handdator

Visa fullständig version : Störning - Renovera på kvällar - Vilket regelverk gäller?

tractors
2009-03-29, 14:45
Många har fortfarande ett fast arbete på dagtid. Tack och lov.
Därför renoveras det flitigt på kvällar och helger. Vilka tider är det som gäller enligt lagen (vilken). Kan föreningen fastställa egna regler? Räcker det med ett meddelande eller måste det noteras i stadgarna?

j.a
2009-03-29, 14:58
Det är samma regler som gäller i din förening gällande störningar i allmänhet. I lagen hänvisar man till ortens sed vilket i de allra flesta fall innebär att man måste visa extra hänsyn mellan 22-07. För att få ledning till vad som är ortens sed kan man med fördel kontrollera med det närmsta allmännyttiga bostadsbolaget.

Någon kan missuppfatta detta som att man får störa övrig tid vilket man inte får. En renovering "utan slut" kan, trots att den pågår på dagen, vara lika störande som en jättefest efter kl 22.

Francois
2009-03-29, 16:29
Men en förening kan bestämma egna regler, mer ansträngade. T.ex. inga gräsklippare, byggarbete, mm innan 10.00 på helgen.

Jag tror att man får göra så. Eller?

Admin
2009-03-29, 18:32
Nej, det får man faktiskt inte.

Det är som j.a. säger, sedan är det en annan sak att gränserna är otroligt flytande i denna fråga.

Jag vet att det finns föreningar som satt gränser till att det ska vara tyst t.ex. efter 17.00 på helger. Alla som vill kan bryta mot detta regelverk, för brott mot dylika regelverk kan inte få några konsekvenser... utom för dem som satt upp regelverken.

Sedan är det viktigt att känna til att en styrelse har inte befogenhet att sätta upp egna regelverk, Det har ingen praktisk effekt. Om regelverk i föreningen ska ha någon styrka bakom sig så är det stämman som måste ta fram dessa regelverk..

Francois
2009-03-29, 19:27
Håller inte med.

Eller jo, det är bra att veta att dessa regler inte gäller i lagens mening. Men om alla är överens om dem, ökar det ofta trivsel om reglerna följs. Det ä upp till var och en om man tycker att man har en moralisk skyldighet att följa dessa regler, eller om man vill å sin egen väg.

Och dessa regler gäller om de följer "ortens sed", vilket är minst sagt en grå zon. I vår förening har vi några regler, vi har inte funderat på vad vi kan göra om någon skulle bryta mot dessa regler, förutom ett personligt esök eller ett brev.
Här är några av dessa regler, bedöm gärna om de följer "ortens sed":
1- förbud att rasta hundar i föreningen
2- förbud att parkera utanför markerade platser
3- förbud med fyrverkeri/smällare utan 30 december samt 1 januari
4- förbud att tvätta bilen
5- förbud med parabolr på fastighetens tak

Har en känsla påatt en del av dessa reglervaken föjler eller bryter mot ortens sed.

Obs, glömde nästan: ortens namn är Tyresö.

Admin
2009-03-29, 20:21
Oj, det var tuffa regler!

Inget fel i "regler", men de medför alltid gänsdragningsproblem och tolkningsproblem som kan leda till avsevärt mer skada än nytta.

Och om reglerna inte följs, vilka straff kan utsättas?
Det är verkligen inte lätt att ha trivselregler.

Fyrverkeribiten minns jag du nämnt tidigare, och där är ju ett problem att fyrverkerier i så fall kan avfyras på gatan intill föreningen.

Varför det skulle vara förbud att tvätta bilen förstår jag inte, men det finns säkert någon grund till detta. Jag tror det är svårt att kräva av de boende att de inte får tvätta sina bilar.

Jag minns ett ärende i HD där en familj (kinesisk, tror jag det var) fick klinka på pianot hela dagarna, 7 dagar i veckan. Få saker kan väl knäcka någon som att lysnnsa på pianoklinkande hela dagarna, men HD tyckte ändå att detta var okej.

En av de allra värsta störningsmomenten måste väl ändå vara skällande hundar (ute som inne).

Trötter
2009-03-29, 20:32
Man får aldrig störa grannar med oväsen oavsett vilken tid det är på dygnet.

Francois
2009-03-29, 21:38
Det är en rekommendaton av miljöbalken at maninte ska tvätta sin bil utomhus.Och om man gör det ska man göra det på en grusplan.

Nästan alla följer reglerna. Dem få som intefölje reglerna pratar vi med, elelr lämnar en lapp. Fungerar jätte bra.

Admin
2009-03-29, 21:48
Det är en rekommendaton av miljöbalken att man inte ska tvätta sin bil utomhus.Och om man gör det ska man göra det på en grusplan.

Jag har aldrig hört talas om detta, och det är inte utan man undrar varför det skulle vara värre att tvätta sin bil utomhus än inomhus... och varför man ska tvätta bilen på en grusplan om man tvättar bilen utomhus.

Det skulle vara intressant att se hur detta formulerats i miljöbalken.
Biltvättsrekommenationen kanske har något med miljön att göra, men jag kan inte se hur.

Jag tvättar min bil utomhus (oftast på asfalt) och kommer definitivt att fortsätta med detta, även om jag försöker värna om miljön på alla sätt jag kan.

totiki
2009-03-29, 21:53
Man vill att bilar skall tvättas där det finns avskiljare i avloppen som på moderna garage. Man vill inte att det skall blandas med dagvattenbrunnarna eller allmänna avloppet. Det kommer antagligen ett dekret snart att alla garage skall ha avskiljare.

Francois
2009-03-29, 22:04
Precis som totiki säger. Dessutom finns det ett krav att alla bensinmak sa ha tvättanläggning, inte baraautomat, men också ett rum där man själv kan tvätt bilen.

Grusplan är bättre än asfalt, för att det smutsiga vattnet rinner genom gruset, i marken, iställt för att rinne på asfalten diret i nå dike och till näsmaste sjö.

Man ska också veta att det blir an massa tungmetaller i vattnet när man tvättar bilen.

Jag bor 500 meter från en sjö. Vissa villor är precis intill sjön, och jag se bil- och villaägare som förmodligen tycker att det är vackert med sjöutsikt, men som ändå tvättar bilen på infarten, och ser vattnet rinner ner mot sjön. Jag förstår inte hur dem tänker. De tänker förmodligen inte.

Peter B
2009-04-06, 23:13
Jag har haft anledning att titta lite närmare på det här, eftersom jag gärna har det tyst omkring mig och åtminstone vill ha mina rättigheter.

I lagstiftning finns inget klockslag angivet och skrivningarna är rätt luddiga och öppnar för tolkningar, men som någon skrivit har man aldrig rätt att störa, men har möjlighet att göra det. Som boende har man förstås rätt till dygnsvila, vilekt betyder tystnad 22.00 till 07.00. Men inom dessa tider bör man tidiga morgnar och sena kvällar vara tystare än annars.

Störningsjourer och förvaltare av kommunala hyresbostäder brukar ha skrivningar om "sena kvällar" och sätter gränsen för den sena kvällen vid 20.00. Vilken tid på morgonen ante quem non har jag inte koll på, men det bör vara 9.00 eller 10.00.

De föreningar som har formulerat dessa regler har som regel skrivit att man helst ska renovera dagtid och inte alls mellan 20.00 och 09.00 veckodagar. Någon förening sätter 19.00 som gräns, men ingen som forulerat något, har satt tidpunkten till senare än 20.00.
För lördag och söndag varierar det, men ingen tillåter då renovering efter 18.00 någon av dagarna. Någon har totalförbud på söndagar, medan andra tillåter till 15.00 eller t o m 18.00.

Som konstaterats finns det litet utrymme för sanktioner mot brott mot dessa regler, och det är väl bara om renoveringsbullret pågår ofta och länge som det kan bli fråga om att vidta lagliga åtgärder. Det handlar alltså om gemensamma fingervisningar för att hålla god stämning i huset och visa respekt för varandra.

Mazchi
2009-04-08, 17:51
Vart tog sunt förnuft vägen?
Hur kommer det sig att hur och vart man än bor så måste man diktera upp regler hit och dit?
Och det där med att rasta hundar tycker jag är trams. Varför skulle man inte få rasta hunden på föreningens mark?
Behöver jag snickra lite så gör jag det. Behöver jag borra så gör jag det. Med lite sunt förnuft så kommer man långt.

totiki
2009-04-08, 18:02
Det är för att vi lever i en förbudskultur. Istället för i en tillåtelsekultur.

Folk vill hellre bestämma över varandra än att samarbeta med varandra. "Makten över andra är söt som honung". Vidjay Singh.