handdator

Visa fullständig version : Avgiftens storlek i brf och vinstens användning av årsavgiften

Admin
2009-03-30, 18:16
Från det gamla forumet (ej längre kvar) kopierar jag här in några inlägg i frågan om årsavgiftens storlek i en brf kontra föreningens vinst.

Avgiftens storlek och vinstens användning

Jag har haft funderingar kring hur avgiften skall sättas. Givetvis ska alla kostnader, amorteringar, skatt och avsättning till fonder göras. Den yttre fonden är normalt 0,3% av taxerings- eller inköpsvärde.
Men hur mycket vinst skall en förening göra och vad skall man göra med vinsten?

Ofta står det i stadgar att överskottet ska överföra i ny räkning.
Men hur mycket kan en förening ha i medel som inte är kopplat till någon fond?

Enligt min mening skall avgiften dimensioneras så att inga överskott sker men hur reglereras detta?
Avgiften kan ju inte ändras varje år fram och tillbaka.

Någon som har erfarenhet av detta?

/Gustav Brogren

Hur stor vinst?

Det beror ju lite på vad man räknar som vinst.
En förening ska ju göra minsta möjliga "vinst".

Men det måste naturligtvis finnas pengar för framtida åtgärder, och dessa pengar måste investeras på något sätt (fonder).

Att avgiften ska dimensioneras så att inga överskott sker, som du nämner, är alltså en sanning med modifikation. En förening måste ju alltid ha en reserv att plocka från... utöver pengar som avsätts för det som ingår i fem- och 20årsplanen.

Hur mycket man sedan ska ha i pengar som inte är låsta på något sätt (medel ej kopplade till fond) är omöjligt att svara på. Det blir lite upp till varje styrelse att avgöra.

En inte särskilt lätt uppgift alltid, men då har styrelsen förhoppningsvis någon kunnig person... t.ex. ekonomisk förvaltare, som kan ge råd, tips och hjälp i dessa frågor.

Hantering av vinst

Vinsten innan avsättning till yttre underhållsfond är 22%. Sedan avsätts 0,3% av taxeringsvärdet till yttre underhållsfonden. Inga andra fonder finns förutom dispositionsfonden som uppgår till ca 4% av taxeringsvärdet.

Föreningen är relativt nystartad och räntan har ju sjunkit de senaste åren varför större överskott har uppstått än beräknat.

Man kan ju undra hur avgiften sätts i en nystartad förening?
Är det upp till styrelsen eller finns det beräkningar på om det eller hur stort överskottet skall vara?

Jag skriver om detta eftersom jag är av uppfattningen att föreningens medlemmar skall förvalta sitt kapital. Jag vill bara ha precis så mycket kapital som krävs i föreningen. Uppstår det överskott utöver detta vill jag själv förvalta dem.

Jag tänker mig att avgiften sätts med ett visst överskott (inte 22% utan snarare 5-10% efter yttre underhållsfond). När dispositionsfonden börjar krypa ner mot 2% (om kostnaderna eller skatten höjs) görs en höjning av avgiften igen.

/Gustav Brogren