handdator

Visa fullständig version : Skador av hantverkare vid balkongrenovering i brf - vem betalar?

Admin
2009-03-30, 17:43
Från det gamla forumet (ej längre kvar) kopierar jag här in några inlägg i frågan om vem som ska bekosta skador i en bostadsrättsförening orsakade av hantverkare.

Vem skall betala skadan hantverkarna orsakade?

För stunden pågår fasadrenovering i våran förening. Även balkongerna (som renoverades för 12 år sedan), fräschas upp då tidigare entreprenör tydligen fuskat.

Vid bilning på en av balkongerna lossnade delar av innertaket hos grannen under.
Riksbyggen kan i nuläget inte svara på vem som är betalningsskyldig för skadan, men sade att det kunde hamna på föreningen. Någon som vet mer här?

Vem ska betala?

Normalt är det den som utför arbetet som får ta konsekvenserna om skador uppstår vid arbetet.

Men här kan det ju vara frågan om en tidigare skada (ett tidigare problem) där fasadrenoveringen bara var en liten katalysator för något som hade inträffat snart ändå.
Jag tycker faktiskt att det låter som ett sådant fall, och då är det brf:en som får betala.

Innertaket den boendes ansvar?

Fast är inte innertaket den boendes ansvar?
Jag tycker att det borde vara den boendes ansvar att fixa detta, eller entreprenören, men inte föreningen. Eller?

Vem ansvarar för skada i tak/vägg?

Jo, innertaket är bostadsrättshavarens ansvar till den delen att denne svarar för ytskiktet (= t.ex. tapet och direkt underliggande skikt som denna tapet fästs på).

I detta fall misstänker jag att det med "innertak" åsyftas balkongtaket, men principen är troligen densamma (beroende på vad föreningens stadgar säger).

Men att döma av beskrivningen här så tolkar jag det som att skadan ligger djupare in i taket än så.

Även om det inte hade varit en så djup skada så kan en ytlig skada ändå bli någon annans ansvar om skadan orsakats pga någon annans misstag.

Fast i grunden handlar det kanske bara om vilken försäkring som ska ersätta skadan... eller rättare sagt, vem som ska betala självrisken. Alla parter är ju säkert försäkrade.

Det hela kompliceras av att det är föreningen som beställt arbetet, därför är det troligt att föreningen går fri i utredningen om vems försäkring som ska ta skadan.

Det är svårt med försäkringsvillkor, eftersom de ofta kan tolkas lite hur som helst.