handdator

Visa fullständig version : Förseningsavgift för ej betald månadsavgift till brf?

Admin
2009-03-30, 15:57
Från det gamla forumet (ej längre kvar) kopierar jag här in några inlägg i frågan om förseningsavgift pga för sent inbetald månadsavgift.

HSB och autogirobetalning av hyra

Jag brukar betala via autogiro min hyra i HSB, men denna gång hände det att i st f autogiro kom det ett brev att jag ska omedelbart betala den försenade hyran med en extraavgift på runt 200 kr. Jag ringde HSB (Anita Nilsson) och fick svar att det inte fanns tillräckligt med pengar på kontot för att de ska dra hyran.

Jag undrade varför jag inte fick en påminnelse. De sa att de är inte enligt lag skyldiga att skicka påminnelse. De hotade med inkasso. De sa att de hade lagen på sin sida, att autogiro är ingen garanti för att hyra är betald osv. Så jag betalde.

Men vad ska man säga om detta beteende från HSB ?

Förseningsavgift för ej betald månadsavgift?

Jag har själv missat ett par gånger att se till så att jag haft tillräckligt med pengar på kontot som HSB drar månadsavgiften från.

Men några 200 kr har jag inte fått betala i avgift. Minns inte exakt, men första gången fick jag en förseningsavgift på runt 50 kr. Andra gången fick jag bara en påminnelse.

Kan tillägga att det i min förening är en rätt stor del av medlemmarna som varje månad missar att betala månadsavgiften i tid. Många av dessa återkommer från månad till månad. Oftast äldre människor.

Men det är bara att sekreteraren i styrelsen vid varje möte rapporterar för övriga ledamöter vilka som ej betalt i tid, och sedan händer inget mer.

Vad jag skulle vilja veta är, vart går den av HSB debiterade förseningsavgiften?
Får föreningen dessa pengar, eller tar HSB dem?
Jag tror att det är HSB som lägger beslag på dessa pengar (vem har godkänt detta???).
Det blir nog en ansenlig summa pengar varje månad för detta från föreningarna i hela landet.

Autogiro

Råkade ut för samma problem med decemberavgiften 03. Åker då ner till HSB i Trollhättan och undrar varför dom inte hade dragit avgiften?

Fick då till svar att: "vi har problem med filöverföringen och att jag inte skulle bry mig".
Sen kommer vicevärden och lämnar ett brev i brevlådan om att jag skulle VRÄKAS med stora svarta bokstäver!

Efter samtal med dåvarande ordförande fick jag reda på att jag INTE skulle ha ett sånt brev!
Vicevärden hade agerat på EGET bevåg!

Efter det att avgiften fanns hos HSB blev jag debiterad 50 kr i påminnelseavgift som HSB annulerade efter ett telefonsamtal!

Gammal medlem

Hur kan man som vicevärd lämna en VARNING om att man inte betalat sin avgift,
utan att ta reda på att densamma år 80 år och har legat på lasarettet i flera omgångar?

Detta hände efter Maj i Sundsvall!
Tur hon hade nån i intresseföreningen som redde upp det hela!

Tack till dig!