handdator

Visa fullständig version : Besvärlig styrelse i brf - Vad kan man göra?

bostadsrättsinnehavare
2009-02-10, 15:19
Hej

Finns det egentligen något man kan göra om man råkar ut för en styrelse som fattar helt korkade beslut?
Vad hjälper det att du vet att det är styrelsen som har skyldighet att åtgärda brister om de ändå vägrar?
Hyresnämnden utför enbart medling i de flesta fall och Bostadsrättsnämnden verkar ju helt värdelös och kan egentligen enbart komma med ett utlåtande.
Återstår då vad jag förstår tingsrätten som ett alternativ. Men hur tusan ska en vanlig bostadrättsinnehavare gå i land med det? Låt säga att du vet med dig att du med 98 procents sannolikhet har rätt i sak och föreningen fel i ett ärende.
Då finns det ju trots allt 2 procents sannolikhet att du förlorar och får betala motpartens utgifter vilket i många fall borde leda till personlig konkurs.
Om föreningen vägrar att rengöra ventilationskanaler som kanske kostar 1000 Kr så lär man ju inte gå till tingsrätten om man riskerar att förlora 50- 75 000 Kr!

Francois
2009-02-10, 15:53
Ventilationskanaler borde rengöras varje ungefär 7 år, har jag för mig.
Skriv en motion till nästa stämma, så att stämman tar ett beslut att göra det.
Om styrlsen är allmän dålig, kan du försöka gå ihop med andra och anmäla er till valberedingen till nästa stämma. Om det rä bråttom kan ni försöka få en extra stämma dör att välja en eny styrelse.

bostadsrättsinnehavare
2009-02-10, 16:32
Ja men det förutsätter att styrelsen är en ren katastrof annars lär det nog bli svårt att få med övriga i huset. Om det nu är enbart dina ventilationskanaler det handlar om så blir det ju näst intill omöjligt att få med någon i huset.
Slutsatsen blir att du själv får kontakta och betala hantverkare för att få det gjort trots att det klar och tydligt står i lagtexten att du har rätt.
Med andra ord är man helt rättslös och helt utelämnad till amatörerna i styrelsen.
Som jag ser det så är enda utvägen att jävlas tillbaka och jag tar gärna emot tipps på detta!!! Vägra exempelvis att släppa in styrelsen i lägenheten för att utföra diverse underhåll. Styrelsen får måste då besluta om man ska gå till rättsig prövning och därmed riskera att få betala motpartens kostnader.

Admin
2009-02-10, 16:44
Normalt är det inte mycket man kan göra, men i detta specifika fall finns det en lösning på att styrelsen inte utför sina skyldigheter.

Kontakta miljökontoret så får du en blankett att fylla i.

Kan tillägga att har du en hemförsäkring så täcker den som regel det mesta av rättegångskostnaderna.
Tror att det är 20 % max man får betala själv... om man förlorar målet (annars får motparten betala), men jag har inte riktigt hunnit kolla upp exakt vad som gäller.

Jag vill också passa på att nämna att svaren på frågor som ställs kan bli mer precisa om man fyller i sina användaruppgifter i sin profil (om man tillhör någon bostadsorganisation, i så fall vilken, vilken stad man bor i, etc).

totiki
2009-02-10, 18:26
Tipset att vägra styrelsen tillträde för underhåll kommer bara att leda till att man får betala rättegångskostnader, eftersom denna skyldighet finns inte endast i BRL utan även i de flesta stadgar.

Men allt fungerar åt två håll, så läs stadgar och BRL/LEF så finns det alltid möjlighet att påverka styrelserna så att de sköter sitt fritidsarbete.

Francois
2009-02-10, 19:23
Kolal när ventilationskanalerna rensades sist. För några år sedan togs det bort en lag som krävdes att ventilationskanalerna skulle rengöras varje 6 år (eller om det är 7 år). Om det gått mer en 6-7 år, borde du kunna få din vilja genom. Fråga styrelsen snällt när de har tänkt att rengöring ska ske.
Medlemmarna i min förening var glada att höra att vi skulel rengöra ventilationskanalerna. Tror inte i föreväg att dina grannar skulle inte vilja få det gjort. Det är värt det att fråga.
I stället för att vägra inträde av styrelsen till din lägenhet, borde du bjuda dem på besök så att de kan känna att nån dålig lukt komemr från kanalerna, om det nu gör det.

Einar
2009-02-14, 15:31
Om det nu någonsin går så långt som till Tingsrätten skall man inte glömma bort att om det tvistade beloppet understiger ett basbelopp (tror jag att det är, annars möjligen ett halvt basbelopp, ett basbelopp är strax över 40000 kronor) så blir det ett s.k. "förenklat tvistemål" där var och en i "princip" tar sina egna kostnader och där ofta målet avgörs på handlingarna. Skulle det kräva mer insatser av föreningen i form av advokat etc, så finns det prejudikat på att en näringsidkare inom sitt eget huvudsakliga verksamhetskområde inte har rätt till kompensation för mer än max 1 timmes advokatkostnader i varje rättsinstans (eftersom man förutsättes kunna bestämmelser etc inom sitt eget verksamhetsområde).

Om du är någorlunda skrivkunnig och kan formulera stämningen själv till Tingsrätten (formulär finns på Domstolsverkets hemsidor) så kostar det dig 450 kronor i ansökningsavgift. Därefter riskerar du i princip ingenting mer än max 1 timmes advokatarvode till motparten ifall du trots allt förlorar.

Jag har själv en stämning mot min förening ang hyresnedsättning för garagehyror där föreningen vägrar nedsättning trots att man stängde våra garage totalt under ca 3 månaders tid. Jag sköter detta själv utan advokat och det blir en muntlig förhandling den 19 februari. Det finns i en annan tråd om detta här i forumet.