handdator

Visa fullständig version : Bedrägerier

stephan
2009-02-22, 12:47
Tänk om det funnits fler som admin och Sydsvenskan.

Då skulle detta vara en vanlig syn hos bostadsrättsföreningar.
men så länge HSB, Riksbyggen och SBC har näst intill monopol och styr bostadsrättsstyrelser så har det inte blivit så många avslöjanden hittills, men det kommer.
Revisorer gör inget, styrelserna skyddas av nämnda organisationer då de är involverade med att ha representanter i styrelserna, oftast har dessa "proffisionella" styrelseldamöter mellan 4-7 föreningar man representerar.

Detta gör att de mest sitter med och bevakar sin organisations möjligheter att få tjänster. Detta medför att de verkligen inte lever upp till den viktigaste §:en tillvarata medlemmarnas intressen.

BoRevision har alltid varit en katastrof, men det säger ju sig själv att de bevakar också bara HSB:s intressen, skyddar sin organisation och "sina" styrelseldamöter.

Fiffel i borättsförening anmält (http://sydsvenskan.se/lund/article415218/Fiffel-i-borattsforening-anmalt.html)

stephan
2009-02-27, 08:20
43-årig kvinna förskingrade 812 000 från bostadsrättsförening (http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=4464730) (HSB, Luleå)

Kors i taket.
HSB hjälper till att avslöja styrelsebedrägerier.

Synd bara att informationen är så knapp, tillexempel vad HSB ledamoten haft för roll.?

Det är nog klart att detta fall anses så att övriga i styrelsen har varit oansvariga, annars hade väl detta inte ens kommit fram?

Vad har revisorerna (BoRevision? missat)

Som jag sagt tidigare detta är en vanlig företeelse, men med det system son gäller i brf:er är det inte mycket som avslöjas.

Mycket beroende på revisionssystemet.
Och det av HSB uppbyggda "tystnadspliktssystemet".

Mer lär följa.......

totiki
2009-02-27, 09:50
Jag nämnde en tidigare i Stockholm i en annan tråd. Den är nu polisanmäld.

Med de sämre tiderna kommer nog fler brf-medlemmar att intressera sig för sina föreningar och fler fall kommer att uppenbaras.

Det här känner vi ju till sen tidigare http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4516160.ab men lite i överkant när mäklarfirman säger att "han har ju lagt ett bud så uppenbarligen existerar han". Hur kan mäklarfirmorna godkänna budgivare som inte ens finns?

stephan
2009-03-07, 13:02
Från SVT

"Kvinna förskingrade 2 miljoner
Publicerad 5 mars 2009 - 07:42
Uppdaterad 5 mars 2009 - 10:48

En kvinna i Örebro har polisanmälts misstänkt för att ha förskingrat två miljoner kronor från en bostadsrättsförening i Örebro. Förskingringen ska ha skett mellan 2004 och 2008.

Kvinnan hade arbetsuppgifter i föreningen under många år. Hon var anställd av Riksbyggen, en tjänst hon nu har fått lämna.

Samtliga medlemmar i föreningen har i ett brev från styrelsen meddelats om händelsen.

Admin
2009-03-07, 13:28
Förskingringen i bostadsrättsföreningen i Örebro står att läsa om här (Riksbyggen);

Örebrokvinna anklagas för miljonförskingring (http://www.na.se/artikel.asp?intId=1457165&wpa=orebrokvinna-anklagas-for-miljonforskingring)

Förskingringen i Örebro kan jämföras med den lika aktuella förskingringen i Lund (också Riksbyggen);
Fiffel i borättsförening anmält (http://sydsvenskan.se/lund/article415218/Fiffel-i-borattsforening-anmalt.html)

Utbetalningar till bluffbolag kollades aldrig (http://sydsvenskan.se/lund/article415328/Utbetalningar-till-bluffbolag-kollades-aldrig.html)

stephan
2009-03-07, 14:44
Bedrägerier sker alltså i brf:er, står det någon gång om vad revisorerna haft för roll?

Nej aldrig, och frågan man ställer sig blir ju därför, har de del i att föreningar missar sånt här?

Samhället olika grupper bevakas som hökar i de flesta fall, men här måste media missa?

En enkel fråga till revisorerna, hur kunde detta ske? bör väl vara på sin plats?

totiki
2009-03-18, 09:59
Det finns ett flertal olika sätt att bedriva bedrägerier mot bostadsmarknaden, här är ytterliggare en modell (http://www.norrteljetidning.se/nyheter/artiklar/id/1726).
Somliga hinner inte ens flytta in.

Och det är klart att den mängd pengar som omsätts i, kanske Sveriges numera största bransch, lockar bedragarna till sig.
Att branschen dessutom lämnas utan övergripande tillsyn eller politisk framförhållning av våra riksdagspersoner fungerar givetvis som ytterliggare ett lockbete att dra till sig oärligt beteende.
Kanske även från i andra sammanhang helt ärliga människor, men som i egenskap av styrelseledamöter ser en "möjlighet" att berika sig på "föreningens" bekostnad.

stephan
2009-03-18, 10:06
Totiki har så rätt när han skriver om brf bedrägerier.

"branschen dessutom lämnas utan övergripande tillsyn eller politisk framförhållning av våra riksdagspersoner fungerar givetvis som ytterliggare ett lockbete att dra till sig oärligt beteende."

Lägg här till revisorernas flathet, och okunnande i branchen, mediernas flathet o okunnande i branchen så börjar vi närma oss sanningen.

Kan man hoppas att om 10-20 år har vi speciella "slutna" ålderdomshem för bedragarna?

Mackis
2009-03-18, 10:54
Nu sticker jag ut hakan lite.
Många tycker saker men få vill ta ansvar för det boende man valt.
En bostadsrättsförenings medlemmar är kanske inte värda annat än en dålig styrelse på grund av sitt ointresse. (Här stack jag ut hakan)

Vi har sökt med ljus och lykta efter folk som vill engagera sig i styrelsearbetet men de prioriterar sitt privatliv, vi övriga då, har inte vi också ett privatliv?

Styrelsen har inte mer makt än att den kan avsättas genom en stämma.
Genom en rotation där inte styrelsemedlemmarna sitter på "livstid" genom medlemmarnas ointresse kanske detta inte skulle ha hänt.

Man diskuterar gärna det igenkorkade dammfiltret på torktumlaren, men bryr sig inte om föreningens ekonomi...... Vilken värld lever vi i?

Admin
2009-03-18, 11:04
En bostadsrättsförenings medlemmar är kanske inte värda annat än en dålig styrelse på grund av sitt ointresse.

Man diskuterar gärna det igenkorkade dammfiltret på torktumlaren, men bryr sig inte om föreningens ekonomi...... Vilken värld lever vi i?

Jag håller med till viss del.
Frågan är varför jag ska drabbas som engagerar mig pga att övriga inte begriper sitt eget bästa och engagerar sig?

Det är liksom det som är kärnproblemet.

De oengagerade får absolut inget annat än vad de förtjänar, men de drar med sig ner oss engagerade i skiten. Vi får lida för deras oengagemang.

Det är exakt som du säger.
Om det är något som engagerar i en brf så är det de absolut minsta och mest betydelselösa frågorna i föreningen.
Alla frågor som verkligen är av betydelse är det få som vill ens fundera på, än mindre sätta sig in i och diskutera.

clabbe
2009-03-18, 11:07
Jag håller med dig Mackis. Går man in i en bostadsrättsförening blir man delägare i en ekonomisk gemenskap och man kan inte bara luta sig tillbaka och förvänta sig att andra sköter om det ekonomiska och att få all information serverad sig på silverfat.

Man får ju också det man betalar för. Vill man ha proffs i styrelsen får man acceptera att det kostar. Förväntar man sig att revisorerna ska lägga ner en jätteinsats får man nog se till att revisorerna får veta i förväg vad förväntningarna är.

totiki
2009-03-18, 11:36
Vi som besöker forumet håller nog alla med, vi är ju engagerade. Fast jag tror och tycker mig märkt att en omsvängning börjar ske. Det är mycket tidningsfolk som bor i brf:er och även om en del jobbar på fisketidningen så känner de kollegor som de kan göra uppmärksamma på vad de råkar ut för i sin förening. Mediafolk har lättare för att kräva upprättelse.
Sydsvenskans reportrar fick stora journalistpriset t ex.

Finanskrisen hoppas jag också skall få brf-medlemmar att se till sin investering eftersom den ändå verkar minska i värde. Då vill man nog bevara så mycket som går av det värde som är kvar. Och börja engagera sig i föreningens skötsel.

En välskött förening kommer nog snart också att vara en konkurensfördel vid köp/sälj. Köparna kommer att lägga mer intresse på föreningens ekonomi & skötsel än vad man tidigare gjort, tror jag.

Mackis
2009-03-19, 08:28
Vi hade styrelsemöte igår kväll.
Svaret från HSB om att de inte godkänner våra nya stadgar togs upp. Vi diskuterade frågan som automatiskt dyker upp dvs kliva ur HSB helt för att på så sätt visa att det är stämman som är vårt högsta beslutande organ och inte HSB.
Argument som kom upp mot att inte gå ur var:
*"genom att vara en HSB förening tillför det ett mervärde för medlemmarna dvs värdehöjning".

Hmmmmm vilken skyddad värld lever man inte i om man tror på detta....

Är det någon här som anser att HSB namnet tillför ett mervärde?

Jag upplever det som att HSB tar varje tillfälle som ges till att tillskansa sig föreningarnas pengar, ena riktiga bilskojare är vad de är. Man får räkna fingrarna så alla sitter kvar efter att man hälsat på en HSB anställd.

Dubbeldragningar av fakturor, fakturor som dras mot fel förening, förvaltare som inte gör sitt jobb, rena bokföringsfel......

Vi beslutade att ta ett infomöte och låta allt komma upp på bordet för att skapa engagemang i frågan då den ska tas upp i ordinarie stämma.

Så visst förstår och lider jag med er frustration om styrelsemedlemmar som enbart sitter i en styrelse för att lyfta arvode, så fort det vankas jobb lyser de med sin frånvaro. Detta är viktigt att kommunicera med valberedningen så de arbetar på ett professionellt sätt då de föreslår styrelsemedlemmar men även med andra medlemmar så de förstår vikten av att ha en fungerande styrelse.

Lobbyverksamhet är 90% av styrelsearbetet, resten rutin.

totiki
2009-03-19, 09:02
"Är det någon här som anser att HSB namnet tillför ett mervärde?"
HSB betyder inte det, Herrar Som Beslår?

Admin är väl den ende som på lång sikt försöker bevara förtroendet för HSBs varumärke i mina ögon. Innan jag hittade detta forumet skulle jag aldrig bosätta mig i en HSB förening. Nu förstår jag att det trots allt finns friska viljor inom rörelsen. Alla är inte genomruttna. Frågan är hur/om/när de friska viljorna skall få kontroll igen över rörelsen. Grundidén är trots allt bra.