handdator

Visa fullständig version : Osålda lägenheter

Myggan
2009-03-23, 11:54
Titta i denna länk:http://www.hsb.se/hsb/jsp/polopoly.jsp?d=29761&isapa=true&prj=29761&rest=1

Vad gör föreningen om inte dessa 11 lägenheter blir sålda?
Det ska vara inflyttning nu i April och den officiella bilden är att i stort är alla lägenheter sålda ,men så är inte fallet om ni kan se i länken.

Vem betalar dessa tomma lägenheter?
Föreningen?

clabbe
2009-03-23, 12:00
Det borde väl vara föreningen som tar den ekonomiska risken av att lägenheterna är osålda? Antingen får de väl rea ut dem (fast det är oklart om man kan det med bostadsrätter?) eller hyra ut dem tills de går att sälja.

Trötter
2009-03-23, 14:32
Ni borde kolla med vem som har försäljningsansvaret.
I vissa ny producerade fastigheter som skall bli bo-rätter så kan det vara den entreprenör som uppför bostäderna som säljer dessa och i sin tur står för de löpande kostnaderna som föreningen har för dessa lägenheter som är osålda.

Detta är säkert upprättat i avtal.

Hur det är i ert fall vet jag inte, så kolla med entreprenören/HSB eller vem det nu är som står som exploatör för dessa fastigheter. Det borde vara någon utanför föreningen som står för det ekonomiska ansvaret för de tomma bostäderna i dessa tider.

Jag har enbart spekulerat i mitt inlägg så om det är någon som har bra information angående detta så är jag idel öra/öga.

stephan
2009-03-23, 18:30
Om det inte ändrats avseende hur en brf blir till och vad som händer sedan gäller följande.

Vi tar en HSB förening som jag vet mest om.

HSB bildar en brf: tar upp lån och bygger. HSB tillsätter en styrelse som tar alla beslut (tidigare satt några kommuntjänstemän med) för att bevaka intressen.

Styrelsen är ansvarig för ekonomin, och att föreningen sköts på ett bra sätt (mycket jäv här). En ny förening har ju tagit stora lån, så det handlar mest om kapitalkostnader första åren, och styrning av försäljningen av lägenheterna.

När byggarantin går ut "överlämnar" denna styrelse föreningen till en lekmannastyrelse, som består av folk som flyttat in i föreningen.

HSB plockar ut sina slantar....

Självklart kommer de nya föreningarna som idag har svårsålda lägenheter att få det svårt i framtiden.

Admin
2009-03-23, 18:37
Antingen får de väl rea ut dem (fast det är oklart om man kan det med bostadsrätter?) eller hyra ut dem tills de går att sälja.

Det är en intressant fråga som vi haft uppe här tidigare.
Med ett stämmobeslut torde det vara möjligt att rea ut bostadsrätter som inte blivit sålda... i allas intresse.
Men med hur stor majoritet måste i så fall ett sådant beslut tas?
3/4 majoritet?

Jag tror inte det finns reglerat någonstans vad som gäller om detta.

Myggan
2009-03-25, 15:26
Enligt all reklam och artiklar i Trollhättetidningen var det strykande åtgång....
Nu sitter dom med ca 20% av lägenheterna kvar.
Folk har backat på köp med stora kostnader som följd.
Ett stämmobeslut där det röstas för sänkta priser vore ju lite fel med tanke på att reklamen sa att det var kö till lägenheterna.

HSB i ett nötskal:KÖR BARA KÖR!
Det kan ju fungera!