handdator

Visa fullständig version : Döv-stum styrelse???

Solist
2009-01-17, 14:44
Finns det något man kan göra då styrelsen vägrar besvara frågor?
I min förening hade man för flera månader sedan årsmöte och etxtrastämma samtidigt. Och även en omröstning ang renovering av badrum.
Då jag inte hade möjlighet att delta så har jag ingen aning om vad där sades eller hur omröstningen slutade.
Lycklig som få blev jag det någon vecka senare anslogs i porten att protokollen skulle finnas tillgängliga på nätet.
Men icke,inte så mycket som en bokstav.
Har kontaktat styrelsen vid ett flertal tillfällen om detta och bett att få läsa dessa protokoll. I ett av svaren skrev man att jag borde ägna mig åt de saker som gör skillnad för de boende istället.
Jag har även haft andra frågor,men får inga svar på dessa heller,på sin höjd något svammel som inte har med saken att göra, därefter inträder åter den stora tystnaden.
Och frågan om badrummen? Jag vet inte hur det gick,om omröstningen var giltig eller ej.Några frågor om renoveringen besvaras inte heller, inte annat än att det blir ett informationsmöte om två veckor och att man på detta möte kommer få veta vilken entreprenör som skall utföra renoveringen, vilket standard utbud denne kommer att ha. Sedan drar det hela igång ett par dagar senare.
Vad göra?

Francois
2009-01-17, 15:37
Hej
Det är olagligt att ha stämma och extrastämma samtidigt. Några veckor ska det vara emellan. Det står i lagen. Kommer inte ihåg just nu hur lång tid exakt det ska vara.
Protokollet från stämman ska vara klar och tillgänglig till medlemmarna 3 veckor efter mötet (jag tror jag kommer ihåg rätt att det är 3 veckor).
Tråkigt att din styrelse inte svarar på frågor. Det borde dem göra. Hur ställer du dina frågor? Via mail? Knacka gärna på deras dörr istället.
Men det är väl bra att det kommer ett informationsmöte snart...

Solist
2009-01-17, 16:03
Dom valde att ha extrastämma,årsstämma och informationsmöte allt på samma gång.
En variant är givetvis att ringa eller knacka dörr,det har du rätt i.
Knacka dörr blir lite svårt då jag inte kan portkoderna,ringa vill helst styrelsen att man gör
Jag har nu valt mailvägen för att på så vis ha bevis på vad som sagts eller ej.
Det hände ju att det blir ett svar,men aldrig på vad man frågat.
Men visst skall man vara glad över ett informationsmöte utsatt flera dagar före en renovering. Och ännu mer lycklig över att den handlar om badrum i en kåk som inte ens är 15 år gammal,fint skall det vara.....:1:

Francois
2009-01-17, 18:28
Jag vet inte om de hade stämma eller extrastämma först den dagen, men de beslut som tagits på den senare stämman borde inte vara giltiga. Det kan du upplysa dem om. Jag tycker att du ska ringa om du inte kan knacka på styrelsens dörr. De kan ignorera ett mail från dig, men om du ringer har du en bättre chans att få svar. När jag har ett sådant svårt samtal att göra (ett samtal där man vill klaga), börjar jag alltid med att smörja lite, ge beröm, mm, sen kommer mina besvärliga frågor.

Solist
2009-01-17, 21:32
Jättetack för ditt stöd.Fast innan jag ger mig i kast med några telefonsamtal så vill jag ha lite mer på fötterna då styrelsen är som den är.Det är inte bara detta dom strulat med och vägrat svara på.Jag kan ju inte påstå att dom har gjort något fel innan jag läst protokollet och det vägrar dom ju lämna ut.
Att styrelseprotokoll kan men inte behöver lämnas ut det vet jag,men vad gäller för stämmor?
Finns det något jag kan trycka på med för att få dessa utlämnade?
Hur beter jag mig för att få veta vad som är på gång i föreningen?
Kan jag neka tillträde till min bostad för en badrumsrenovering jag inte har behov av då man (sägs det) röstat fram att detta skall göras i samtliga lägenheter?
OBS! Inget stambyte utan enbart ytskiktet och detta pga att det i några lägenheter har förekommit kakelsläpp.

totiki
2009-01-17, 22:57
Stämmoprotokoll måste absolut lämnas ut till alla medlemmar. Stämman är nämligen högsta beslutande organ och alla medlemmar är berättigade till ett protokoll över vad de beslutat.

Om så skulle behövas kan du gå till länsstyrelsen för att få det utlämnat. Det vore en näsbränna för din styrelse.

Francois
2009-01-17, 23:06
I lagen om ekonomiska föreningar, kapitel 7, paragraf 10, står det: "Senast tre veckor efter stämman skall det justerade protokollet hållas tillgängligt hos föreningen för medlemmarna och innehavarna av förlagsandelar."

Om extra stämma står det "Kallelse skall utfärdas inom fjorton dagar från den dag då sådan begäran kom in till föreningen" i paragraf 5, samma kapitel.

Lagen: Föreningslagen (http://hotpot.se/lag-stadgar/index-4.htm)

Solist
2009-01-17, 23:30
Tack så jättemycket.
Nu fick jag svart på vitt vad som gäller.
Det blir länsstyrelsen.