handdator

Visa fullständig version : Vid reparationer i föreningens lgh hur många offerter?

lee
2008-04-16, 22:16
Hej!

Vi är en nybildad förening som har några tomma lgh som ska repareras och sedan säljas.
Finns det några lagar eller regler som säger hur många offerter en styrelse måste hämta in för att ex reparera en lgh som skall säljas?
Räcker det med en eller måste man ha fler?

En fråga till är: Ska valberedningens förslag till styrelse medfölja kallelsen till stämman eller räcker det med att medlemmarna får det på stämman?
Givetvis ska det ligga färdigt hos styrelsen ifall någon vill se.....

Tack på förhand!

j.a
2008-04-16, 22:51
Nej det finns inga sådana bestämmelser.

Däremot har styrelsen vårdplikt rörande föreningens tillgångar, att inte ta in minst 2 offerter anser jag vara att inte i tillräcklig utsträckning försäkra sig om att föreningen inte betalar ett överpris.

Admin
2008-04-16, 23:23
En generellt vedertagen regel vid anbud är att det ska vara minst tre stycken.
Det är vad HSB såväl som revisionsföretaget Ernst & Young säger.

Så jag vill rekommendera att ni begär in minst tre offerter
Tänk på att ju fler offerter desto större chans att såväl kunna pressa priset som att få ett bättre resultat, men det ökar naturligtvis arbetsbördan.

Vid större anbud så finns det experter på detta som man bör anlita. Kostnaden för detta tjänar man lätt igen genom att man överlämnat anbudsförfarandet till proffs som vet hur offertförfrågningar ska utformas och hur svaren sedan ska tolkas.

Valberedningens förslag ska definitivt vara med i kallelsen. Det finns tyvärr föreningar som inte gör detta, men det är en stor brist på respekt mot medlemmarna att inte vara öppen med denna information. Medlemmarna ska ha en chans att ta ställning till valberedningens förslag. Det kan inte göra annat än att gagna föreningen, och det kan dessutom öka engagemanget.

nyombildad
2008-04-16, 23:39
Ingen i vår styrelse har kompetens att granska en offert från en entrepenör. Tittar man bara på prislappen kan det nog lätt bli fel.

Vi har litat på det förslag vår förvaltare lagt fram. Vårat resonemang har varit att om vi inte litar på vår förvaltare så bör denne bytas. Tills dess så litar vi på förvaltarens erfarenheter och kunskap om olika leverantörer.

Admin
2008-04-16, 23:47
Jo, det blir lätt fel om man bara tittar på prislappen.
Det är därför viktigt att upphandligen är välgenomtänkt.
Har man en förvaltare man litar på och som visat sin kompetens inom området så överlåter man naturligtvis då upphandlingsfasen till sin förvaltare.

Ett företag som jag vet är duktiga på att bistå med hjälp vid anbud är annars Fastitia (http://www.fastitia.se/).
De vet hur brf:ar kan tjäna pengar!

Francois
2008-04-17, 09:33
Lee, du skrev "Givetvis ska det ligga färdigt hos styrelsen ifall någon vill se....." .

Nej, nej. Valberedningen är oberoende av styrelsen. Det finns ingen för styrelsen att veta i före de övriga medlemmarna, vem ställer upp till nästa.

Offerter: om det är ett nytt typ av jobb, och ni har ingen favorit leverantör, så borde ni fråga 3-4 st. Men ni borde framför allt fråga om referenser, eller kolla med andra föreningar vilka leverantörer är bra/dåliga.

lee
2008-04-17, 10:30
Ingen i vår styrelse har kompetens att granska en offert från en entrepenör. Tittar man bara på prislappen kan det nog lätt bli fel.

Vi har litat på det förslag vår förvaltare lagt fram. Vårat resonemang har varit att om vi inte litar på vår förvaltare så bör denne bytas. Tills dess så litar vi på förvaltarens erfarenheter och kunskap om olika leverantörer.

Det tycker jag också ville bara kolla om man måste enligt lag eller dyl ta fler än en offert!

Valberedningens förslag ska definitivt vara med i kallelsen. Det finns tyvärr föreningar som inte gör detta, men det är en stor brist på respekt mot medlemmarna att inte vara öppen med denna information. Medlemmarna ska ha en chans att ta ställning till valberedningens förslag. Det kan inte göra annat än att gagna föreningen, och det kan dessutom öka engagemanget.

Ok tack för svaret!

Francois
2008-04-17, 15:47
Lee, jag hade invändningar på att valbredningen skulle lämna sitt förslag till styrelsen. Självklart ska förslaget till medlemmarna, men den behöver gå till styrelsen tidigare än till de övriga medlemmarna. Jag har aldrig sagt att man inte ska gömma information mot medlemmarna, tvärtom (tänk dig att i vår förening finns våra styrelseprotokoll på hemsidan, tillgängliga till alla medlemmar, så nog har jag respekt mot medlemmarna angående detta med öppenhet och information).

Så, skicka gärna valberedningens föslag i kallelset till alla samtidigt. Om styrelsen får förslaget tidigare en så, finns en risk att en styrelseledamot kanske inser att han/hon inte komemr att bli omvald och försöker sig med påtryckningar mot en kandidat, och det vill man undvika. Det var det som var min poäng.

Francois

lee
2008-04-17, 18:25
Tack så jättemycket för hjälpen, Francois!!! Jag är av din åsikt också, men har fått olika bud från flera håll!!

Francois
2008-04-17, 22:32
Hej igen

Jag vet inte om det gick att förstå vad jag skrev innan. Jag krev bl.a. "Självklart ska förslaget till medlemmarna, men den behöver gå till styrelsen tidigare än till de övriga medlemmarna." Jag menade helt TVÄRTOM! Styrelsen ska inte få se förslaget innan de andra, för då finns det risk för påtryckningar. Jag hoppas att du hade förstått vad jag menade men inte vad jag skrev!
(Inte alltid lätt att uttrycka sig tydligt ibland :13:.

Admin
2008-04-18, 00:49
Ja Francois, fast även om du skrev fel så hade du inte helt fel. :30:

Det finns ju ett litet problem där som du belyst med din lilla felskrivning.

Eftersom det är styrelsen som skickar ut kallelsen så är det svårt att undvika att styrelsen får se valberedningens förslag före medlemmarna.

Jag vet inte riktigt hur detta ska kunna lösas på bästa sätt.

Jag håller med dig om att alla bör få se valberedningens förslag samtidigt för att det ska bli så rättvist som möjligt och för att inte riskera onödiga konflikter före stämman.
Men rent praktiskt är det lite svårare att lösa.

Kanske att styrelsen får valberedningens förslag samma dag som kallelse skickas ut?
Alla styrelser har väl kopieringsmöjlighet för att snabbt kunna kopiera upp valberedningens förslag till samtliga medlemmar?

Francois
2008-04-18, 10:14
Eller att valberedningens förslag skicka separat av valberedningen. Förslaget måste inte vara med kallelsen till stämman.