handdator

Visa fullständig version : Brf vill ej betala tillbaka 4000kr i felaktigt dragna avgifter för förråd

krabban
2008-04-22, 17:02
Jag bor i en stor förening med en extern fastighetsförvaltare. På min hyresavi har det förutom hyran även stått Förråd: 75 kr/ månad.
Detta har jag betalat varje månad i tron om att mitt lägenhetsförråd kostar 75kr. Nu, fyra år sedan jag flyttade in visar det sig att förråd ingår i hyran och att det jag betalat för är ett extra förråd som någon som tidigare ägt lägenheten signat upp.

Nu vill fastighetsförvaltaren inte betala tillbaka de ca 4 000 kr som jag totalt betalat in eftersom det står i stadgarna att förråd ingår. De säger också att det är mäklaren som sålde lägenheten till mig som skall upplysa mig om att till denna lägenhet ingår ett extra förråd.

Vad ska jag göra? Vet att det inte är jättemycket pengar, men det är så irriterande.

Admin
2008-04-22, 17:46
Jag vill först nämna att jag inte är någon expert på avtal. Detta ligger utanför vad som regleras i föreningslagen, bostadsrättslagen och underlagen för dessa lagar.
Ej heller mäklarens ansvar regleras i dessa lagar (som vi kunnat konstatera från media så är det inte mycket man har att sätta emot en mäklare som gjort fel).

I ditt fall är det väl kanske mer avtalslagen som reglerar det hela.

4.000 kr är ändå en rätt stor peng, tycker jag, och det måste kännas lite trist att ha betalat för något som man inte utnyttjat eller ens känt till.

75 kr/månad är också rätt mycket för bara ett förråd (men det kanske är stort).

Det finns alltid en möjlighet att dra förvaltaren inför rätta och kräva tillbaka pengarna, men mitt tips är att detta inte är lönt.

Det kommer förmodligen att falla på tre saker.
1. Om du inte "haft" detta förråd så skulle förvaltaren kunnat hyra ut det till någon annan, och då hade förvaltaren fått in pengarna ändå, om än inte från dig.
2. Man har ett rätt stort ansvar själv att undersöka vad man betalar för.
3. Förvaltaren har rätt i att om det står i stadgarna (men kolla upp detta, för det behöver inte alls vara sant bara för att förvaltaren säger så) att förråd ingår så är det ju stadgarna som gäller.

Nu är det mycket jag och andra inte känner till här, som t.ex. hur det formulerats i ditt avtal (inom parantes så vill jag säga till dig och alla andra här att det kan underlätta om man fyller i de "personliga" uppgifterna, som tex. vilken typ av brf - HSB, SBC, Riksbyggen, privat... och sin stad samt även förvaltare i de fall detta är aktuellt). Om det ger ett tydligt intryck av att kostnaden är för det förråd som nu visat sig ingå i din bostadsrätt så är det ett stort plus för dig.

Sedan kan jag också nämna att många gärna gör som i ditt fall och skyller på mäklaren - oavsett om mäklaren gjort fel eller ej - eftersom det är så lätt att göra. Men en mäklares uppgifter är inget värda om man inte själv kontrollerar varje uppgift själv.

Se bl.a. följande inlägg;
Köp av bostadsrätt - viktiga frågor att ställa! (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=64)

schrapet
2008-04-22, 18:08
I vår förening tillhör förrådet lägenheten d.v.s den är en del av lägenhetsupplåtelsen. Om en medlem t.ex önskar hyra parkering av föreningen så måste medlemmen teckna ett separat parkerinsavtal med föreningen och detta avtal upphör automatiskt att gälla om medlemmen flyttar. För din del gäller vad som står på överlåtelseavtalet som du skrev under när du köpte lägenheten. Om förvaltaren anser sig rätt att ta ut 75 kr extra varje månad så måste det klart framgå i avtalet att du hyr ett extra förråd annars finns det inget avtal. Egentligen skall du ta upp detta med någon i styrelsen och inte förvaltaren. /SP

Admin
2008-04-22, 18:25
Mycket bra tips, Schrapet!

Anna ska definitivt ta en diskussion med styrelsen om detta, och precis som du säger, Schrapet, så är det viktigt hur det formulerats i avtalet som Anna skrivit under (lika viktigt som vad det egentligen står i stadgarna).

Ove Mollvik
2008-04-23, 12:33
Vem ansvarar för att förrådet uppfyller avtalad rätt, styrelsen eller förvaltaren? I mitt fall skyller alla på alla och inte ens HD vill avgöra saken. Istället blev jag rättslös och dömdes att flytta ut saker jag inte ägde från ett förråd som aldrig iordninggjorts utan istället tjänat som grovsoprum öppet för alla.
Inför ombildningen ställdes villkoret att vindskontoren skulle tas bort så att värden kunde få sig ytterligare en våning. En granne och jag vägrade dock köpa våra minimala ettor om inte motsvarande förråd gick att ordna på annat sätt i fastigheten. Vi fick ett tilläggskontrakt där värden förband sig att iordningställa två förråd av ett överblivet vindsloft och ett gammalt duschrum i källaren som vi tillsvidare kunde bruka gemensamt. Alla verkade bli nöjda och jag kunde räkna med betydligt högre värde på bostadsrätten jag då köpte åt mina barn.
Då vi när ombildningen var klar anmärkte att förråden inte iordningställts så som säljaren lovat anvisades vi av nya styrelsen ett låsbart soprum att dela på tills vidare. Nästa styrelse som kom efter att den första sålt och flyttat vidare började med att ta bort låset och sa att avtalet med tidigare värd inte längre gällde.
En flerårig process resulterade i att jag istället utpekades som rättshaverist och med detta som motiv till slut förlorade också min gamla hyresrätt. Men tilläggskontraktet och villkoret för mina barns bostadsrätt står fortfarande kvar rent formellt och fungerar i praktiken bättre än väntat. Det trista är bara att rättsansvariga inte vågar förklara förrådens rättsvärde så länge jag nu lever verkar det som och frågan är vad som sker när mina barn tar över eller vid en försäljning.
Ove Mollvik