handdator

Visa fullständig version : Kan styrelsen i brf vräka kaniner?

Josie
2009-03-16, 19:12
Det finns ett beslut grundat i en medlemsomröstning att vi får ha 2 kaniner på vår gemensamma gård i en utebur. Nu har styrelsen ändrat sig gällande detta och beslutat att det ursprungliga beslutet inte gäller längre med mycket snabb verkan. De ämnar nu vräka kaninerna och buren med hjälp av kronofogden. Är detta rätt och riktigt? Finns det något jag kan göra?

Om det inte vore mina barns kaniner skulle jag skratta ihjäl mig...

Tack!

j.a
2009-03-16, 19:46
Det låter som en ganska ovanliga situation!

Allmänt sett kan inte styrelsen åsidosätta ett stämmobeslut. Om kaninerna däremot på något vis utgör en olägenhet för människors hälsa (t ex allergi kanske) måste styrelsen agera på något vis. De bör dock finnas mindre ingripande åtgärder än att "vräka" kaninerna.

totiki
2009-03-16, 20:31
Jag håller fullständigt med j.a. Styrelsen kan inte åsidosätta ett stämmobeslut.
När de beslutade sig för att ändra på denna situation borde de först informerat er om sina skäl och varför denna åtgärd behöver göras och även gett er tid att inkomma med svar på deras begäran.
Ni har en överenskommelse med föreningen, det är ett avtal även om det är muntligt och utan villkor. Detta kan ena parten inte ensidigt råda över. Har du sparat protokollet där detta reglerades?

Det är mycket tveksamt ifall kaniner man håller utomhus innebär allergirisk. Det finns t o m. dagisar och andra typer att förskolor som håller kaniner på detta vis, med socialnämnds/miljönämnds vetskap.

Josie
2009-03-16, 23:21
Tack för era svar!

Skälet är inte allergi. Skälet är att beslutet gällde två kaniner och fram tills dessa dog. En dog i december och det tillkom därför en ny som sällskap till den första. De är fortfarande två, i samma bur och en ursprungskanin lever. Styrelsen anser att detta är en förändring som gör att beslutet upphör.

Beslutet som sådant är endast en punkt i ett protokoll, där det står att och var de ska vara på gården och att rösträkningen övervägde med en röst.

Jag har inkommit med synpunkt att jag inte ser hur styrelsen har rätt att bryta upp detta beslut hur som helst utöver att jag omöjligen hinner hitta en nytt hem till dem på så kort tid. Men då hotar de med Kronofogden. Vad är det meningen jag ska göra undrar jag? Kan verkligen Kronofogden vräka kaniner? Det verkar ju absurt det hela.

mäklare
2009-03-17, 01:12
Jag tror att frågeställningen skulle ställa alla sistaårsstudenter i juridik.

Jag har googlat runt lite, och kan inte ens komma fram till vilken typ av avtal eller förhållande som föreligger mellan trådskaparen och föreningen.

Är det en nyttjanderätt, vilken typ isf

Är det en sakrätt, sk saklån då ingen ersättning utgår, utan mer är som ett lån...

Vad innebär det isf om det är ett realavtal och inte det vanliga konsensusavtalet... hittar uppgifter om att realavtal står utanför avtalslagen, dvs alla regler om avtalsbrott och hävning etc inte är tillämpningsbara...

Jag tror att det måste till en hyffsat kvalificerad jurist för att bena ut frågeställningen...

stephan
2009-03-17, 02:41
vad gör kronofogden om kaninerna kedjar fast sig?

Francois
2009-03-17, 08:54
Jag tycker att sund förnyft borde avgöra saken här. Sam ska styrelsen inte styra, men göra vad medlemmarna vill. Om de vill ha kaninerna...

Trötter
2009-03-17, 13:55
Josie det verkar som det sitter en del idioter i din styrelse också:40:.

Skit i vad idioterna i styrelsen har för uppfattning om detta:5:.

Vart skulle fogden vräka dess små hårbollarna de blir ju uteliggare:)

Jag tror att fogden skrattar åt detta:1: