handdator

Visa fullständig version : Om stadgar i brf

BigM
2009-01-22, 13:27
Är det nån förening här som använt sig av de stadgar som finns här på sidan?
Har ni använt den bara rakt av eller gjort några ändringar? Om ja, kan jag få se hur ni gjort?

Vi står inför en stadgeändring främst för att den är så svårtolkad, den är från 1940-talet och man måste vara professor i fikonspråk för att förstå vad som menas. Så vi har pratat om att modernisera och tanken är att vi ska ha ett färdigt förslag tills årsmötet i mars och därav denna förfrågan.

Sen om det finns någon som beskriva skillnaden på grundavgift och årsavgift så skulle jag vara tacksam. Jag har som sagt tidigare inte varit i styrelsen så länge och våran hyra är inte specificerad på grundavgift och årsavgift så jag vet inte riktigt hur det fungerar utan jag försöker förstå den biten... :)
I våra stadgar står det nämligen att styrelsen kan besluta om grundavgift medan alla medlemmar måste godkänna en årsavgift och det har blivit mycket tjafs om det och jag gillar inte tjafs utan jag gillar fakta... :)

Francois
2009-01-22, 16:22
Era stadgar gäller förmodligen inte, eftersom de är så gamla. De strider förmodligen mot nyare lagar (t.ex. lagen om ekonomiska föreningar).

Grundavgift vet jag inte vad det är, men årsavgift är den avgiften man betalar till föreningen som medlem. Avgiftens storlek beror på ett andelstal (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=13010) som varje lägenhet står för. Årsavgiften brukas betalas per månad. Årsavgiften bestäms av styrelsen, inte av stämman. Det är tanken att föreningen varken ska gå med stor vinst eller stor förlust, avgiften ska anpassas därefter.

schrapet
2009-01-22, 17:02
Jag trodde inte att det fanns föreningar med så gamla stadgar. Över 50 år !! Sist våran förening byte stadgar var för ca 5 år sedan. Tidigare hade vi Riksbyggens normalstadgar men eftersom föreningen lämnat Riskbyggen beställde vi nya stadgar från en konsult i kungliga huvudstaden. Minns jag inte fel så var det AB Bostadsgaranti. Det har fungerat bra med dessa stadgar hittills!! /SP

BigM
2009-01-22, 18:12
Jippii, våra stadgar fyller 65år i år (stadgarna såg dagens ljus 1944)... det måste nästan firas!
Då är det väl läge att fira det genom att byta stadgar... :)

Då är argumentet att dom strider mot LEF m.m. bra att använda.

/BigM

schrapet
2009-01-23, 08:43
Vår ekonomiska förvaltare som har många föreningar på vår hemort förhandlade fram (år 2003) ett fast pris av 2000 kr exl moms om jag mins rätt!! /SP

totiki
2009-01-23, 14:25
När jag googlade på "bostadsrättsföreningsstadgar" fick jag 62 svar. Det är väl bara att snickra ihop ett förslag själv. Det är gratis. Till sätt en arbetsgrupp. Demokratiskt och bra. Då finns ingen anledning för stämman att inte anta dessa.

Admin
2009-01-23, 14:42
Ett tips från mig, eftersom hur man söker på Internet är "min grej".
Ordet "bostadsrättsföreningsstadgar" är inget bra att söka på.
Och söker man på "bostadsrätt, förening" eller liknande så får man också bara en oändlig ström av kopior. På tok för få ändrar sina stadgar.

Sveriges bästa stadgar för brf:ar (http://hotpot.se/lag-stadgar/index-6.htm) är allt man behöver som utgångsmaterial.
Man kan inte riktigt kopiera mitt stadgeförslag rakt av eftersom brf:ar skiljer sig åt, men med relativt få och små ändringar har man ett komplett set av stadgar.

Jag kan garantera att om man så slår ihop alla brf:ars stadgar i Sverige så kommer man inte upp i vad de stadgar jag tagit fram täcker (och då är mina stadgar ändå inte "fulltäckande"... om det ens är möjligt att uppnå något som någorlunda kan benämnas för detta).

Du har ingen glädje av att se hur någon annan använt sig av mitt stadgeförslag. Alla tänker olika. Gör som Totiki föreslår och tillsätt i stället en liten "stadgegrupp" i föreningen som utgår från dessa stadgar för att ta fram ett färdigt förslag specifikt för din brf.

Stadgar från 1944 stämmer inte överens med de lagändringar som gjorts, den senaste 2003, och därför kan det uppstå svåra tolkningsproblem, även om lagen går före stadgarna. Alltför många föreningar (oftast privata, mindre föreningar) har på tok för gamla stadgar, och det är tyvärr inte helt ovanligt att stadgar är från 40-talet.

Årsavgift är det som många felaktigt kallar för hyra.
Oftast kallas den för månadsavgift, och den bestäms av styrelsen, precis som Francois säger.

Grundavgift vet jag inte vad den avser alls.
Det är vad man brukar kalla engångsavgiften till bostadsorganisationen.
Ett tips är att avveckla detta ord.

totiki
2009-01-23, 15:54
"Sveriges bästa stadgar" fanns givetvis med bland de 62 svaren.

Myggan
2009-01-23, 23:47
Grundavgift - Kan inte det vara den första insatsen som betalades av den förste som flyttade in i en brf. "förr i tiden"?
Tror jag har sett det ordet på kontraktet på en lägenhet som blev "nyköpt" 1971

stephan
2009-02-20, 10:33
Vad kul att läsa att någon förening tänker på medlemmarna i första hand.
Föreningen har HSB som förvaltare, så man kan undra hur HSB:s representant reagerade när detta beslut togs.

Stadgar

Våra nya stadgar

Efter två stämmor och granskning av HSB och Bolagsverket är de nu fastställda, formellt datum är 2006-04-28.

Vad är nytt:

Anpassning till nuvarande lagar och förordningar som styr verksamheten i bostadsrättsföreningar.
Avsättning till inre fond upphör.
Medlemskapet i HSB Stockholm blir frivilligt.

Ansvarsfördelning mellan medlem och förening har ändrats.
Kommentarer till punkterna 1 till 4.

1. Är till största delen ett formellt ändringsarbete samt att en del paragrafer blivit tydligare. För de som tänker överlåta bostadsrätten kan studera § 10.

2. Avsättningen till inre fond upphör, det medför att innestående medel inte ökar. Utbetalas som tidigare tills fondmedel är slut. Hur stor din fondandel är framgår av följebrev till månadsavgifterna.

3. Medlemskapet i HSB Stockholm, det är inte längre ett krav för att bli medlem i föreningen. För de som är medlemmar i HSB Stockholm är det ingen ändring såvida man inte vill vara med. Om man vill avsluta medlemskapet kontaktar man HSB Stockholm.