handdator

Visa fullständig version : Dörrar i lägenheten, vem ansvarar för dörrkant i bostadsrätt?

alluptag
2009-03-09, 18:41
Undrar om någon vet vad som gäller för dörrkanterna i en bostadsrätt. Har bostadsrätt och i ingången i köket finns ingen dörr men finns själva ramen för den. Vi tog bort dörrkanten för det var för gammal. Gångtjärnarna är allt på plats kvar. Nu när vi ska flytta tjatar styrelsen att dörrkanten måste vara på.

Men vad ska jag ha de till om jag har en renovering som behövde det och jag tycker att det är snyggt och nästa köparen accepterar det.

Vad gäller här? Har läst bostadsrättslagen men träffat inget sånt om...

Admin
2009-03-09, 18:45
Dörrkarmen hör till dig i egenskap av bostadsrättshavare, och styrelsen har ingen rätt att ställa krav på att det ska finnas en dörrkarm där. Styrelsen måste ha missförstått saken, och de kanske tror att det är en hyresrätt?

Detta är alltså mellan dig och den som flyttar in.

alluptag
2009-03-10, 17:05
Undrar om vad kan man göra nu för att få rätt i det här fallet, för att vår ordförande vägrar att skriva på att nya flyttar in.

Vi blir nu som bundna till lägenheten tills vi sätter på dörrkanterna tillbaka! Det är helt sjukt

j.a
2009-03-10, 17:41
Som Admin skriver. Dörrarna tillhör bostadsrättshavarens underhållsansvar och inte föreningens. Att ta bort en dörrkarm är knappast en "väsentlig förändring" (BRL) av lägenheten, vilket krävs för att styrelsen skall skall ha möjlighet att ha synpunkter på detta. (knappast heller en bärande konstruktion)

Det är alltså en sak mellan dig och köparen.

Francois
2009-03-10, 22:41
Jag håller med Admin och j.a.

Jag vill dessutom poängtera det viktigaste i sammanhanget: styrelsen får ha synpunkter på i vilket skik lägenhet är (även om de har fel i detta fall), MEN, de får absolut inte använda detta som argument för att vägra inträde till en ny medlem. Det är två helt separata saker.

Försök prata med andra styrelseledamöter än ordföranden. Försök få dem att uttala sig om det finns en majoritets beslut i styrelsen för att vägra den nya medlemmen inträde. Förklara till varje styrelseledamot att de tar beslut på felaktiga grunder om de säger nej till den nya medlemmen. De kanske bara inte vågar säga emot ordföranden, det händer i många styrelse. De måste förstå att det ordföranden gör kallas för kohandel och är olagligt. De blir medskyldiga om de bara håller med ordföranden utan att tänka själva på vad som är rätt och fel.

mäklare
2009-03-10, 23:24
Tack för svaret!
Undrar om vad kan man göra nu för att få rätt i det här fallet, för att våran ordförande vägrar att skriva på att nya flyttar in, vi blir nu som bundna till lght tilss vi sätter på dörrkanterna tillbax! Det är helt sjukt

Ja det är sjukt, tyvärr så håller en del styrelser på med det där. Kohandeln alltså. Oftast kommer de till insikt i det orimliga och risken för skadestånd, men som grundrekommendation som mäklare måste jag tyvärr säga att det smidigaste är att ordna dörren, få affären klar och därefter välja att processa eller inte.

Om du inte ordnar dörren, och föreningen tar ett beslut om att neka köparen medlemskap (observera att det är skillnad på neka, och att underlåta att godkänna. Bordlägga som de &%"#¤ brukar kalla det) så kan jag garantera dig om att du har en klausul i ditt kontrakt som gör att köpet går tillbaka. Du kan alltså tappa hela affären om nu köparen inte är intresserad av att överklaga medlemskapsbeslutet... (vem är intresserad att bo bland dårar, eller strula med överklagan etc när det går fortare att köpa något annat) Då kan du som du själv förstår, hamna i en hel del olyckliga situationer beroende på om du köpt nytt eller inte, hur bostadsmarknaden/priset utvecklas, räntekostnader, osv... Att sen dra igång en rättslig process mitt i allt strul kan tära på krafterna.

Mitt grundtips, fixa dörren. Dokumentera felaktigheterna/kommunikatioen och processa efter att du sett till att affären är klar.

Henric Lellky
2009-03-16, 15:55
alluptag >>

Kolla vad som står i stadgarna om underhållsansvaret för innerdörrarna och dess karmar i lägenheten är bostadsrättsinnehavarens ansvar eller föreningens ansvar.

Skulle det vara föreningens ansvar så har ordföranden rätt, annars har du rätt.

Om du har rätt så kan du visa ordföranden texten i stadgarna alternativt be dem att visa på den text som säger att det är föreningens ansvar.

Nästa steg (om det inte är löst) blir att kontakta hyresnämnden.

stephan
2009-03-16, 16:54
Så dum kan väl inte en förening vara som skriver in i stadgarna att innerdörrar och karmar tillhör föreningens ansvar?

Ponera ändå att det är så, om jag ny bytt ut dem och säger att jag fått muntligt lov av styrelseldamot för 10 år sedan. går det att göra "rättsak" av detta?

Det faller på sin obetydlighet???

stephan
2009-03-16, 16:59
Hur länge gäller beslut?

Lite kul att läsa styrelsens svar på fråga varför man inte informerar, och låter medlemmar ha inflytande;
http://lt.se/nyheter/debatt/1.93313

"Färgval beslutades på 80talet".

Är det såna man kallar cementhäckar?

Kan man skriva ett "öppet brev" till en sluten organisation?:D::3::D