handdator

Visa fullständig version : Stambyte i föreningen - Fel kakel, slarvigt uppsatt - Vilka rättigheter?

Eero H
2009-03-29, 11:34
Undrar över hur regler generellt är om kakling i badrum under stambyte.
Har fått mina badrumsväggar kaklat nu i helgen och ser massor med mindre och större fel.
Vad jag har jag att säga till om detta imorgon när jag ringer?

Vi bestämde oss för standard vitt kakel med en grå smal bård i ögonhöjd.

När jag igår var och kikade i lägenheten har hantverkarna satt den vita bården i maghöjd, och i samma storlek som de vita plattorna. I visningsrummet hade de smala grå plattor som jag direkt förmodade var vad de skulle sätta upp.
Till råga på allt är de grå plattorna aningen mindre och slarvigt uppsatta så att man ser att skarvarna inte är i linje på alla väggar.

Vad kan jag göra åt detta?

totiki
2009-03-29, 17:31
Finns det noterat i skrift vad ni bestämt er för och hur det ska se ut?
I så fall ska det också kunna gå att reklamera. Kontakta styrelsen.

Admin
2009-03-29, 18:50
Hmm... det behövs nog lite mer info, Eero.

Vad Totiki säger är viktigt. Sedan finns det t.ex. frågor som;
Vem arrangerar kaklingen? Vilken roll har styrelsen/föreningen i kaklingen?
Vem utför uppsättning av kakel i badrummet?
Vem betalar kaklingen/vem får fakturan för arbetet/materialet?Reklamera kan man alltid göra, men frågan är om det är styrelsen eller du som ska göra det?

Se även;
Ersättningspolicy för medlemmar vid stambyte i brf (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=7725)

Trötter
2009-04-01, 11:05
När det gäller renoveringar i föreningar så är det oerhört viktigt att alla eventualiteter är reglerade i avtal.

Om styrelsen inte har kunskap om hur man upprättar avtal med entreprenörer, så anser jag att styrelsen har en skyldighet att vända sig till en konsult med dokumenterad erfarenhet av att upprätta entreprenörsavtal.

Jag har känslan att många bostadsrättsföreningar gör renoveringar/byggnationer och samtidigt försöker styrelsen sätta sig in i hela detta förfarande med ett dåligt resultat. Om styrelsen inte upprättar korrekta avtal kan det drabba föreningen i framtiden.

Jag har sett kontrakt som upprättats för utbyte av fönster med en garantitid på 2 år för montaget, som jag anser är helt fel. Denna garanti bör sträcka sig över samma garantitid som fönstret, eller minst 10 år.

I detta fall har det visat sig, efter 3 år, att entreprenören fuskat med drevningen av fönstren så på flera fönster har det uppstått läckage mellan fönsterbågen och väggen.

Arbetet upphandlades av Riksbyggen, som även utförde besiktningen av entreprenaden, vilket är felaktigt. Besiktningsorganet som utför besiktningen ska anlitas av styrelsen och det är styrelsen i föreningen som ska sätta upp villkoren för hur och när besiktning ska utföras.

Se;
Avtal underlag för entreprenader, för styrelsen i brf (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=9331&highlight=upphandling)