handdator

Visa fullständig version : Upphandlingar av tjänster i brf

roffe
2009-03-22, 13:08
Jag har en fråga om upphandlingar av tjänster av en bostadsrättsförening.

Har jag som medlem rätt att ta del av dessa dokument efter upphandlingen är gjord?
Vilka som anbudet gått ut till?
Gäller några speciella regler när en bostadrättsförening upphandlar tjänster.
Varför jag frågar är för dett verkar som vår styrelse bara använder sig av Riksbyggen.

/ Rolf

Admin
2009-03-22, 13:43
Nej, du har ingen lagstadgad rätt att göra detta... men begär det till stämman.
Alla frågor som ställs på årsstämman måste besvaras av styrelsen enligt lag.

Sedan kan det vara smart att skriva en motion om att föra in i stadgarna att medlemmarna ska kunna kontrollera de upphandlingar som gjorts.

Jag tror de flesta Riksbyggenföreningar mest bara anlitar Riksbyggen... för att det är enkelt... men ohyggligt kostsamt för medlemmarna.

roffe
2009-03-22, 13:58
Tack för ditt svar!
Jag undrar när en motion för ett årsmöte måste vara inlämmnad?? T.e.x vi har årsmöte aprill eller maj är det försent att göra detta i år?

/Roffe

Admin
2009-03-22, 14:04
Det beror på vad det står i era stadgar när ni kan motionera till årsstämman, men som regel är det den 31 januari (om man inte har brutet räkenskapsår) som är deadline (ibland siste februari och i mer sällsynta fall siste mars).

Till en extrastämma kan man däremot motionera ända fram till strax innan kallelsen till extrastämman skickas ut (om inte annat sägs i stadgarna, och jag tror inte det finns en förening i Sverige som begränsar denna rättighet).

Därför ska man alltid när man motionerar skriva att motionen är till nästa stämma.
Kommer det då en extrastämma före årsstämman måste motionen tas upp på extrastämman.