handdator

Visa fullständig version : Avdrag av moms för brf? - Riksbyggen

Admin
2009-03-30, 18:14
Från det gamla forumet (ej längre kvar) kopierar jag här in några inlägg i frågan om avdrag för moms för en bostadsrättsförening.

Avdrag av moms?

Jag har en undran hur det förhåller sig om momsavdrag i föreningen om de står för inköp från ett företag istället för innehavaren.

I den förening jag bor ska det göras nya balkonger och då kommer även inglasning till, vilket vi själva får bekosta. Vad jag förstått så kommer vi inte själva att betala detta till företaget utan det kommer gå genom Riksbyggen.

Min undran är om Riksbyggen kan dra momsen på något sätt som vi boende inte vet om?

Skulle det vara fördel att vi innehavare betalade till företaget själva?

/Vilze

Gällande momsavdrag

Alla bostadsrättsföreningar betalar moms på varor och tjänster. För att en förening ska kunna göra momsavdrag måste den vara frivilligt momsregistrerad. Detta gör den oftast för att kunna få igen kostnader som föreningen har i samband med förädling av lokaler/garage.

Detta kan alltså enbart er förening göra om den är frivilligt momsregistrerad vilket jag inte skulle tro att den är. Ni tjänar nog inte på att göra det.

/TN

Betala via Riksbyggen?

Det är alltid dyrt att gå via Riksbyggen eftersom de tar ut ett antal extra avgifter.
Se vad G-I skrivit om detta på denna sida (http://hotpot.se/riksbyggen.htm).

Just när det gäller momsen så tror jag inte det gör någon skillnad (någon annan som vet bättre?).