handdator

Visa fullständig version : Kyla inomhus i lgh!

Tessan
2009-02-27, 09:50
HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP!!!!!

Jag bor i en bo.rätt inom HSB o i 2,5 år har jag klagat/påpekat att det är KALLT i min lägenhet. Det togs inte på allvar men nu äntligen i höstas kom förvaltaren o mätte temperaturen o det är BARA mellan 18 o 19 grader.

Jag köpte värmeelement för förvaltaren sa att det som blir extra får styrelsen stå för. Jag tolkade det som att de garanterat kommer betala den extra summan. Annars hade jag inte köpt dem.

När jag nu fick räkningen som ska betalas senast 31/3 så ringde jag ordföranden för att berätta hur mycket de ska betala. Hon sa då att de inte lovat något o förvaltaren hade ingen rätt att lova det. Då ringde jag förvaltaren som då förtydligade vad han menade- att jag skulle ha ringt o pratat med styrelsen INNAN jag köpte elementen, för att veta att de kommer betala den extra summan. Jag tolkade alltså det helt fel o nu måste jag själv betala 2662 kr. Det som är GALET är ju att temperaturen i min lgh är UNDER det normala o det undersöktes i höstas. De fick då reda på att något är FEL för värmen kommer inte upp till oss som bor högst upp. Detta ska fixas men när eller om det händer vet ingen o jag FRYZZZZZZZZER inomhus!!!!

Jag har nu oxå kontaktat vice ordföranden via mail för jag blir GALEN!!!!

//Tessan!!

stephan
2009-02-27, 10:36
Några frågor avseende kallt i lgh.

Har du klagat skriftligen till förvaltningen/styrelsen?
Har du kvar dessa klagomål?

Om förvaltningen/styrelsen inte har gjort något under 2 år, på din klagan över kall lägenhet tror jag att du skulle "vinna" på att gå vidare med detta.

Ett samtal med styrelsen som protokollförs är nog första steget.

Ett sånt möte, om styrelsen verkar avoga skulle kunna avslutas med att du kommer att gå till media med detta.

Glöm inte heller att yrka kostnader för högre elkostnader.

Einar
2009-02-27, 10:56
Du kan även kontakta kommunens miljöförvaltning (eller motsvarande i din kommun). De kan ge föreläggande av olika slag och se till att ordentliga mätningar görs.Sådana mätningar görs naturligtvis på föreningens bekostnad!

Du kan eventuellt även deponera "hyran" eller så stor del av hyran som motsvarar olägenheterna eller merkostnaderna (kolla noggrannt att detta inte bara gäller hyreslägenheter, jag är nämligen osäker där) hos länsstyrelsen. Då får föreningen 3 månader på sig att antingen förlikas med dig eller stämma dig för att komma åt de deponerade beloppen. Kolla närmre med länsstyrelsen.

Naturligtvis är det viktigt att du har alla kommunikation (brev, email etc) med styrelsen noggrant sparade för att i slutänden kunna visa på vad som sagts, när det sagts etc.

mäklare
2009-03-01, 04:30
om du googlar så ser du snart att 18-19 grader är inte en för låg rumstemperatur i boendemiljö. Golvtempen kan ligga på 16-18.

stephan
2009-03-01, 13:03
18-19 grader är för låg temperatur, vad har golvets värme med detta att göra?

Det är ett annat problem?. men om mätningar gjorts förutsätter jag att detta gjorts på rätt plats det vill säga en meter in, en meter upp från ett fönster.

Då är det inte godtagbart med 18-19 grader.

Einar
2009-03-01, 17:20
Miljöförvaltningen vet exakt vilka regler som gäller för mätningarna. Det är inte bara aktuell temperatur som gäller utan ocikså temperaturskillnader inom lägenheten på olika sätt samt ev drag och/eller kallras.

Francois
2009-03-02, 09:51
Om de andra i föreningen har en högre temperatur, så har du rätt att få den också, dessutom är 18-19 förmodligen för låg enligt vissa miljökrav, precis som andra hävdar i sina inlägg.
Att du inte frågat styrelsen innan du köpte värmelementen är lite tråkigt, men det hinddrar inte styrelsen att ta ett beslut att ta kostnaden ändå, om de tycker att kostnaden är rimlig.

j.a
2009-03-02, 19:06
Ni bör kunna kräva att styrelsen mäter temperaturen så att ni får ett oberoende utlåtande. Sedan skall ni jämföra detta med Socialstyrelsens allmänna råd om temperatur inomhus SOSFS 2005:15. Häri framgår att golvtempertur under 18 C är indikation på att något är fel m.m.

Fastighetsägaren är skyldig att se till att temperaturen inte medför olägenhet för människors hälsa (9:3 Miljöbalken) och dessutom skall denne fortlöpande kontrollera och motverka att sådan olägenhet uppstår (26:19 MB)

http://www.sos.se/sosfs/2005_15/2005_15.pdf

Tessan
2009-03-03, 18:37
Jag är mycket tacksam för att ni alla som svarat har hjälpt mig o jag ska bl.a. kontakta miljöförvaltningen.

Tack så jättemycke som sagt :4: