säger t.ex. inget om hur lång tid i förväg som åtgärder måste annonseras.

Att det sedan skulle räcka (som en i din styrelse hävdat) att styrelsen lägger en lapp i brevlådan känner jag som tveksamt. Man bör nog kunna kräva att styrelsen anstränger sig lite mer än så.

Vad HSB har att säga om detta;
"Lagen innehåller inte någon skyldighet för föreningen att anmäla sitt önskemål om tillträde viss tid i förväg. Föreningen har rätt att själv bestämma tidpunkten för tillträde men bör beakta bostadsrättshavarens synpunkter och ta hänsyn till dennes intressen så att bostadsrättshavarens olägenhet minimeras".

Men det är inte helt sant. Det är bara HSBs tolkning av lagen. Notera att det faktum att föreningen har rätt att bestämma tidpunkt för tillträde, inte är samma sak som att det inte finns några krav på styrelsen att se till så att information går ut i rimlig tid och att styrelsen inte behöver lägga ner något arbete på att se till så att t.ex. den som är bortrest kontaktas.

Det skulle vara intressant att veta vad fakturan på 10.000 kr var för.
Det kan naturligtvis inte bara vara för att de inte kom in i din lägenhet på utsatt tid.
Pengarna måste i stället vara för att arbetet utförts, men att det krävts ett extraarbete av företaget (motsvarande 10.000 kr), jämfört med om de hade haft tillträde till din lägenhet. De 10.000 kronorna måste specificeras!

I ditt fall har du tydligen varit nåbar eftersom du säger att företaget skickat ett meddelande till din moboiltelefon.

Just detta skulle jag vilja säga är helt avgörande... till din fördel.

Företaget har kontaktat dig, och du har i din tur via dina föräldrar sett till så att företaget fått tillträde till lägenheten. Vad är det då som företaget vill debitera 10.000 kr för???

Utifrån vad du berättat så kan jag inte se att det är möjligt att debitera dig för något.

Jag hade bestridit fakturan (i första hand till den instans från vilken din faktura kom, vilket jag förstår är HSB i det här fallet. Varför HSB har fakturerat dig förstår jag dock inte. Vad har HSB med saken att göra? Det måste väl i så fall vara styrelsen som debiterat dig (via HSB)!!!

Hjälper det inte att bestrida fakturan till HSB så får det väl avgöras i Tingsrätten. Men först måste alla oklarheter utredas, t.ex. varför HSB debiterar dig, exakt vad de 10.000 kronorna är för, etc.

Bestrida faktura

Tack. Förmodligen är det så att det är föreningen som tagit det beslutet på någon vänster, men jag ska prata med ordföranden ikväll så det kan ju ge en del.
Fick en kort pratstund med honom igår och då skulle de 10 000 kronorna vara en debitering från företaget för de helt enkelt inte kunde utföra arbetet den dagen och fick göra det en annan dag istället, följden blev ju då förlorad inkomst från deras sida!
Men jag ska få den specificerad!

På de annonseringslapparna som föreningen lämnat ut framgår det med önskvärd tydlighet att lägenhetsinnehavaren kommer att debiteras om företaget inte kommer in den aktuella dagen. Detta för att företaget i sin tur debiterat föreningen.
Mitt problem: Jag var inte hemma, har aldrig sett lappen förrän efteråt!
Måste man kontrollera sin lägenhet regelbundet?

Forts följer
PS. Orkar fan knappt strula...alla bara skyller på alla

Planering

Att företaget inte kunde utföra arbetet just den dagen är ett alltför enkelt svar. Detta låter som ett stort projekt där man kan planera in att göra annat om man inte skulle komma in i en viss lgh.

Men den viktigaste frågan är kanske om styrelse/företaget har rätt att göra så här, och var gränserna går.

För 10.000 kr kan det vara värt att lägga ner lite energi på detta. I din situation hade jag som sagt under inga omständigheter betalat dessa pengar.