handdator

Visa fullständig version : Fukt i duschrum, i brf - Ersättning för väggmaterial och arbetskostnad?

FiL
2009-02-26, 22:14
Vi har precis upptäckt (och mätt) fukt i golv och vägg i vårt duschrum. Det verkar ha uppstått genom att en svets/skarv i golvmattan spruckit (orginal från 1991). Skarven sitter i hörnan i den delen som är uppvikt på väggen.

Bostadsrättsföreningen står för rivning och reparation/luftning av allt under ytskiktet. Men styrelsen i föreningen verkar vara inne på att bara bekosta rivning av golv eftersom skadan uppstått där (?).

Pga åldern blir inte mycket värde kvar i ersättning från vårt försäkringsbolag för mattan (vi har försäkringstillägg för bostadsrätt).

Är det brukligt att föreningen ersätter bostadsrättshavaren för väggmaterial (kakel) med arbetskostnad, även om skadan uppkommit i mattan?

Vore tacksam om någon vill dela med sig av erfarenhet/kunskap angående detta.

Trötter
2009-03-23, 14:11
Om jag drabbades av en skada skulle jag kontakta mitt försäkringsbolag så att de får göra en skadeutredning. Försäkringsbolag har nästan alltid rätt, så detta brukar få till följd att regleringen av skadan är svår bestrida juridiskt. Under denna utredning, som jag anser att man som försäkringstagare ska följa med i och komma med invändningar mot, krävs en del förhandlingslist för att vinna fördelar vid beslut i skadeärendet.

Till sist, alla fuktskador är kostsamma och fuktskador kan aldrig ge någon ekonomiska fördelar.