handdator

Visa fullständig version : Vems ansvar efter stambyte och badrumsrenoveringar i brf?

Snövit
2009-02-10, 20:58
Mina föräldrar bor i en bostadsrättsförening som förvaltas av Riksbyggen. Under 1997 gjordes stambyten i fastigheten och badrumsrenoveringar (plastmatta och kaklade väggar).

För ca 2-3 år sedan började en av väggarna i badrummet att bukta. Utbuktningen ökade och de tog då kontakt med firman som kaklat väggarna i föreningens badrum. Kakelfirman slog ifrån sig med argumentet att de gentemot företag (läs entrepenören) endast har 2 års garanti på utfört arbete, till skillnad mot de 10 års garanti en privatperson åtnjuter.

Entrepenören menar att Riksbyggen var ansvariga i ärendet och Riksbyggen hänvisar till entrepenören.

Föräldrarna har låtit det hela bero tills nu då kakelplattorna börjat släppa av sig själv på den aktuella väggen och situationen därmed förvärrats.

Försäkringsbolaget lyfter sina händer då de menar att försäkringen endast ersätter vattenskador. Men hallå ! Snart blir det det!
På väggen bakom de bortfallna kakelplattorna syns inget annat än kakelfixet och en genomskinlig plastremsa med texten "skarvtejp". Jag tror alltså att det inte finns något tätskikt alls? Eller var reglerna annorlunda på den tiden (1997) för badrumsrenoveringar?

De har återigen pratat med alla aktörer i detta drama men stångar huvudet blodigt. Vad/hur ska de göra ? Vems ansvar är detta? Är det verkligen rimligt att man som bostadsrättshavare själv ska behöva betala badrumsrenoveringen nu - de gör ju redan det via de höjda månadsavgifter som föreningen beslöt om efter renoveringarna!?

Francois
2009-02-10, 21:15
Det måste vara samma firma som gjort våra badrum!!!

Det hände nästan samma sak i min förening. Våra hus (radhus) byggdes av Riksbyggen 1990-91. I väldigt många av de 70 lägenheterna har kaklet i badrummet ramlat ner. Precis som hos dina föräldrar finns det skarvtejp. Jag har inte sett någon tätskikt, men jag är inte expert i detta. Vi har försökt få Riksbyggen att fixa våra badrum, men eftersom våra klagomål kom mer än 10 år efter att det byggdes, ville Riksbyggen inte göra något.

Jag har förstått att det finns en 10 års gräns som gäller. I ditt fall har det gått mer än 10 år.

Riksbyggen gör i alla fall helt fel i en sak: Eftersom Riksbyggen var huvudentreprenör när arbetet gjordes (och tog betalt för det, förmodligen 12%-15%), så är det Riksbyggen ni ska vända er till, inte till underentreprenören.

Jag tror inte att det är så mycket ni kan göra. Riksbyggen kan inte bygga hus som håller, det vet vi. Tyvärr ramlar kakel ner mer än 10 år efter byggandet.

Jag kan berätta hur jag fixat mitt badrum:
Jag tog själv bort kaklet som var på väg ner, skrapade bort fogen som var kvar, la nytt, och tillbaka med samma kakel (plus några nya plattor för att ersätta de få som gått sönder). Nu funkar mitt badrum, fast det är inte gjort på rätt sätt.
Kostnad: 500 kr. Vid skada funkar förmodligen inte försäkringen. Spelar ingen roll, jag måste renovera inom 5 år i alla fall, och det lär kosta 100 000 - 150 000 kr (minus ROT-avdrag).

Admin
2009-02-10, 23:44
Ja, det är tyvärr inte mycket att göra i detta läge. Det finns ingen att ställa till svars för detta efter så lång tid passerat. Bostadsrättshavaren ansvarar för sin lägenhet.

Tänk också på att att en medlem kan ställas till svars för den skada som orsakas andra medlemmar pga av t.ex. en fuktskada man har i sitt eget badrum. Så det är viktigt att detta arbete görs ordentligt.

Finner ett försäkringsbolag att en badrumsrenovering inte utförts korrekt riskerar bostadsrättshavaren att få ta hela kostnaden själv vid en skada, och det vill man nog helst slippa.

Se även;
Ersättningspolicy för medlemmar vid stambyte i brf (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=7725)

Snövit
2009-02-14, 09:52
Tack för era svar. Nu är det i och för sig så att föräldrarna redan för flera år sedan varit i kontakt med Riksbyggen i detta ärende så hoppet finns kvar att en reklamation ändå är möjlig.

Det som känns märkligast är att man som bostadsrättsinnehavare ska vara ansvarig för ett arbete beställt under entrepenad oavsett om renoveringen skett enligt gängse byggnormer eller ej ?

Till saken hör att alla boende i föreningen vid renoveringen fick bo i husbaracker allt eftersom renoveringarna gjordes. Alltså hade man inte tillträde periodvis till den egna lägenheten, och därmed heller inte möjlighet att själv "kontrollera" hur arbetet utfördes.

Jag har nu hjälpt mina föräldrar i ärendet och Riksbyggen ska komma och titta på väggen.

Eftersom väggen buktar så kan detta bli ett fall som antingen Riksbyggen eller föreningen måste åtgärda då Konsumentombudsmannen på orten menar att man som bostadsrättsinnehavare endast ansvarar för väggbeklädnad fram till fuktspärr (om den senare nu finns överhuvudtaget i detta fall).

Om en besiktning visar på att fuktspärr saknas kommer vi att kontakta Byggkeramikrådet eftersom kakelfirman faktiskt är medlemmar av PER, osv.

Är det någon på forumet som drivit något "fuskbyggsärende" - efter 10 års gränsen - till domstol och hur blev i så fall domslutet ?

totiki
2009-02-14, 10:17
Hade föreningen hyrt in en kvalificerad besiktningsman? I sådana fall har även denne ett ansvar.
Skötte föreningen besiktningen på egen hand? Då bör väl föreningen stå för samma ansvar.