handdator

Visa fullständig version : Badrum i bostadsrätt dåligt byggt - Fuktskada från grannen ovanför

campi
2009-01-07, 00:04
Jag fick en fuktskada av grannen ovanför i slutet på sommaren. Eftersom det var fel i väggen hos min granne lovade styrelsen att stå för rivning o nya väggar fram till fuktspärren! Efter lång tid anlitar styrelsen en svensk byggare med utländska arbetare, ej heller har företaget någon våtrumsbehörighet. Nu vet jag att det inte är något lagstadgat beslut att man som privatperson är tvungen att ha behörighet för våtrum, men är det inte konstigt att en styrelse tar in ett företag som ej har behörighet?

I alla fall så skickade jag in skiss till företaget på exakt hur jag vill mitt badrum ska se ut, med bl a inbyggt badkar.
Jag fick inte fick någon respons på min offert och under tiden har hantverkarna satt upp väggar samt bytt och flyttat golvbrunn!!!

Eftersom jag anade oråd och fick dålig kontakt med byggaren så tänkte jag att jag tar in offerter från andra företag som sedan kan slutföra efter fuktspärren. Hittills har jag tagit in offerter från tre olika och oberoende varandra företag med behörighet för våtruym och alla ser samma fel, ca 5-6 fel. Bl a plast bakom en tjock glasfiberskiva, vilket innebär dubbla tätskikt, vilket i sin tur innebär kondens och fukt!

Detta gjorde mig orolig så jag kontaktade ordföranden i styrelsen, som också varit otroligt lam i detta ärende (och jag är ingen jobbig person!). Försökte påskynda så jag skulle få mitt badrum till JUL !

Efter två veckor fick vi till ett möte i mitt badrum där ordförande hade byggaren med sig. Men jag fick ingen som helst klarhet i de fel jag oroade mig för! Fíck endast förklaringen att det inte är klart än och att det inte är några problem att ta ner väggar (som redan är spacklade?) för att stärka upp bakom. Och ordföranden lyssnar endast till sin "byggare".

Angående golvbrunnen hade ordförande och byggaren på eget intiativ bestämt att flytta in golvbrunnen mot väggen eftersom de tyckte det var jättebra om jag någon gång ska sälja och nästa ägare vill ha dusch. Borde väl ändå jag få bestämma?

Nu har det gått 4 månader utan badrum :13:, och sedan två månader tillbaka hyr jag en lgh i andra hand!:12:
Eftersom det varit en del helger nu måste det hända lite och jag vet i tusan vart jag ska börja.

Men har några frågor.
* Hur viktigt är det att en förening eller företag ska använda sig av för våtrum behöriga företag?
* Jag vill att en besiktningsman ska titta på mitt badrum, men är det någon vits när alla byggnormer bara bygger på rekommendationer hur man ska göra? Och ska jag behöva betala besiktningen själv?
* Personligen tycker jag ordföranden varit väldigt försumlig och inte tagit tag i detta. Jag tycker min oro borde vara hans oro?
Och visst borde han tagit dit någon oberoende för att dubbelkolla?
Är det rätt att en sådan inkompetent person får sitta som ordförande? Han har dock varit väldigt snäll o hjälpsam tidigare
* Företaget har gjort klart grannens badrum ovanför. Om det nu är fel, hur pass orolig ska jag vara för mitt badrum sedan?
* Ska jag behöva kontakta jurist och vet ni någon bra jurist i Stockholm som är kunnig i dylika fall?
* Kan, och ska, jag kräva "hyresfritt" eftersom jag inte kunnat nyttjat min lgh till fullo?

Francois
2009-01-07, 01:09
Försök ordna ett möte i ditt badrum med ordföranden och kanske med en annan entreprenör. Ta tillsammans fram en lista på allt som är fel, och övertyga ordföranden att dessa fel ska åtgärdas.

Apropå behörighet så borde styrelsen kontrollera med sitt försäkringsbolag om försäkringen gäller i framtiden, även om föreningen anlitar ett företag som inte är behörigt på våtrum.

Viking
2009-01-14, 02:22
1. En del försäkringsbolag kräver att arbetet görs av våtrumsbehöriga företag, andra inte. Du bör dels kontrollera vad ditt försäkringsbolag säger (din hemförsäkring), dels kontrollera vad er förenings försäkringsbolag stadgar.
Det alla kräver är att arbetet är fackmannamässigt utfört, vilket i juridiska termer innebär att man bygger enligt BKR. GVK är numera också godkänt av marknaden, som exempelvis försäkringsbolaget Folksam utgår från. Juridiskt gäller dock fortfarande BKR:s rekommendationer.
Du får renovera de delar av lägenheten du ansvarar för själv, alltså faktiskt göra arbetet personligen, men du måste då kunna visa att arbetet är fackmannamässigt utfört om du råkar ut för skada och vill använda din eller föreningens försäkring. Annars får du ingen eller reducerad ersättning från försäkringarna vid skada.
Föreningen kan ställa vilka krav den vill på dem som utför arbete på föreningens egendom, även om det kan vara onödigt dyrt att ställa för höga krav.

2. En besiktningsman ska anmärka på allt som inte är fackmannamässigt utfört, såväl allvarliga konstruktionsfel som golv som lutar fel, felaktigt gjorda tätskikt, men också estetiska fel som att kakel sitter snett, ojämnt och liknande.

3. Om du personligen köpt renoveringen så bör du dels ordna, dels bekosta, en besiktning själv. Föreningen borde vilja ha en besiktning av "sin" del av renoveringsarbetet men det är nog inget du kan kräva. Detta är knepigt i ett fall som ditt, för om de gör fel är du ansvarig för detta gentemot den köpare som en dag köper din bostadsrätt. Hmmm.... tål att fundera på.

4. Visst kan du kräva ersättning/reducerad avgift om föreningen gör din bostad obeboelig orimligt lång tid.

5. Golvbrunnen - är troligtvis din, det brukar vara så, men se efter vad era stadgar säger. Jag håller det för mycket osannolikt att föreningen skulle ha rätt att flytta din golvbrunns placering utan ditt medgivande. Föreningen äger visserligen rören i golvet, men att flytta dessa och brunnens placering måste vara extremt väl motiverat, med exempelvis risk för skada på föreningens fastighet, om det ska göras mot din vilja.

6. Om grannens badrum blev dåligt har du all anledning att vara orolig för ditt också. :13:

7. Ett normalt badrum, t ex 8-10 m2 med toalett, dusch/bad, handdukstork, tvättställ, kakel, kanske klinker med golvvärme, ska inte behöva ta mer än fyra veckor att bygga.