handdator

Visa fullständig version : Solidariskt ansvar - Ledamöter i brf tar egna beslut

tractors
2009-02-23, 17:03
I vår privata BRF fungerar en hel del enligt regler och stadgar. Men inte allt.
Några ledamöter kör egna race och tar egna beslut. Själv hävdar jag att vi alla lägen skall försöka respektera regler och lagar. Misstag kan vi alla göra men vi måste ha ambitionen att respektera "reglementet". Jag är helt övertygad om att våra grannar utgår ifrån att vi hanterar allt enligt regelboken.
1.Vad gör man åt styrelsekollegor som inte delar min uppfattning?
Det kan vara godkännande av nya medlemmar , hyra ut lager till medlem
(ej frågat andra - likabehandling) etc. Visst går det fortare och det är enklare
men stadgarna och lagar gäller ju även för styrelsemedlemmar.
2. Vi delar nu upp verksamheten i olika områden. Med 2 st ansvariga för varje delområde. Man kan väl kalla det för arbetsutskott. Min uppfattning är
att hela styrelsen ger ett arbetutskott i uppdrag att ex ta in offerter på hissrenovering. Fine. Men beslutet om vad som sedan skall göras och till vilken kostnad skall tas av hela styrelsen. Tacksam för kommentarer.

totiki
2009-02-24, 09:44
I vår privata BRF fungerar en hel del enligt regler och stadgar. Men inte allt.
Några ledamöter kör egna race och tar egna beslut. Själv hävdar jag att vi alla lägen skall försöka respektera regler och lagar. Misstag kan vi alla göra men vi måste ha ambitionen att respektera "reglementet". Jag är helt övertygad om att våra grannar utgår ifrån att vi hanterar allt enligt regelboken.
1.Vad gör man åt styrelsekollegor som inte delar min uppfattning?
Det kan vara godkännande av nya medlemmar , hyra ut lager till medlem
(ej frågat andra - likabehandling) etc. Visst går det fortare och det är enklare
men stadgarna och lagar gäller ju även för styrelsemedlemmar.
2. Vi delar nu upp verksamheten i olika områden. Med 2 st ansvariga för varje delområde. Man kan väl kalla det för arbetsutskott. Min uppfattning är
att hela styrelsen ger ett arbetutskott i uppdrag att ex ta in offerter på hissrenovering. Fine. Men beslutet om vad som sedan skall göras och till vilken kostnad skall tas av hela styrelsen. Tacksam för kommentarer.

1. Jag antar att du menar uppfattningen, att allt skall gå efter reglementet.
Menar du att arbetsutskotten tar egna beslut? Så skall det inte gå till. Arbetsutskottet skall bereda frågan så det blir enkelt för styrelsen att sedan ta ett objektivt beslut.

2. Din uppfattning är helt korrekt, som jag ser det.

Vad gör man för att få samma uppfattning om hur arbetet skall genomföras?
Jag antar att ni redan diskuterat igenom frågan annars är väl det det första man får lov att göra. Leder inte det någonvart kan ett andra steg vara att köpa in ett seminarium av en kunnig person i hur styrelsearbete går till. Dessa har samma uppfattning som du, just i denna fråga i alla fall.

Francois
2009-03-02, 21:30
Jag håller med också.

Håller på just nu med offerförfrågningar för fastighetsförsäkring. Mitt jobb är att ta fram så bra material som möjligt för att styrselsen sen ska ta ett beslut.