handdator

Visa fullständig version : Om Tvättstugan

BigM
2009-03-13, 11:42
Hej,

Jag kallar tråden "Om tvättstugan" så att jag inte låser in mig på bara en fråga om tvättstugan utan en massa, så man slipper dela upp det i flera småtrådar... :)

1. Är det någon förening här som hyr sin tvättutrustning av ex. Electrolux?
Jag skulle vilja veta hur det fungerar och hur månadskostnaden ser ut för er?
Självklart beror det på vad ni har för maskiner men att få en fingervisning hur det ser ut på ett ungefär skulle vara värdefullt ändå.

2. Vad har ni för maskiner och är ni nöjda med dessa?

3. Har ni gjort om i tvättstugan, har ni några tips eller råd som är bra att veta innan man sätter igång?

Våran tvättstuga idag:
Vi har idag två tvättmaskiner, en liten och en större, vet ej beteckningarna.
En centrifug, en kallmangel och en torktumlare. Sen har vi ett torkrum.
Vi är med andra ord en liten förening och har bara en tvättstuga.

Mvh BigM

j.a
2009-03-13, 11:46
1) Hyr ej men vi kontrollerade vad leasingavtalet skulle kosta och det är klart dyrare (såklart) än att belåna fastigheten och köpa maskinerna.

Trötter
2009-03-13, 12:45
Tvättstugan är många gånger den delen i ett fler familjs som kan skapa många konflikter så jag anser att man ska skapa en miljö i tvättstugan som är tilltalande och lättskött då minskar risken för konflikter.

Så till råden angående tvättstugan.

Belägg ytor med kakel ock klinker, hållbarheten och underhållsbehovet är i en klass för sig men kostnaden är något högre än att måla ytorna.

Maskiner och övrig utrustning, det är mer fördelaktigt att köpa utrustningen än att hyra. Den utrustning som ni bestämmer er för bör vara anpassad efter behovet i föreningen.

Maskin valet vad gäller märket så är priset kopplat till behovet av underhåll och reparationer.

Högt pris=Lågt underhålls och reparations behov
Lågt pris=Högt underhålls och reparations behov

De på marknaden förkommande märkena så vill jag påstå att Elektolux och Milé är de produkterna som har det bästa ryktet och kvalitén.

Gör en utredning om nedanstående argument
Hur många är det som använder tvättstugan och hur ofta.
Var är den placerad i dag, det är möjligt att det finns en bättre placering i fastigheten, utred.
Hur stort är energibehovet för den befintliga tvättstugan kontra den nya. Detta ger en finger visning om hur kostnaderna över tiden ter sig.
Vid investering i ny utrustning försök få ett fördelaktigt serviceavtal med leverantören.
Skapa en så neutral och trevlig miljö och som tilltalar alla i föreningen. Anlita gärna en inredare, designer som kommer med förslag på utformning och färgval
Utforma ett regelverk för hur tvättstugan ska användas och skötas. Försök att få all i föreningen att acceptera detta.Ni kan säkert komma på fler punkter som man behöver beakta så fyll på med mer argument för att få en trevlig tvättstugemiljö.

totiki
2009-03-13, 13:17
En idé är att satsa på en tvättmaskin som använder både varm och kallvatten. Beroende på hur ni värmer ert varmvatten idag, exempelvis bergvärme, får ni en betydande minskning i elåtgång vilket kan ge en betydande besparing på sikt.

Trötter
2009-03-13, 14:45
En idé är att satsa på en tvättmaskin som använder både varm och kallvatten. Beroende på hur ni värmer ert varmvatten idag, exempelvis bergvärme, får ni en betydande minskning i elåtgång vilket kan ge en betydande besparing på sikt.

Det kan vara en bra lösning totiki, om fastigheten har en uppvärmningskälla som medför lägre kostnader än att el-uppvärma tvättvatten

Fjärrvärme kan vara ett mer kostnads effektiv uppvärmnings sätt, undersök hur stor energibesparingen blir gentemot el-uppvärmning.

Beakta att installationen kan medför en högre kostnad för VVS installationerna som krävs för att ansluta varmvatten till maskinerna.

totiki
2009-03-15, 12:18
Med risk för att de som tycker illa om ballofix ger sig på mig vill jag gärna säga att det är enkelt fixat på egen hand. Det enda man behöver hjälp med från rörmokarn är installationen av en ballofixkran direkt på vattenledningsrören. Resten gör man själv för under en 500-ring, inklusive verktyg.

Och sen är det väl så att den kollektiva uppvärmningen av varmvattnet alltid är billigare än den tvättmaskinen själv står för.
Däremot kan man kanske ifrågasätta ifall det är korrekt att tillåta privata tvättmaskiner i lägenheterna göra sammalunda?
Då upptäcker jag att diskmaskinen, både den gamla som stod här när vi flyttade in och den nya vi fått installerat faktiskt går på varmvattnet. Har ingen aning, det kanske alla diskmaskiner alltid gjort? Och då är det väl tveksamt ifall man ska förbjuda tvättmaskiner att också göra detta?

Trötter
2009-03-15, 16:10
En liten varning!!!!!!
Att installera en diskmaskin/tvättmaskin på varmvatten kan medföra att livslängden försämras om den inte avsedd för det, samt att det kan få till följd att maskinen kan börja läcka i anslutningar som inte avsedda för att utsättas för varmvatten. Kolla noga med tillverkaren att maskinen har den specifikation som krävs för anslutning mot varmvatten innan detta görs.

Sen detta med att installera varmvatten på en tvättmaskin är inte svårt om man har de vvs kunskaper som krävs för att utföra rördragningen och installation på ett fackmässigt sätt.

Vid ett eventuellt fel på utrustningen så kommer ofta frågan om vem eller vilka som har utfört installationen, har inte detta dokumenterats så kan eventuella garantiåtagande/ försäkringaråtagande falla bort.

Så det är viktigt att installationen är utförd fackmässigt och korrekt.

totiki
2009-03-15, 16:17
Det var liksom förutsättningen från början, att man skaffade sig en tvättmaskin som använde varmvatten.
"Fackmannamässigt sätt" är ju en förutsättning som krävs vid allting som sker i en brf numera, det vet väl alla.