handdator

Visa fullständig version : Inbrottsskador i brf, vem ansvarar för dessa?

Admin
2009-03-30, 17:40
Från det gamla forumet (ej längre kvar) kopierar jag här in några inlägg i frågan om vem som ska åtgärda och bekosta skador efter inbrott i lägenheten.

Inbrottskador, vem ansvarar för att åtgärda dessa?

Jag har haft inbrottsförsök hemma och det har uppstått skador på balkongdörren och köksfönstret. Vem ansvarar för att åtgärda detta?

Skadan uppstod för nästan 6 mån sedan. Mitt försäkringsbolag hävdar att bostadsrättsföreningen ska åtgärda detta och sedan skicka en eventuell räkning till mig.

Styrelsen vill inte blandas i överhuvudtaget utan att de anser att detta ska åtgärdas utav mig.

Vem har egentligen rätt och hur kan jag gå vidare med detta?

Vem återställer efter inbrott?

Vem som ansvarar för att åtgärda detta beror på två saker. Dels på vad det är för skador och dels på vad det står i din förenings stadgar.

Jag vet heller inte vilken bostadsorganisation som din förening tillhör.

Men om vi förutsätter att du bor i en HSB-förening med HSB:s normalstadgar så stämmer det som försäkringsbolaget sagt. Det är något som styrelsen i din förening ska se till att det blir åtgärdat. Antingen via föreningens försäkring eller (om det blir billigare, vilket det nog kan bli eftersom självriskerna för föreningar brukar vara ganska höga) på föreningens bekostnad.

Föreningen svarar normalt för balkongdörr (utsida) och fönster/fönsterglas (utsida).

Jag förstår emellertid inte varför försäkringsbolaget säger att en eventuell räkning ska skickas till dig.
Menar försäkringsbolaget att de tar kostnaden ändå, men att ansvaret för själva återställandet måste skötas av föreningen?