handdator

Visa fullständig version : Kollektivt upphandlad el för brf

formuläret
2009-03-11, 14:18
Jag bor i en förening sedan ett år som upphandlar el. Varje lägenhet har en egen mätare och förbrukningen redovisas tillsammans med kWh-priset på avin med övriga kostnader (månadsavgift, parkering osv).

Nu har jag upptäckt att denna "förmånliga" upphandling kanske inte är så speciellt förmånlig. Jag kan genom att själv gå ut på marknaden få ett rörligt avtal som ligger mellan 20-30 % under nuvarande upphandlade pris. Årsavgifter och fakturaavgifter kan jag förhandla bort och kvar är då endast nätavgiften. Denna nätavgift är lite svårare att räkna ut men är så pass stor att ekvationen tar ut varandra. Mitt potentiella privata avtal skulle landa på i stort sett identisk nivå som nuvarande gemensamma upphandlade.

Men. Om det framöver skulle förändra sig. Har man som medlem möjlighet att bryta sig ur den upphandlade avtalet och skapa en direktleverans med en leverantör?

stephan
2009-03-11, 14:32
elkostnaderna består av 3 poster, nätavgift (abbonemang), skatt, moms och certifieringsavgifter, samt förbrukningen KWH-timmarna.

I runda slängar sägs att de står för varsin tredjedel,

Den påverkbara biten för den enskilda användaren är förbrukningen.
Självklart påverkas ju den delen av skatt och moms också.

jag förutsätter att en föreningsstämma har tagit beslut om er nuvarande hantering av elkostnaderna för de boende, det medför att det bara är föreningsstämman som kan ändra på detta också.

Francois
2009-03-11, 14:51
Nu har jag upptäckt att denna "förmånliga" upphandling kanske inte är så speciellt förmånlig. Jag kan genom att själv gå ut på marknaden få ett rörligt avtal som ligger mellan 20-30 % under nuvarande upphandlade pris. Årsavgifter och fakturaavgifter kan jag förhandla bort och kvar är då endast nätavgiften. Denna nätavgift är lite svårare att räkna ut men är så pass stor att ekvationen tar ut varandra. Mitt potentiella privata avtal skulle landa på i stort sett identisk nivå som nuvarande gemensamma upphandlade.

Men. Om det framöver skulle förändra sig. Har man som medlem möjlighet att bryta sig ur den upphandlade avtalet och skapa en direktleverans med en leverantör?

Priserna har gått ner ständigt sen i somras. Just nu är rörliga priser lägre än priser bundna för 6-9 månader sedan. Men om 3 månader är det kanske tvärtom.

En styrelse har alltid behov att kolla elpriserna, oavset om elförbrukning är bara till den gemensamma elen, eller, som i ditt fall, för alla boende också.

Hjälp gärna din styrelse med att bevaka elpriserna. Om du tycker att alla ska ha eget avtal, kan du skriva en motion till nästa stämma.

Trötter
2009-03-23, 15:52
Denna förbenade el räkningen, blir man inte klok på.
Vi Sverige har finansierat uppbyggnaden av den infrastruktur som förser oss med el. Efter avregleringen av el-marknaden så har vi fått betala denna infrastruktur en gång till genom att el priserna har stigit de senast 10-15 åren med flera 100%.

Jag är för avreglering men det skall göras på ett marknadsmässigt sätt, som t ex det gjordes med tele-marknaden. Denna avreglering har skapat fler kostnadseffektiva alternativ som nästan är gratis. Detta kallas kokurans på marknaden.

Kartellväsendet på el-marknaden
El distributionen när man tittar på detta med nät/överförings avgifter så skall detta finansiera nya el ledningar. Men som de flesta vet, så är livslängden på det nationella elsystemet väldigt lång och till stora delar redan betalt av skattebetalarna, detta gjordes före avregleringen av el marknaden.

Tittar man på prisbilden hos de olika el leverantörerna så har de som äger rätten till att distribuera el en maktposition som utnyttjas till fullo gentemot konkurrenterna. Och ger dessa en ekonomisk fördel, det är bara att se vilka som gör de största vinsterna på el-marknaden.

Vi är lurade på hela denna så "finna" el-marknaden:14: