handdator

Visa fullständig version : Märkligt hanterad budgivning för bostadsrätt - Mäklarens ansvar

rannerboy
2009-01-15, 10:00
Jag har en lite komplicerad fråga som jag funderat en del på sedan jag köpte min lägenhet, så jag tänkte se om någon här på forumet har erfarenhet av något liknande.

När jag köpte min lägenhet var det två i stort sett likadana lägenheter i samma trappuppgång ute till försäljning samtidigt. Alla tre försäljningar hanterades av en och samma mäklare och hon hade alltså full kontroll på budgivningarna som pågick samtidigt.

Budgivningen på min lägenhet gick till enligt följande mot slutet:

1. Budgivare B bjöd 2 miljoner
2. Jag bjöd 2.1 miljoner
3. Budgivare A bjöd 2.2 miljoner
4. Jag bjöd 2.3 miljoner som också blev slutpriset

Strax efter att jag flyttat in i min lägenhet inser jag att Budgivare A har flyttat in i en av de andra lägenheterna som såldes samtidigt. Märkligt tyckte jag eftersom det spontant kändes som att hans deltagande i två av budgivningarna kunde ha trissat priserna.

Efter lite grävande i ärendet visade det sig att han skrivit kontrakt på sin lägenhet innan jag skrev mitt kontrakt. Detta alltså med samma mäklare. I praktiken innebar alltså detta att han inte längre kunde stå för sitt bud på den lägenhet där jag vunnit budgivningen. Hade jag vetat om detta skulle jag självklart dragit tillbaka mitt sista bud och sänkt tillbaka till 2.1 miljoner och sett om någon annan var intresserad av att bjuda över. Nu tänkte jag aldrig på det sättet, men vetskapen om att mäklaren vid tidpunkten för kontraktsskrivandet visste om detta faktum irriterar mig.

Detta är säkert inte helt ovanligt när det gäller objekt hanterade av olika mäklare utan insyn i varandras budgivningar, men just att båda budgivningarna hanterades av samma mäklare skapade en mycket märklig situation.

Om jag vetat om att Budigivare A bjudit på en annan av lägenheterna skulle jag såklart ha väntat ut honom för att kunna sänka mitt bud. Men om man ser det ur Budgivare A:s synvinkel så skulle han ha gjort samma sak om han visste vad som pågick, dvs han skulle ha väntat på att jag skrev på för min lägenhet innan han skrev på för sin eftersom han egentligen hellre ville ha min lägenhet. Det skulle alltså ha blivit totalt deadlock då ingen skulle vilja genomföra affären före den andra.

Som sagt, det blev lite komplicerat, men jag hoppas ni förstått vad jag menar. Det jag är intresserad av är alltså att försöka ta reda på om mäklaren agerat korrekt vid dessa budgivningar eller inte.

Mvh,

Markus

j.a
2009-01-15, 10:39
(om jag uppfattar historien korrekt)

Om mäklaren tillät bud som denne visste att budgivaren inte kan realisera har mäklaren gjort fel, skicka en anmälan till fastighetsmäklarnämnden samt kräv skadestånd från mäklaren. I detta fall har mäklaren medverkat till att åstadkomma falska bud eller i vart fall vilselett om det.

Svårigheten ligger i hur avtalet som den andre köparen skrivit under är utformat.

Den vanligaste situationen är nog att då köparen skrivit under ett bindande avtal så får man anse att denne inte kan realisera bud på fler lägenheter, men det beror på hur avtalet i fråga är utformat och dessutom köparens ekonomiska ställning. (kan möjligen köpa två lägenheter)

Du kan även ringa och tala med dem.

http://www.fastighetsmaklarnamnden.se/

rannerboy
2009-01-15, 13:23
Tack för svaret, jag tror att du har uppfattat situationen korrekt.

Den andra budgivaren låg aldrig med ledande bud på båda lägenheterna samtidigt, så på det sättet tror jag inte mäklaren gjort fel.

Däremot visste mäklaren om att budgivaren var mer intresserad av min lägenhet och att han medvetet dröjde med att skriva avtal för att se om jag skulle dra mig ur affären (vilket jag faktiskt nästan gjorde för ett tag). Därför känns det lite tveksamt att mäklaren tillät honom att ligga med ledande bud på den andra lägenheten eftersom hon visste att det budet aldrig skulle realiseras om jag drog mig ur affären.

Jag är också ganska säker på att budgivaren inte skulle haft möjlighet att köpa två lägenheter.

Ett kort telefonsamtal från mig till den andra budgivaren innan jag skrev på avtalet skulle ha gett mig nödvändig information och kunde ha sparat mig 200 000 kr, och denna information satt alltså mäklaren inne med när vi satt öga mot öga och skrev avtalet.

Jag förstår iofs att mäklaren inte kan ge mig mer information än nödvändigt för att inte agera felaktigt mot den andra budgivaren. Hade hon sagt åt mig att han skrivit på för en annan lägenhet och jag sen sänker budet så är det den andre budgivaren som hamnat i en konstig situation istället. Jag tycker dock det är oerhört märkligt om en mäklare över huvud taget får sätta sig i en sån här situation, där hur hon än agerar så blir någon av budgivarna "lurad".

Francois
2009-01-15, 23:08
Jag förstår inte att nåt kan ha gått fel här. A hade vunnit budgicning på den andra lägenheten men ville helst ha din. Han fortsätter att ge bud på din. Det får han göra. Om han hade vunnit budgivning på din lägenhet, hade han dragit sig tillbaka från den andra. Det är väl ok att göra så?

rannerboy
2009-01-16, 09:34
Jag förstår inte att nåt kan ha gått fel här. A hade vunnit budgicning på den andra lägenheten men ville helst ha din. Han fortsätter att ge bud på din. Det får han göra. Om han hade vunnit budgivning på din lägenhet, hade han dragit sig tillbaka från den andra. Det är väl ok att göra så?

Nja, det var inte riktigt så det gick till. A la aldrig några fler bud på min lägenhet när han ledde budgivningen på den andra. A har definitivt inte gjort nåt fel, frågan jag ställer är om mäklaren hanterat allting rätt. Som jag skrev så kunde jag antagligen ha sparat mig själv 200 000 kr genom att ringa upp A när det var dags för kontraktskrivning och kolla om hans bud stod kvar. Denna information hade alltså mäklaren redan, men jag förstår också att hon inte kan delge mig den med hänsyn till A. Knivig situation tycker jag och jag vet inte alls vad som är rätt eller fel, men jag kan inte undgå att känna mig lite lurad.

Som du beskriver det borde det definitivt inte vara okej från mäklarens sida att låta A fortsätta lägga bud på en annan lägenhet om han redan vunnit budgivningen på den första.

Francois
2009-01-16, 11:11
Som du beskriver det borde det definitivt inte vara okej från mäklarens sida att låta A fortsätta lägga bud på en annan lägenhet om han redan vunnit budgivningen på den första.

Jag håller inte med. Mäklaren har ingen rätt att hindra en person att lägga bud. Han hade förmodligen gjort fel om han försökt hindra A att lägga bud på din lägenhet, även om A vunnit budet på den andra. Eller hur?

I detta fall ville kanske A se om han också skulle vinna din lägenhet. Om han hade vunnit den, kunde han dra sig tillbaka från den andra lägenhet.
Det är inte ovanligt att nån vinner ett bud med drar sig tillbaka kort därefter av olika anledningar.

rannerboy
2009-01-16, 12:03
Jag håller inte med. Mäklaren har ingen rätt att hindra en person att lägga bud. Han hade förmodligen gjort fel om han försökt hindra A att lägga bud på din lägenhet, även om A vunnit budet på den andra. Eller hur?

I detta fall ville kanske A se om han också skulle vinna din lägenhet. Om han hade vunnit den, kunde han dra sig tillbaka från den andra lägenhet.
Det är inte ovanligt att nån vinner ett bud med drar sig tillbaka kort därefter av olika anledningar.

Det är mycket möjligt att det är tillåtet men jag tycker ändå verkligen inte att det är okej. Som du beskriver det skulle ju mäklaren tillåta budgivaren att ha högsta budet på två lägenheter trots att han bara har täckning för ett av dem. I detta fall skulle säljaren av den andra lägenheten drabbas om budgivaren drar tillbaka sitt "garderingsbud" när han istället lyckas vinna min lägenhet. Eller hur?

Francois
2009-01-16, 13:04
Jo, det skulle bli som du säger. Men mäklaren måste hålla isär de två budgivningarna, och ska låtsas inte veta om den andra. Det kanske så han har gjort, låtsas inet veta att en och samma person bjuder på två oliak lägenhet, och i så fall har han gjort rätt.

Myggan
2009-01-16, 15:14
Den andre budgivaren hade redan skrivit kontrakt på den andra lägenheten.
Hur kan då mäklaren tro att den som redan köpt vilja köpa en till?
Mäklaren har gjort fel.

Francois
2009-01-16, 15:29
Rannerboy skrev

"Efter lite grävande i ärendet visade det sig att han skrivit kontrakt på sin lägenhet innan jag skrev mitt kontrakt."

Han säger inte att A skrev på kontrakt innan han la ett till bud. Men om han gjorde det, eller om mäklaren gjorde ett låtsas bud, har mäklaren gjort fel. Då håller jag med.

Det kan ha varit så att det fanns lite tid (kanske några timmar elelr dagar) mellan då A vann den andra budgivningen, och då han skrev på kontrakt. Unden denna mellantid fick A atlltså ge bud på Rannerbys lägenhet. Då har mäklaren inte gjort nåt fel.

rannerboy
2009-01-18, 16:25
Jo, det skulle bli som du säger. Men mäklaren måste hålla isär de två budgivningarna, och ska låtsas inte veta om den andra. Det kanske så han har gjort, låtsas inet veta att en och samma person bjuder på två oliak lägenhet, och i så fall har han gjort rätt.

Är det verkligen så? Det är ju egentligen det här hela min fråga bottnar i, att jag tycker att mäklaren handlar konstigt utifrån att hon visste om vad som pågick i båda budgivningarna. Precis som du säger, om hon inte vetat om den andra budgivning ser jag inga konstigheter alls, men nu gör hon ju det och då känns allt bara väldigt underligt.