handdator

Visa fullständig version : Vem ansvarar för elledningar i brf?

Mia
2009-03-27, 16:31
Vem är ansvarig för elledningar i väggar, och vem ansvarar för proppskåpet i lägenheten?

Är elledningar bostadsrättshavarens eller föreningens ansvar?

Essa
2009-03-27, 16:48
Ledningar fram till bostadsrätten är bostadsrättsföreningens ansvar. Proppskåp och elledningar vidare inne i lägenheten är bostadsrättshavarens underhållsansvar, så vitt jag vet.

stephan
2009-03-28, 12:20
Det håller jag inte med om. Ledningar fram till brytare och eluttag i bostadsrätt ingår i bostadsrättsföreningens ansvar.

Mazchi
2009-03-28, 12:39
Jag anser att elledningar i lägenheten är bostadsrättshavarens ansvar.

Jag skulle inte vilja att bostadsrättsföreningen har något att säga till om när det gäller el-ledningar i min bostadsrätt.
Jag är själv elektriker och elinstallationen i ett hem kan göras väldigt tekniskt avancerad och väldigt personlig.
Om jag väljer att installera ett "intelligent" system så vill nog inte föreningen ha ansvaret för detta och inte vill jag det heller.

Om bostadsrättsföreningen har ansvar för elledningarna i dina väggar där hemma, hur gör du då om du vill renovera?
Skulle inte föreningen helt plötsligt ha väldigt mycket att säga till om när det trots allt finns elledningar i de flesta väggar i ett modernt hem?

I våra stadgar står det att bostadsrättsföreningen är ansvarig för ledningar för värme, vatten och avlopp. El nämns det inget om.

Gusten
2009-03-28, 13:01
Om elledningarna inte är synliga i lägenheten finns anledning att kolla upp i stadgarna vad som gäller. Det vanligaste är väl att elledningar går osynligt inne i väggarna ända fram till eluttagen. I de fallen har föreningen underhållsansvaret för elledningarna enligt HSB:s och Riksbyggens mönsterstadgar, men inte enligt SBC:s mönsterstadgar.

stephan
2009-03-28, 13:10
Man måste skilja på egna installationer och det som huset är försett med från början.